Fett på bromsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fett på bromsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fett på bromsen?

Har lite problem med centrifugalbromsen på min EON 6601.
    Trots att alla fem vikter är aktiva så vill den överspinna med jämna mellanrum.
    Såg nu att om jag lossar gaveln och spinner upp den så att den frispinner så är det bara en eller två vikter som slungas ut.
    Tar jag ut rullen och vänder den upp och ner så är det bara en eller två som faller ner om jag inte slår på den då kommer några till men inte alla.
    Ser att det är lite fett eller olja på viktern så det verkar nästan som om dom klibbar fast i hållaren.

Ska det vara något smörjmedel på bromsdelarna?

Rullen är helt ny och det var lite fett på själva bromstrumman försa gången jag tog isär den men jag kan inte se på smörjschemat att det ska vara nått där.

Nu är jag kanske inte superkompis med EON-rullarna, men om den ser ut som jag har för mig så är kontruktionen rena skämtet av just den anledning Du beskriver och det blir inte bättre av det fett som jag normalt sett användas vid monteringen, men nu skall jag vara snäll.

- Gör rent, helt ren, superrent från fett olja och annat kladd kring vikterna och på bromsbanan.
    - Montera ihop och kasta, prova ut hur många vikter Du tycker är bäst.
    - Tag för vana att göra rent aggrimanget så slipper Du trassel.

Rullen är igentligen inte dålig, men det där med en stor plastklump med vikter som sitter fast perifert på spolensgavel inte är den mest optimala lösningen när man skall kasta lätta beten.
    Men eftersom rullen är av plast kan Du alltid hävda att man slipper frysa fingrarna av sig när det är kallt ute.
    www.utreel.com

Kommentera

Har det till att jerka så några lätta beten är det inte tal om
      Har torkat rent den så gott det gick och nu kommer dom ut mycket bättre.
      Tyckte väll att det var konstigt att den trassla trots att alla bromsarna var i och jag även bromsa med tummen.
      Men efter som jag är nybörjare på multi så var jag rädd att det var jag som klantade mig.
      Valde mycket riktigt plastrullen just för att slippa frysa om fingrarna

Kommentera

På eon ska det (enl abu) vara lite fett på skivan cenrifugalvikterna bromsar mot. Har själv haft problem med att fettet gärna kladdar ner centrifugalvikterna så att de inte fälls ut som de ska. För att slippa problemet har jag gjort rent c-vikterna och "bromsskivan" och kör nu helt utan fett och det har hittills fungerat bra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 741 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S  
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04