Kastdobb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastdobb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastdobb

Jag har läst några olika trådar som handlar om fiske med kastdobb. Vissa hävdar att det är bäst att fästa dobben längst ut och flugtafsen i den undre/mittersta öglan av trevägslekanden för att undvika trassel, andra hävdar att flugan skall sitta längst ut. Nån som har erfarenhet av bägge varianterna får gärna ta till orda.

För er som läser denna tråd och tycker att jag skall skippa kastdobben och skaffa ett flugspö istället behöver inte göra sig besvär att skriva svar.

Peace.

har precis köpt kastdobb och flugor själv, har ej hunnit testa men är helt klart intresserad av utgången av denna tråden.

Det medföljde en liten "instruktion" i hur man bäst använder kastdobben, jag kommer testa detta och se hur det går.

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
      har precis köpt kastdobb och flugor själv, har ej hunnit testa men är helt klart intresserad av utgången av denna tråden.

Det medföljde en liten "instruktion" i hur man bäst använder kastdobben, jag kommer testa detta och se hur det går.
      Skulle man kunna få veta vad som stod i instruktionen?
      There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Tror att det vanligaste och bästa? är att ha kastdobben först och sedan tafs och fluga i änden av denna. Ang. kasdobbar så är nog de av bombardatyp de att föredra. Har fiskat efter lax i vättern med just bombarda , kan docj inte stoltsera med några fångster därifrån själv men hade vänner med mig som kan gå i god för att det fungerade.

Kommentera

I årets 'Napp & Nytt' (nappar & annat), så skriver de om bombarda (kastdobb).
          De verkar kombinera kastdobben med en 'polytip leader' som ser ut att vara en flugfisketafs.

Mitt intryck av det hela är att om man kör med en flugfisketafs (helst en sjunkande/svävande) som väger mer än den vanliga linan, så kanske den 'sträcker' på sig vilket medför att det blir mindre risk för trassel .

Det var kanske lite knepigt att förstå hur jag menade, men iallafall . .

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
            Tror att det vanligaste och bästa? är att ha kastdobben först och sedan tafs och fluga i änden av denna. Ang. kasdobbar så är nog de av bombardatyp de att föredra. Har fiskat efter lax i vättern med just bombarda , kan docj inte stoltsera med några fångster därifrån själv men hade vänner med mig som kan gå i god för att det fungerade.
            Det intressanta med kastdobb av bombardo typ är att man kan välja de med den sjunkhastighet som man behöver för tillfälle: intermediate, långsamsjunkande och snabbsjunkande. Och genom att man vevar hem snabbt eller långsamt går adet att variera fiskedjupet. Mkt fint fikemetod.

Och om man dessutom monterar flugan innan eller efter kastdobben går att "ställa in" djuppet ytterligare.
            Senast ändrad av CDan; 2005-04-01, 23:22.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Har aldrig haft problem med trassel vid bombardafisket, vanlig nylonlina har använts och upp till ungefär spöets längd. Enkeklt att tackla är det med, bara att köra igenom linan och på med en gummipärla och sedan ett lekande att fästa taffsen i. Enklare kan det knappt bli

Kommentera

instruktion från bombardo kastplugg

--> klicka här <--

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 750 visningar