Köpråd nybörjarutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd nybörjarutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd nybörjarutrustning

Hej. Jag och några polare tänkte börja fiska lite. Vi har fiskat lite förr, mestadels trolling. Jag är bara van med budgetspön men vill nu köpa mig något som är lite bättre.
    Jag har absolut ingen aning om vad som skiljer ett bra spö från ett dåligt spö, samma sak med rulle och lina. Vad bör man tänka på när man ska köpa?
    Min budget ligger på runt 600kr, kan sträcka mig upp till 1000kr om det skulle göra någon större skillnad.

Vilken art skall du fiska? Skall du fiska i Sjö, strömmande eller havet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Squadron Visa inlägg
      Vilken art skall du fiska? Skall du fiska i Sjö, strömmande eller havet?
      Jadu, jag är ju totalt grön på det här. Det som finns häromkring Örebro. Det är väl främst gädda, gös och aborre.

Kommentera

Hej!
        Om du bor i Örebro tycker jag du ska gå in på Sporting (vid Eurostop) och snacka med dem. De har så vitt jag vet någon haspelkombo från ABU med ett sjufotsspö som kastar runt 5-25 gramsdrag och som stannar inom din nedre budgetgräns. Och kan du gå upp några hundralappar får du förmodligen motsvarande kombo från Shimano, vilket många anser vara ett bättre val beträfande haspel. Det är hyfsade allroundgrejer och det är nog vettigt att inte betala för mycket till en början för blir du riktigt biten så upptäcker du att du inte klarar dig med en utrustning...
        Lycka till!
        Gösta

Kommentera

Det är svårt att tipsa när du själv inte vet riktigt vad du är ute efter.
          Så gå in på första bästa fiskeaffär och be dem plocka ihop ett lämpligt set i vald budget.
          Och kom ihåg att man får (oftast) vad man betalar för.
          600kr får du inte mycket för.. 1000kr kan du börja hitta nått vettigt för. (kanske, dock inte troligt)
          1500kr då får du bra grejjer som håller länge och som är sköna att fiska med.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Hej!
            Om du bor i Örebro tycker jag du ska gå in på Sporting (vid Eurostop) och snacka med dem. De har så vitt jag vet någon haspelkombo från ABU med ett sjufotsspö som kastar runt 5-25 gramsdrag och som stannar inom din nedre budgetgräns. Och kan du gå upp några hundralappar får du förmodligen motsvarande kombo från Shimano, vilket många anser vara ett bättre val beträfande haspel. Det är hyfsade allroundgrejer och det är nog vettigt att inte betala för mycket till en början för blir du riktigt biten så upptäcker du att du inte klarar dig med en utrustning...
            Lycka till!
            Gösta
            Tackar, det ska jag kolla på

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Det är svårt att tipsa när du själv inte vet riktigt vad du är ute efter.
            Så gå in på första bästa fiskeaffär och be dem plocka ihop ett lämpligt set i vald budget.
            Och kom ihåg att man får (oftast) vad man betalar för.
            600kr får du inte mycket för.. 1000kr kan du börja hitta nått vettigt för. (kanske, dock inte troligt)
            1500kr då får du bra grejjer som håller länge och som är sköna att fiska med.

/ Henke
            Jag vet att man inte får mycket för dom pengarna men jag är van vid gamla grejer eller riktiga budget grejer så det kommer hur som helst att vara mycket bättre än det jag har, sen vet jag inte om jag verkligen kommer fastna för fisket så att lägga 1500 direkt känns lite väl mycket, särskilt när min enda inkomst är studiebidrag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 771 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04