Ambassadeur 4601 C3 till lätt spinnfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4601 C3 till lätt spinnfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 4601 C3 till lätt spinnfiske?

Då jag lessnat på UL-fiske på grund av för många gäddor som jag har svårt att kroka fast, så letar jag efter en ny utrustning för lite lättare spinnfiske. Jag vill pröva på att fiska med multirulle och vill hållbar rulle där man kan köpa reservdelar och serva själv om det är något problem med den.

Jag undrar om man kan kasta vikter ner till 7g med en Ambassadeur 4601 C3 utan trim eller om det finns någon annan rulle man bör kolla på? Min budget för en rulle ligger omkring 1500kr +- någon hundralapp. Jag fiskar nästan uteslutande jiggar men kommer även att fiska lite ytbeten när vegitationen är som värst.

Nu är jag inte så bra på multirullar men tror inte det är optimalt med en rund rulle för så låga betesvikter. Varför inte en lågprofil rulle istället?

Kommentera

Den är nog lite för krallig för 7 grams beten. För de slantarna du nämner hade jag kikat på en Shimano Citica 201E

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
        Nu är jag inte så bra på multirullar men tror inte det är optimalt med en rund rulle för så låga betesvikter. Varför inte en lågprofil rulle istället?
        Finns runda som fixar det, ex Mörrum 1600, Amba 1500..men de kostar en slant.

Kommentera

Jag har inget vettigt spö som kastar mindre än 10-12g med min gamla slitna 4600. Den uppfyller helt klart kraven på robusthet, reservdelar och servicevänlighet, det sista går bort på abus revo serie. Hur den klarar 7g beten är jag lite osäker på men oavsett rulle sitter väldigt mycket i spöt, speciellt när det gäller lätta vikter. Många hävdar att shimanos rullar är bättre på lätta beten men det finns det andra här som kan berätta mer om.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

En 4500 rulle är inte mer lättdriven en 5500 förutom en smalare spole som tar mindre lina och kastar sämre, som sagts tidigare är Mörrum 1600/3600 ända alternativet om Abu och rund rulle.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-08-19, 15:23.

Kommentera

Då var det som jag misstänkte. Även om man hittar en multirulle som kan kasta låga vikter så blir det alltså svårt att hitta ett bra spö? Kanske skulle satsa på en ny haspelutrustning istället då, synd då jag skulle vilja pröva på spinnfiske.

Kommentera

Även om man hittar en multirulle som kan kasta låga vikter så blir det alltså svårt att hitta ett bra spö?
                Finns många spinnspö som kastar lätta beten riktigt bra, mer rullkostnaden som kan dra iväg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muschen Visa inlägg
                  Då var det som jag misstänkte. Även om man hittar en multirulle som kan kasta låga vikter så blir det alltså svårt att hitta ett bra spö? Kanske skulle satsa på en ny haspelutrustning istället då, synd då jag skulle vilja pröva på spinnfiske.
                  Detta stämmer inte.
                  Det går att hitta många bra spö (även här hemma) som kastar lätta drag. Ta en titt på min signatur. Där finns lite info om ämnet. Jag brukar säga så här: har man en rulle som klarar lätta drag galant , då kan man fuska med spöt.
                  Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 716 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S