Hur många kullager går det att få i en amb - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många kullager går det att få i en amb

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många kullager går det att få i en amb

Ni som sitter hemma o moddar om era rullar hur många kullager får ni inn ?
    Och vart sätter ni dom?
    Tala gärna om vart ni köper dom o storlek på kullagerna.
    Jag har en gammal Rocket som jag tänkte leka med nu i vinter så jag vore tacksam för förslag o ide'er.
    Man måste ju ha nått att pyssla med när det blir is på sjön.

2 i spolen (har du idag), 2 i revspridaren (kolla med FRB för pris) sen kan du även fixa kullagrad vev...FRB vet vad du ska ha. UT kan säkert plocka i ett antal till = )

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
      2 i spolen (har du idag), 2 i revspridaren (kolla med FRB för pris) sen kan du även fixa kullagrad vev...FRB vet vad du ska ha. UT kan säkert plocka i ett antal till = )
      Men UT är en ikon!!!
      sigpic

Kommentera

IKON = Insnöad Keramlagrande Ohejdad Nörd.

Jag har 10 kullager och IAR i min Lax Rocket, 8/1 i gäddwinchen.

Högfartssystemet i båda: 2 till linspridaren, 2 i linspridarens drivhjul och två i spolaxeln. Samtliga i rostfritt 440 stål med keramkulor i Si3N4. Kulorna är specade till ABEC 10 och ståldelarna i spolaxelagren håller ABEC 5. Det är lagom tight för svenskt fiske.
        Rocket oil till samtliga lager, men spaaaarsamt.

I vevpartiet är IAR lagret standard men smort med "wide temperature aircraft" NGLI2 fett. I veven på "laxen" sitter en dubbelpaddel, med totalt 4 lager som fyllts med olja. Gäddwinchen har en enkelvev med 2.
        www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
          IKON = Insnöad Keramlagrande Ohejdad Nörd.

Jag har 10 kullager och IAR i min Lax Rocket, 8/1 i gäddwinchen.

Högfartssystemet i båda: 2 till linspridaren, 2 i linspridarens drivhjul och två i spolaxeln. Samtliga i rostfritt 440 stål med keramkulor i Si3N4. Kulorna är specade till ABEC 10 och ståldelarna i spolaxelagren håller ABEC 5. Det är lagom tight för svenskt fiske.
          Rocket oil till samtliga lager, men spaaaarsamt.

I vevpartiet är IAR lagret standard men smort med "wide temperature aircraft" NGLI2 fett. I veven på "laxen" sitter en dubbelpaddel, med totalt 4 lager som fyllts med olja. Gäddwinchen har en enkelvev med 2.

Jag är imponerad !!!

Kommentera

UT dubbel IKON!!!

Jag har sagt det tidigare, men säger det igen: du är fan inte klok!!! Du är den givne ordföranden i klubben för alla oss rullnördar!!! Själv är man kanske den ödmjuke suppleanten...............

Kommentera

Blir man mera tillfreds med livet? Får man fler fiskar? Eller är det något annat som ska till?
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBeast, troligtvis får man inte mer fisk, men vissa (däribland jag själv) gillar att mecka, klura o modifiera sina fiskerullar...förmodligen den lille teknikern inom en som spökar!

Kommentera

Jooo, man får visst mer fisk, och man får större fiskar, och kilo priset på varje fisk är jättehögt och fint!

Eftersom det är roligare att kasta, kastar man oftare, mera och längre än annars, alltså exponerar man sina don för fiskarna mera, alltså får man fler och större fiskar än annars.

Precis som i trafiken, om alla körde 150 istället för 70 där det råder älgfara, skulle olyckorna minska till hälften bara för man exponerar sig för de farliga älgarna under endast halva tiden.
                  www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                    Jooo, man får visst mer fisk, och man får större fiskar, och kilo priset på varje fisk är jättehögt och fint!

Eftersom det är roligare att kasta, kastar man oftare, mera och längre än annars, alltså exponerar man sina don för fiskarna mera, alltså får man fler och större fiskar än annars.

Precis som i trafiken, om alla körde 150 istället för 70 där det råder älgfara, skulle olyckorna minska till hälften bara för man exponerar sig för de farliga älgarna under endast halva tiden.
                    Äntligen!
                    Äntligen förstår jag hela det komplexa system av knepiga komponenter som gör att jag vevar hem mina beten så sakta. Det är naturligtvis för att jag vill vänta med att göra nästa kast!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S