Köpa Spö från USA. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa Spö från USA.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa Spö från USA.

Gott folk,

Om ens sambo (eller vem som helst) åker till US, och köper ett spö, som exempel:
    StCroix Legend Tournament LTMU80MHF Top-N-Tail, kostar på Lundgrens 3259:-, enligt St.Croix hemsida ligger det på ca: 320USD, alltså 2291.65 SEK för att vara rätt så exakt.

-Får hon (eller vem som helst) ta med sig ett sånt köp hem utan skattar och/eller annat skräp?
    -Eller kan hon (eller vem som helst) skicka det med post för att slippa skatt och/eller annat skräp?
    -Finns det några tips om man postar för att slippa skatter och/eller annat skräp?

Nu tog jag som exempel ett spö som är endelat, alltså ganska långt, men tänk vilket spö som.

Kan hon (eller vem som) handla drag som present utan att betala något extra utöver inköpet?

Ytterst tacksam för svar!

//Klas
    Senast ändrad av ThePikeFather; 2012-05-18, 20:44.
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Som privat person är det bara handla och skicka utan problem
    det kommer hem till dörren med!

Kommentera

Ja det måste hon få göra.., jag kan iaf inte se några hinder för att ta hem nåt "begagnat" som vi inte har speciella restriktioner för här i Sverige.., å några stumpar kolfiber kan omöjligen ha nåt sån´t..

Kommentera

Har svarit på ditt PM Klas, som Mikael säger, handla på du, men kolla med flygbolagen vad dom har för special regler, jag fick ta mina spöna i kabinen, sen har de flesta flyg nu för tiden, "hål" i stuvfacken där du lägger handbagaget, där kan du få in långa grejer perfekt för spötuber....

Dock så kan jag inte svara på om du egentligen ska slippa skatt, någonstans i bakhuvudet så har jag för mig att man får föra in varor för 1700 kr? skattefritt eller vad det nu heter, dock jäkligt osäker på detta.

Kommentera

Uppköparn: Tack för svar.
          Grilja: Stämmer, postade denna innan jag PM:ade dig bara. Men kanske tråden kan vara bra för någon annan nyfiken också.
          Tack för svar!

Edit: Missade att tacka dig också MHansson. Tack!
          Senast ändrad av ThePikeFather; 2012-05-18, 21:25. Anledning: Edit.

Kommentera

så säger tullen : Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

om dom skickas: En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.

Vem deklarerar?
            I de fall Posten eller ett kurirföretag är transportörer ingår även att de tulldeklarerar. Som underlag till tulldeklarationen behövs fakturor och andra handlingar. Därför är det viktigt att dessa finns bifogade till försändelsen.
            Om fakturan är i ett utländskt myntslag ska priset räknas om till svenska kronor. Det är viktigt att tänka på att den växelkurs som priset beräknas på inte nödvändigtvis är densamma som när du ska betala fakturan.

Uppgift om månadens växelkurs finns på vår webbplats, i vårt nyhetsbrev TullNytt eller hos TullSvar, 0771-520 520.

Hur mycket är tullsatsen?
            Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd.

Hur mycket är momsen?
            Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

Tillkommer det andra avgifter?
            Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift.

Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.

Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.

Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du beräkna din slutliga kostnad

Kommentera

Krokodiljägaren: Man kanske alltid kan chansa. Skriva "present" eller något.
              Om man själv är avsändare och mottagare och värdet på kvittot är under 1400 borde det alltså gå finfint?! Tack för svar och info.

Kommentera

hade jag handlat hade jag tveklöst chansat. det värsta som kan hända är väl att man får betala de man skulle betalat om man var ärlig? tillkommer väl inga böter?
                har däremot hört om folk som tatt med spö på planen. var någon tråd här. och i slutändan hade det blivit billigare att köpa planet än att ta med spöet och betala bolagets avgift

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                  har däremot hört om folk som tatt med spö på planen. var någon tråd här. och i slutändan hade det blivit billigare att köpa planet än att ta med spöet och betala bolagets avgift
                  Haha..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    hade jag handlat hade jag tveklöst chansat. det värsta som kan hända är väl att man får betala de man skulle betalat om man var ärlig? tillkommer väl inga böter?
                    Hmm skumt, har inte sprungit på några avgifter för att ta med spöna på planet. Iförsig så har jag bara gjort det 2 ggr med spön från USA

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04