Kastplugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastplugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastplugg?

Var får man tag i sånna i vikten 40-60 gram? Har nämligen efter många års tänkanden get mig in multiträsket ( ska givetvis inte överge haspel. ) Men jag är skitnojig över att börja kasta med den Revo rullen jag har köpt. Så jag tänkte att om jag får tag i några kastplugg så kan jag ju ändå öva i det fria utan risk att kasta i väga mina surt fördörvade bete. Eller nån som vet nått bra sätt att tillverke egna? Trögvevad som fan verkar den vara också?

Jag satt just nu innan sängdags och pula på den. Började sätta ner kastbromsen ( den guldfärgade är det va? ) Och nyfiken i strut som jag är så satt jag ner på lägsta ooooh, vips! Linan överspolade innan jag ens börjat kasta med den. Men ryckte ut linan och vred om så hårt jag kunde på den lilla bromsen.

Jag drömmer fan mardrömmar om den där rullen. Jag är gammal. och rädd som bara den.

Och jag har inget spö just nu som funkar. Bara haspel och trolling spön.

Släpper du på mek bromsen (lilla ratten bakom stjärnhjulet) så kommer spolen att rotera mer fritt. Detta raderar trögheten någorlunda i rullen. Dock ska spolen inte övervarva när du ställt in den.

Om du nu ställt bromsen i botten så blir den trögvevad utav bara helvete...

Kör du nylon så flyger linan lätt ut, men antar att du kör på flät? Det står i manualen ungefär hur du ska ställa bromsar mm.

Sätt på ett drag du brkar kasta, å fri koppla. betet ska falla ner mot marken ganska långsamt. det är en bra nybörjar inställning.

Ang kastplugg så brukar allt möjligt funka. beroende på vilken flät dim du har, Har du 0.33 t.ex. så kan ju kasta utan risk att tappa grejer så vida du inte tar i som trumman gör när han kastar.... utan lägg ut betet utan att trycka till som på haspel, mer som en svepande rörelse. du behöver inte ta i, i början utan få in tekniken istället

Lycka till!.

Edit: en kastplugg kan du ju göra av en bit trä som du fäster en öggla i. Alternativt så köper du på dig billiga wobblers och plockar bort krokarna så har du ju typ en plugg som beter sig som ett drag. Annars så låter du krokarna sitta för att kunna få fisk:P
    Senast ändrad av Guest; 2012-03-20, 07:29.

Kommentera

Instämmer med föregående med lite tillägg..

Det jag nu kommer skriva utgår från att du är total nybörjare på multirulle och inte vet ett dugg om hur det funkar.

Ang. mekbromsen, börja med ABU's gamla rekommendation....draget ska falla ner ett par decimeter när man knycker till på spöt.....och spolen är frikopplad.
      Då slipper du trassel de allra första kasten men du inser snart att du kan börja släppa mer på mekbromsen.

Sedan har du en broms till, centrifugalbromsen.
      Det hörs nästan på namnet hur den fungerar.
      Jag har aldrig använt revo så jag vet inte hur centrifugalbromsen ställs in på den men det står säkert i manualen.
      Den ger en bromsande effekt som är störst i utkastet.
      Om den funkar som de flesta så består den av ett antal plastbitar som kastas ut i radiell riktning mot en en bromsande yta.
      Vikterna brukar vara möjliga att aktivera och avaktivera, dvs att man styr hur stor den bromsande effekten blir genom att välja hur många plastbitar som ska få vara med att bromsa.
      Jag tycker du aktiverar allihop till att börja med.
      Kolla manualen hur du kommer åt den och se till att de inte sitter fast utan löper på de radiella pinnarna, då är de aktiverade och kommer att kastas utåt när spolen snurrar och ge en bromsande effekt som ökar kraftigt med ökat varvtal......till skillnad mot mekbromsen som fungerar typ som att köra med dragen handbroms på bilen!
      Observera att du kanske måste "putta in" bromsvikterna när du sätter ihop rullen så de inte kommer ikläm.
      (Jag vet som sagt inte hur man kommer åt revons c-broms.)

När du kastar så glöm hur du kastar med haspel, du ska definitivt aldrig "snärta" iväg dragen.
      Börja med spöt framåt, kanske lite nedåt.
      För spöt bakåt och framåt igen UTAN att stanna upp.....mjuk och oavbruten rörelse.
      Börja lugnt och försiktigt.

Allt eftersom det går bättre kan du börja släppa på mekbromsen och kasten kommer bli längre.

Det jag nu försökt beskriva är mycket grundläggande, sedan kan man fortsätta i spaltmeter ang inställningar av c-broms, kastteknik mm men det låter jag bli nu....du måste först bli kompis med rullen!

....och räkna med trassel, det händer alla multianvändare ibland!

Ge inte upp, misströsta inte....jag har själv stått och svurit flera gånger med ett skatbo i näven innan jag kom underfund med hur jag skulle göra!

Lycka till!

Kommentera

Köp ett helt vanligt päronsänke i det gramantalet du vill kasta med istället

Kommentera

Eller billigaste möjliga havsöringdrag utan krokar ( frivilligt ), kompakta drag flyger stabilare och är lättare att lära sig kasta med. Spinnare kan du spara till senare.

Sist men inte minst, börja i medvind. Motvind är alltid en fiende.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Köp ett Abu Pike skeddrag och kasta hårt och snärtigt i kraftig motvind! Klarar du det så är du redo för sjön, då fixar du lätt alla tänkbara situationer!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 789 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04