Båtmotor skrämmer det fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor skrämmer det fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtmotor skrämmer det fisken?

Hej! Som topicen.. Har provat på trolling men utan resultat. Jag har en båtmotor från 1963.. En chrysler 3.5hk.. Men den låter riktigt illa. Man kan inte prata med varandra i båten trots trollingfart. Spelar det någon roll hur mycket motorn låter? Eller blir fiskarna rädda då? Tack på förhand / Dennis

Rätt säker på att en högljudd motor inverkar negativt på fisket. Borde ju finnas en orsak till att många kör elmotorer när dom trollar frånsett att kunna prata med varandra eller vad tror du?

Vi brukar i alla fall få mer fisk med elmotor än med vanlig motor, kan ju bero på slumpen men tvivlar på det med tanke på skillnaderna i fångst.

Kommentera

Personligen har jag inte märkt att dom skulle bli det. Kom och tänka på när jag rodde drag med gubbarna i släkten så de bara linan en 10-15 meter bakom motorn, och visst får dom fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Testis Visa inlägg
        Rätt säker på att en högljudd motor inverkar negativt på fisket. Borde ju finnas en orsak till att många kör elmotorer när dom trollar frånsett att kunna prata med varandra eller vad tror du?

Vi brukar i alla fall få mer fisk med elmotor än med vanlig motor, kan ju bero på slumpen men tvivlar på det med tanke på skillnaderna i fångst.
        Ja och den största orsaken till det är att det är betydligt enklare att köra sakta med elmotor
        Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
        Full fart spar tid
        http://mrjojje.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
          Ja och den största orsaken till det är att det är betydligt enklare att köra sakta med elmotor
          Jo det vet jag. Men vi brukar ligga på samma fart med el som på den vanliga motor. Därför som jag kan säga att för vår del så får vi mer fisk med elmotorn.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
            Hej! Som topicen.. Har provat på trolling men utan resultat. Jag har en båtmotor från 1963.. En chrysler 3.5hk.. Men den låter riktigt illa. Man kan inte prata med varandra i båten trots trollingfart. Spelar det någon roll hur mycket motorn låter? Eller blir fiskarna rädda då? Tack på förhand / Dennis
            Nej det borde inte skrämma fisken, har själv en 4hk monark från 60-talet, går hur bra som helst att trolla med, prövade också trolla med kompisens elmotor, jag märkte inte så stor skillnad gäddorna nappade lika bra med monarken som med elmotorn

Kommentera

Naturligtvis har högt ljud inverkan på fisken,var och trollade på Vänern hade fått fyra laxar och mycket fisk i ytan när 4 jas plan lekte krig precis över oss och fisken försvann totalt och Vänern låg spegelblank.Kan tillägga att jag var nära att skita på mig när dom överraskade mig med överljudsfart.
              Senast ändrad av LazziLax; 2012-01-04, 13:24.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Med risk för att dra ut tråden i ett litet stickspår;

Hur är det egentligen? Har man nån glädje av wobblers som lev om medelst rasselkulor om man släpar den efter båt framdriven av fossilbränsledriven förbränningsmotor eller neutraliserar motorljudet rasselkulornas effekt?

Finns det nån mer eller mindre vetenskaplig undersökning som kastar ljus över frågan?
                All you need is Lubb.

Kommentera

Det finns undersökningar som visar att lågfrekventa ljud attraherar fisken.Vissa dagar hugger det bara bakom propeller strömmen och har fått både gös,gädda,och lax bara 5-10m bakom motorn.
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

min nuvarande 2 taktare låter en hel del, men det gav mycket fisk i somras. vart prima fiske

vattnet lär dämpa mesta av ljudnivån som kommer ovan det, med andra ord så tror jag inte ljudet ur själva motorn spelar roll
                    Har även många gånger fått mest fisk på att ha jätte lite lina ut jämfört med spöna som haft längre lina ut.
                    Men fördjävulska ljudnivåer lär ju störa fisket såklart .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 143 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B