Hej! Som topicen.. Har provat på trolling men utan resultat. Jag har en båtmotor från 1963.. En chrysler 3.5hk.. Men den låter riktigt illa. Man kan inte prata med varandra i båten trots trollingfart. Spelar det någon roll hur mycket motorn låter? Eller blir fiskarna rädda då? Tack på förhand / Dennis
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtmotor skrämmer det fisken?
Collapse
X
-
Rätt säker på att en högljudd motor inverkar negativt på fisket. Borde ju finnas en orsak till att många kör elmotorer när dom trollar frånsett att kunna prata med varandra eller vad tror du?
Vi brukar i alla fall få mer fisk med elmotor än med vanlig motor, kan ju bero på slumpen men tvivlar på det med tanke på skillnaderna i fångst.
-
Ursprungligen postat av Testis Visa inläggRätt säker på att en högljudd motor inverkar negativt på fisket. Borde ju finnas en orsak till att många kör elmotorer när dom trollar frånsett att kunna prata med varandra eller vad tror du?
Vi brukar i alla fall få mer fisk med elmotor än med vanlig motor, kan ju bero på slumpen men tvivlar på det med tanke på skillnaderna i fångst.Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
Full fart spar tid
http://mrjojje.blogspot.com/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inläggJa och den största orsaken till det är att det är betydligt enklare att köra sakta med elmotor
Kommentera
-
Ursprungligen postat av snusdennis Visa inläggHej! Som topicen.. Har provat på trolling men utan resultat. Jag har en båtmotor från 1963.. En chrysler 3.5hk.. Men den låter riktigt illa. Man kan inte prata med varandra i båten trots trollingfart. Spelar det någon roll hur mycket motorn låter? Eller blir fiskarna rädda då? Tack på förhand / Dennis
Kommentera
-
Naturligtvis har högt ljud inverkan på fisken,var och trollade på Vänern hade fått fyra laxar och mycket fisk i ytan när 4 jas plan lekte krig precis över oss och fisken försvann totalt och Vänern låg spegelblank.Kan tillägga att jag var nära att skita på mig när dom överraskade mig med överljudsfart.Senast ändrad av LazziLax; 2012-01-04, 13:24.Jig-fishing är roligast.
Kommentera
-
Med risk för att dra ut tråden i ett litet stickspår;
Hur är det egentligen? Har man nån glädje av wobblers som lev om medelst rasselkulor om man släpar den efter båt framdriven av fossilbränsledriven förbränningsmotor eller neutraliserar motorljudet rasselkulornas effekt?
Finns det nån mer eller mindre vetenskaplig undersökning som kastar ljus över frågan?All you need is Lubb.
Kommentera
-
min nuvarande 2 taktare låter en hel del, men det gav mycket fisk i somras. vart prima fiske
vattnet lär dämpa mesta av ljudnivån som kommer ovan det, med andra ord så tror jag inte ljudet ur själva motorn spelar roll
Har även många gånger fått mest fisk på att ha jätte lite lina ut jämfört med spöna som haft längre lina ut.
Men fördjävulska ljudnivåer lär ju störa fisket såklart .
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-04-23, 19:56 -
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 143 visningar
1 gilla