Angående olika jerkbaits och annat.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående olika jerkbaits och annat..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående olika jerkbaits och annat..

Emellanåt kommer det en och annan kund in och säger.."Jag köpte det här betet förut, men det går inget bra..Måste vara något fel, för den går inte zick-zack som ett jerkbete ska göra"..

Jag tror det är dags att myten avlivas en gång för alla..För varför ska ett jerkbete bara gå i zick-zack för att vara ett "riktigt jerkbete"?

Alla situationer kräver olika typer av bete. Ibland är den rena zick-zack rörelsen visserligen effektiv..Och dessutom är dessa beten så kul att fiska med..Men det är faktiskt inte alltid så.

I Sverige rynkas det ofta på näsan åt beten av typ pullbaits, bellyswinger, flashers m.m.
    Men det finns en anledning till att dom finns. Dom har helt enkelt blivit utvecklade av olika fiskare för olika situationer.

Vissa exemplar av t.ex Zalt kan gå stela som pinnar. Rakt fram när man fiskar dom med vanliga start och stopp tekniken. Men likt förbannat tar den gädda efter gädda. Tänk efter nu..Men den är ju ett "pullbait"..Men pullbaits tar ju ingen fisk..Dom kan man inte fiska med..Dom går ju inte zick-zack, säger jerkaren..
    Jamen Zalten som råkade gå som en pinne tog ju fisk efter fisk..Märkligt..Varför skulle då inte ett pullbait göra det?

Själv har jag erfarenheten av att när det är riktigt kallt i vattnet, så fungerar t.ex an lojt pullad bellyswinger bättre än en darter eller en glider. Jag fiskar den med jämna lugna långsamma dragningar. Spänd lina hela tiden. Korta pauser.
    Alltså kör jag t.ex en stor fat flipper eller liknande, så skär den flackt ut mot sidorna..Men bara lite. Vid pauserna hänger den svävande vilket ger gott om tid för köldstel gädda att bita. Hade jag kört ett brett zick-zackande bete så hade jag kanske hela tiden dragit betet ut ur den stela gäddans huggzon, och därmed missar jag den helt. Med den flacka långsamma svängande glidningen och pauserna, stannar betet i huggzonen längre, och gäddan kan få tid att hugga.

Vet jag att gäddan står djupt och är stigvillig eftersom betesfisken går högt i vattnet, så är en bellyflasher som visar sidan nedåt effektiv. Den ger en kraftig siluett som gör mödan värd för gäddan att stiga från stora djup. Samma betestyp är grymt effektiv snabbt fiskad under en sommarkväll eller på förhösten när gäddan är pigg, eller strax före isläggningen när ytvattnet visserligen är kallt, men lite djupare ner fortfarande håller trivseltemperatur och gäddan där är pigg och vill äta upp sig före vintervilan.

Fiskar man parallellt med en natekant finns heller ingen anledning att köra zick-zackbete. Då blir ju effekten bara in i huggzon-ut ur huggzon-in i huggzon o.s.v...Där har t.ex ett pullbait sin klara plats..Det rör sig mer upp och ner istället för sida till sida, och gäddan ser betet hela tiden och lockas till hugg..

När Frank Suick uppfann sin planka, studerade han enligt Suick´s hemsida, hur öringen i hans lokala sjö betedde sig när dom sökte föda och därmed var ouppmärksamma mot hungriga gäddor..
    Alltså åter igen ett bete med en viss funktion framtagen av en SPECIELL ANLEDNIG..
    Ett bra tillfälle att köra ett pullbait av den här typen här hemma är bottnat i min erfarenhet t.ex om man kör den i en "gata" i naten eller vassen, och man vet att gäddor brukar vakta där efter betesfisk som simmar längst kanterna i "gatan"..Eller över ett natefält med lite ojämn botten där man kan få betet att dyka ner mellan väkter, stenar och stockar och dra fram gömda gäddor och locka dessa till hugg.

Man måste tänka efter själv hur man fiskar. Var man fiskar. När man fiskar. Vilka betesbehov man har o.s.v. för att täcka alla situationer. Det är faktiskt viktigare än färgvalet eller stelbent hålla sig till en enda betestyp.
    Visst..man kan fråga om goda råd och vägvisning. Men i slutändan är ända allt trots allt upp till en själv..Det är ju man själv som håller i spöt.

När Buster kom förbi i veckan och pratade lite, hade vi ett litet samtal om vad som säljer i fråga om färger.
    När Buster Jerk släpptes fanns det två färger som sålde precis noll. Omöjliga att få iväg utan övertalning.
    Färgerna var Skitmört och Natural perch. Alla andra färger sålde. Men inte dessa två.
    Så kom deras blekingefiske, och vips är dessa två i princip de enda som säljer. Men..Det var ju de färger som fungerade för Buster och Trumman just DÅ..Vid just DEN situationen. Det betyder ju inte att det är de bästa färgerna ALLTID för ALLA i ALLA vatten. Varför tror en del folk att det är så? Att dessa färger är de bästa alltid..Ingen av oss kunde komma på svaret i varje fall..

Om man studerar proffsens beteslådor, så märker man raskt en sak. Det finns fler betestyper än färger.
    Ofta så inskränker sig färgvalet till ett par tre stycken av varje modell. Ofta en mörk, en ljus, och en skrikfärg.
    Däremot finns kanske åtta-tio olika betesmodeller för att täcka alla situationer i DEN personens fiskevatten året runt.

Jag kunde skriva hur mycket som helst om detta ämne, men nu får det räcka för idag.

Vill dock avrunda med vad jag dock vill ha sagt med detta skriveri. Det är att "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet", typ..
    Och om man stirrar sig blind på vad andra kör med, så är man snart på efterkälken. Man måste bilda sig egna uppfattningar om vad som fungerar i sina hemmavatten i fråga om betesval och färger. Inte döma ut beten för att dom inte resulterar för en själv på sina fiskeplatser, för dom kanske är super-bra för andra på andra platser o.s.v. Och skriver massor av folk att ett bete är skit, så kanske man hindrar någon annan från att testa det bete som kanske är det utlimata för just den personen där han/hon fiskar.

Jerbaitdjungeln är stor. Det finns inget fiske som innehåller en så varierad betesflora. Men dom finns där av en anledning. Alla passar inte alla och alla passar inte i alla vatten. Men det är ju det som gör jerkingen så rolig. Att upptäcka vad som fungerar för en själv i hemmavattnen. Att hitta nya metoder och tekniker. Att till sist kanske hitta den perfekta kombinationen som ger den ultimata fiskeupplevelsen i sitt eget vatten..
    Inte för att "balla sig" i fångsttabellerna, utan för att nå den egna fisketillfredställelsen. Få sina drömmars supergädda. För det är ju det allt handlar om..
    Eller hur..?!

Håller verkligen med P A. Jag har till exempel en mellanstorlek grön zalt (grön med vit buk, tror inte den tillverkas längre skumt nog) som jag säkert klippt över 300 gäddor på (även min 10.8). Den går som en pinne och har alltid gjort det. Vilket alla zalt gör när man vevar dom riktigt långsamt i botten under November månad. Då jerkfisket blir mer och mer populärt tror man att alla beten måste sticka 40 meter åt sidorna, annars får man ingen fisk, vilket är helt fel. Visst, jerkfisket är sjukt effektivt, men en stel zalt pinne kan vara minst lika effektivt. Sen är ju fisket med ytjerks, som piggen eller poppers sjukt kul och mer spännande än ett "långsamt grotta sig ner i botten fiske under november-december" (vilket iofs också kan vara sjukt spännande)... Nu gled jag ifrån ämnet att hitta den "perfekta kombinationen som ger den ultimata fiskeupplevelsen i sitt eget vatten" vilket jag helt håller med om. Jag är relativt ny jerkfiskare och inte alls speciellt erfaren men jag har ivf lyckats få till en bra gång på de jerkbaits jag testat och fångat fisk med alla. Jag har dock märkt att jag får mindre fisk nu än förr bara för jag slutat använda min gröna gamla zalt, och febrilt försöker fånga drömgäddan med alla dessa nya svin dyra jerks som finns på marknaden... Jag har dock inte testat en promille av alla jerks som finns men hoppas på att hitta ett jerk som är perfekt för mina fiskevatten...

Kommentera

ang. pullbait eller inte, personligen tycker jag att det är roligare med beten som jag kan styra i sidled, variare sick.sacket olika mkt osv. bäst, jag gillar dessa beten bäst att fiska med och på så vis fiskar jag mest med dem och fångar mest med fisk på dessa då så klart. Pullbait fungerar säkert alldeles strålande, kanske tom. bättre, vem vet, men jag tycker dem är skittråkiga att fiska med, kanske därför de inte är så frekvent använda för att flertalet tycker de är tråkiga att fiska med helt enkelt.
      Tror det är så med de flesta faktiskt.
      Beten som går som pinnar fungerar som PA skriver, helt klart, jag har haft flertalet jiggar som inte rört på stjärten för fem öre, flera av dessa har varit riktiga killers på gös och abborre. Och som ni redan sagt, en Zalt utan rörelse är ju skitbra faktiskt.

Helt enkelt som vanligt vad gäller beten och allt annat, tror du på ngt stenhårt så fungerar det, varesig det är en pinne, pull, sick-sack, bellyflasher, atom eller utö.
      Dont think you are, know you are!
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Där sa du något push-up, tror man inte på betet minskar chansen till fisk. Helt sant, man har sina favoriter och dom får man på, att fiska med något du inte tror på går oftast inte.

Kommentera

mycket bra skrivet!

Kommentera

Frågor från en nybörjare

Kan någon förklara för mig vad pullbait, bellyswinger, flasher, darter och bellyflasher är för något? Ge mig gärna exempel på olika fabrikat och sorter av de olika typerna.
            Tack på förhand!
            Ät inte gul snö!

Kommentera

PA vill bara sälja fler beten så lyssna in så mycket på honom

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar