Hur fiskar man gädda på sommaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man gädda på sommaren?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar man gädda på sommaren?

    Hur fiskar man gädda på sommaren? Jag har hört att gäddan står på de djupa ställena i sjöarna nu på sommaren! Men frågan är då hur man fångar dem? (Utan att trolla). Kan ni snälla hjälpa mig och berätta Vilka drag? Hur? Vilken tid?

    Tack på förhand?

  • #2
    Har haft riktigt bra gäddfiske under kvällarna (ca 17:00- 21:00). Då i strömt vatten där gäddan går upp och äter. Med gäddmete med levande mört på 15-20 cm.
    Det har också fungerat bra i relativt grunda vikar också på kvällen med jerkbaitfiske, kör mest salmo slider. Inga jättar man får upp men har tagit mot 5 kilo.
    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Drog upp sju gäddor förra lördagen när jag fiskade som vanligt mot vass och grynnor, 3.5 kilo var den största på.

      Större fisk lär dock finnas som du säger på djupare vatten, så du måste ha en djupkarta och fiska av dessa områden med vilket drag du än föredrar. Tid på dygnet tror inte jag spelar så stor roll, tidig morgon till sen kväll funkar för mig.

      Kommentera


      • #4
        V-jigg på djupet är super för större gädda. Fiska på mjuk botten grynnor i närheten av grunda vassvikar. Där står dem stora. Kör på ca 7-10m, Fick dock gädda ända ner på 12m förra sommaren. Föredrar v-stjärtade jiggar typ Fin-s med extremt försiktiga rörelser. Ofta plockar de större gäddor jiggen otroligt försiktigt, helst när den får ligga o vila på botten några sekunder. Sen är fighten med en gädda som hugger rakt under båten helt ruggig. Se till du ha fritt utrymme att röra dig runt i båten då det kan bli en del snurrande.

        /Go for it!

        Kommentera


        • #5
          Vi flötestrollar på djupt vatten, där djupbranter planar ut och där det är relativt djupt, ca 3,5m +. På kvällar nätter och morgnar kan du fiska lite grundare
          .
          Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!

          För vem är alla mörtar rädda?

          -Jo för gammla farbror Gädda!...

          Kommentera


          • #6
            Själv kör jag enbart på jerkbait, vår sommar som höst. Dock så kör jag som vanligt på vår/höst.
            Dock sommartid så kör jag enbart tidig morgon/sen kväll. Då brukar jag blya vid krokarna/uppe vid tafsen cirka 8-10 gram. Blyar aldrig mer än 10 gram, håller mig mellan 8-10 gram.
            Då får jag ner jerket på djupare vatten, samt att jag behöver bara göra en liten enkel spöknyck för en superfin side-to-side gång.

            Fiskar oftast vid grynnor/djuphålor... Fått väldigt bra med fisk, liten som stor Största denna sommar är 8.3 på en blyad Buster Jerk som var blyad med 10 gram som jag jerkade i vanlig speed, men tokjerkade 2 meter innan djupkanten samt över den för att locka den eventuella fisken som stod där i. Vilket gav mig en väldigt fin fisk

            //Skitfiske
            Senast ändrad av Tompa-1891; 2011-07-28, 12:24.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 719 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 304 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 672 svar
            362 518 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art
             
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            66 svar
            13 841 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            762 svar
            65 764 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg BFT
            av BFT
             
            Arbetar...
            X