"Fel" betesfärg ger resultat...men hur bra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Fel" betesfärg ger resultat...men hur bra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Fel" betesfärg ger resultat...men hur bra?

Funderar på det här med färgval på jerkbait / vobbler... Har haft relativt god framgång de senaste månaderna med de "klassiska" Bomberfärgerna gul/svart/röd (http://trumman.com/bomber/col/15aglo2-lef4.htm). Både med Westin Jerk (då kallad Hot Yellow) och Bomber B16/17A i skärgårdsvatten med bra siktdjup och allt som oftast molnigt och skymning.

Att använda så pass "färglada" beten i sådana vatten- och ljusförhållanden rimmar inte särskilt väl med den gamla Rapala (?) filosofin: ljus himmel - ljusa beten, mörk himmel - mörka beten.

Varför ändra ett framgångsrikt recept brukar det ju heta...men samtidigt gnager det lite i mig. Jag kanske skulle förbättra fångststatistiken med "rätt" / mer harmoniserade färgval? Min personliga uppfattning är att fiskeplats, fisketid och väder (i den ordningen) klart överskuggar alla andra parametrar. Hoppas dock ändå att färgval har betydelse (annars finns det en hel del onödiga "dubbletter" i lådorna). Fisketid, i alla fall för mig, brukar vara en funktion av framgång - vilket kanske inte nödvändigtvis är den bästa taktiken. Varje minut fiskad med "rätt" färg utan resultat leder till frustration...och det är lätt att de gul/svart/röda åker på efter en stund igen...

Vad tror ni? Någon som tänker i liknande banor?

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
23 svar
3 913 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Peter B
av Peter B

Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16