ambassadörfråga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadörfråga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kör UL med ett Daiwa Apollo haspelspö 2-15g,som vänder på,och använder Ambassadeur 2500c IAR på.Jag snärtar iväg drag på 4g lätt.Kör med nylon lina 0,20.
    Det som inte dödar,det härdar.

Kommentera

Originally posted by P A
      Hörrö Björn..1601 IAR o 1500 Classic funkar för snuttebetena. Inte lika bra som 1600 SX, men i alla fall..Även fast dom har syncad spridare. Har faktiskt en tysk kund som kör lätt flöt mete med 1601 IAR..Kul va..
      Jag kör med classic 2500 och kastar 3,5 gram utan problem med kastlängder väl i klass med haspel. Inga skatbon alls!
      Rullen är förvisso modifierad med keramlager, lättad spole och kullagrad linspridare.

Små ambisar är kanonbra men det kan krävas lite laborerande med centrifugalvikterna.
      www.utreel.com

Kommentera

UT, du som verkar gilla att experimentera .
        Du har inte provat att kasta med linspridaren borttagen? Eller stillastående? Det vore ju intressant att se hur dessa små rullar presterar när man tar bort synkroniseringen.

Men om vi går tillbaka till första frågan så gällde den 4600 och 3600-rullar. Då står jag fast vid att 3600 passar bättre till lätta beten. 4600:an är väl helt OK den också, men spolen är på tok för smal och djup för bästa prestanda. Diametern på linpaketet sjunker alldeles för snabbt, vilket ger en bromsande effekt.

Jag tror att de små 1500 och 2500 har en mycket bra anpassad spolbredd viket gör att den "naturliga" bromsningen blir väl avvägd.

Kommentera

[QUOTE]Originally posted by FRB
          [B]UT, du som verkar gilla att experimentera .
          Du har inte provat att kasta med linspridaren borttagen? Eller stillastående? Det vore ju intressant att se hur dessa små rullar presterar när man tar bort synkroniseringen.

Jodå, prova måste man!
          Ingen avgörande skillnad, förutom att all koncentration på fisket försvann i mitt manuella och helt patetiska linspridande som till sist gjorde att allting blev sämre.

Jag lade istället min kraft på att lagra upp allt i "högfartssystemet" med keramiska lager, dvs spolen, det vita plasthjulet och linspridarens två ändar.
          Det avgörande har dock visat sig vara spollagren i kombination med rätt olja, där "rätt olja" är ingen olja alls efter ordentlig inkörning med Rocket oil.

Med andra ord:
          2500C med keramiska spollager och regelbundet underhåll är en vinnare (bättre än den 3600 Mörrum jag sålde)
          www.utreel.com

Kommentera

Jo, jag glömde att nämna att smörjning utanför lagren i hörfartssystemet har visat sig helt väsentlig för långa kastlängder.
            Växellådsolja på knivbulten, Rocket oil i varje ände på linspridaren, vita plasthjulets axel får en droppe rocket oil, en minimal bit högtemperaturfett på spolaxelns ände och sparsamt (ytterst lite) växellådsolja, motorolja eller rocket oil på alla kuggar i högfartssystemet.

Jag har förövrigt bara kastat utan linspridare med beten på c:a 8 gram, skillnaden skulle antagligen bli mer märkbar vid 3 - 4 gram även om risken för backslag också ökar.
            www.utreel.com

Kommentera

Vad skulle ni kunna rekommendera för rulle om jag tänkte göra mig en UL-Jerk utrustning, som helst inte kostar 2000:-.

Kommentera

Originally posted by Tommy
                Vad skulle ni kunna rekommendera för rulle om jag tänkte göra mig en UL-Jerk utrustning, som helst inte kostar 2000:-.
                Amb 2500C, köpes på Tradera eller på webben från USA eller Japan.
                På Tradera kostar dom typiskt mellan 800 och 1400 beroende på skick. Min rekommendation är att köpa en "risig" och byta utväxling, vev, spollager samt slirbromsbelägg.

Utväxlingar och vev köps från ABU service, spollager, keramiska eller rostfria köps på webben och samma sak med smooothbelägg.
                Det är kanske möjligt att jag har en del delar liggande, men i första hand kan vi ju gynna de som har pinaler till rullar som yrke.
                www.utreel.com

Kommentera

Tack för ditt svar UT
                  Jag har sen tidigare en 5001c som jag använde till en 10" 20-60g spö, innan det gick av.

Då kommer ett par följdfrågor:

Vet du hur mycket mindre 2500c är än 5001c?
                  Vill ha en vänster vevad, heter den dom lika?
                  Var rekommenderar du att man köper "reservdelar" till Ambassadeur rullar?

//Tommy

Kommentera

"Hur mycket mindre" var frågan...
                    - Ja i alla avseenden. Har varken rullarna eller nån tumstock i närheten men en korkad jämnförelse är väl en 6000 i skala 1:1,5.

2500 finns som vänstervevad i 2601C, med tumtangent, vet inget om just den konstrumtionsdetaljen, är skeptisk mot det där utan att riktigt kunna motivera varför. 2601 köper man t.ex hos tackledirect.com för 200 USD.

Originaldelar såsom drev, vevar mm köpes hos ABU Service 0454-88000. Berätta vad Du vill göra så hjälper de till med rätt prylar, de är oerhört hjälpsamma. Dreven som funkar bäst heter 21750 och 22515 och de är gjorda av mässing vilket duger.

Bromsdelar och rostfria lager (5x11x4mm) köpes t.ex från www.heartlandtackleservice.com, och stora bromsbrickan heter 271 (Du kommer att få fila av 0,5 mm på diametern, men det är enkelt). Lilla brickan görs av en sats Xtreme smoothies som klipps ner till rätt diameter och filas till.

Vill Du har keramiska lager får Du nog i dagsläget vända Dig till mig, men de är f-bnat dyra och rostfria från heartland är OK.

Bromsdelarna monteras snustorra. Övriga delar i långsamma systemet monteras med ett högkvalitativt vattenavvisande fett.
                    Snabba systemet smörjes med Rocket oil, lagren lämnas torra om Du bara tänker köra lätta beten. Rullen är konstruerad för att gå med torra lager och beten på 4 - 15 gram och lagren var från början samma som i 10000C.
                    www.utreel.com

Kommentera

Tommy,

Om Du inte går under 8 - 10g borde Du kunna fortsätta använda 5501:an utan problem, det är en kanonrulle.
                      Skaffa rätt spö och lägg på 100m PPro 0.23 utan backing.
                      Använd de vita centrifugalvikterna som satt där från början.
                      Smörj alla rörliga delar noga och se till att allt i bromssystemet är snustorrt.
                      Det är värt att testa om Du har kvar rullen.
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 980 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B