Red Gill Pilchard - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Red Gill Pilchard

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Red Gill Pilchard

Någon som vet om man fortfarande kan hitta den här på marknaden?

Den heter Red Gill Pilchard och såldes i Sverige på 80-talet. Tillverkades i Mevagissey, Cornwall, UK. Den och en mera tobisliknande variant var mycket populära upphängare på brittiska conger-tackel vid den tidens vrakfiske i kanalen.

Kroken är original och originell!
    Bifogade filer
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Har alldrig sett en sådan men en som är hyffsat lik är ju Leadcore shad (som skall finnas i vissa redskapsbutiker), men blir nog svårt att finna just den där typen. Möjligen om det skulle dyka upp nått ex på tradera men det känns långsökt.

Kommentera

När jag fiskade med den tog jag bort kroken samt stack in ett tunt plaströr genom hålet efter den i kroppen. I plaströret och ut genom nosen placerade jag en liten tafs med en trekrok, som jag drog in så att endast krokböjarna syntes under buken. På tafsen hade jag satt bly för att få lite kastvikt.
      Man gjorde inga långa kast med det betet men 20 meter dög bra och oftast hade jag denna plastfisk till dragrodd. Den salufördes i tre färger, grön som den på bilden, blå och min absoluta favorit, gul. Den gröna fungerade också bra och som ni ser har den blivit söndertuggad i stjärten.
      Produktionen fanns även i USA men lades ner efter en tid. Red Gill i tobisversion har tagits upp igen i UK men jag vet inte om tillverkningen sker sporadiskt eller kontinuerligt i liten skala. Fabriken svarar inte på mail.
      Den är utan tvekan ett mycket hett bete. Då för 25 år sen var den lite stor som jigg. Betena på modet var Cico Kid, Swim Wiss och Bomber. Och de kastades i huvudsak. Jiggar var små, franska och avsedda för abborre.
      De här jiggarna lanserades som upphängarbeten för vrakfiske. De fungerade inte så bra här uppe eftersom strömmarna alla dagar inte var tillräckligt kraftiga att sätta liv i fisken. Testfiskarna tyckte inte att just Pilchard modellen var så lyckad i jämförelse med tobismodellen så efter ett tag försvann Pilchard från hyllorna men den andra mera ålliknande tobisjiggen höll sin plats något år till. Den har jag sett till salu på Tradera.
      Fantasin hos folk var inte större då på 80-talet än nu så man trodde att vrakfisket var enda sättat att fiska pilcharden på. På grund av detta misstag kom detta fantastiska trollingbete för gädda och gös att inte ta sig in på marknaden.
      Jag saknar den!

Kommentera

Känner igen mig. Köppte en tomic i gäddmodell för några år sedan och hade bra fiske med den tills den satt i botten. Nu när man skall ha en ny så visar det sig va ett h-vete att hitta en likadann då de flesta redskapsbutiker inte tar hem gädd tomics öht. Och sen var färgen av den äldre modellen som inte tillverkas längre så det känns hopplöst. Tråkigt när sådant händer men samtidigt är det ju kul för då kanske man lyckas finna andra beten som man tidigare ratat som visar sig fungera bra dem med.

Kommentera

Jag har prövat liknande tackling på andra stora shadar. De har inte samma snabba stjärtviftande och går för djupt när jag ror med dem.
          När jag ror drag i min sjö bör betens jobba på max 2m djup för att inte gå i botten. På vissa ställen kan även beten som drar ner till 3,5 meter gå an men de områdena är begränsade.

Kommentera

pröva sandra istället

Jag har aldrig sett jiggen innan men den ser ut att kunna locka både det ena och andra till hugg. Visst fasen är det tråkigt när ens favoriter försvinner ur sortimentet. Men om du tacklar en sandra jigg på samma sätt så tror jag inte du kommer att bli besviken. Det blev i alla fall inte jag.

Kommentera

Rasmus - Vad är det för gädd-tomic du söker? Jag har en massa sådana liggande och "skräpar" - om du är intresserad kan du ju PMa mig.
              -----------

<"))))><

Kommentera

Hur ser en Sandra jigg ut?

Kommentera

Såhär

Bilden är hämtad från http://www.lundgrensfiske.com
                  Bifogade filer

Kommentera

Skicka ett mejl till Red Gill fishing tackles?
                    Det finns fortfarande kvar

rgflures@aol.com
                    I am back to stay.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 790 visningar