Precis, spöt känns överbelastat. Fisket blir bara jobbigt om spöt inte klarar vikten. Hellre ett lite styvare spö.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av fishon! Visa inläggAnvänder dubbel grinner. För att knyta fält å flouro linan samman, funkar bra.
Dock när jag vevar upp brukar flouro linan tagga i - fastna i toppögglan.
Några tips? Trimma flouron kortare eller längre?
Gör Max 4 varv på fluoron.Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fishon! Visa inläggAnvänder dubbel grinner. För att knyta fält å flouro linan samman, funkar bra.
Dock när jag vevar upp brukar flouro linan tagga i - fastna i toppögglan.
Några tips? Trimma flouron kortare eller längre?
Gör Max 4 varv på fluoron.
Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägglåt bli att veva in knuten i toppöglan....redan en tafs på en meter är lång nog att räcka och bli över på, och så långt vevar man väl aldrig upp....eller....
Där har du fel Tommy!Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).
Kommentera
-
Tänk så bra det vore om man kunde se skillnad på gös och gädda på lodet!!
Har blivit av med ett antal jiggar på dessa sjövargar denna sommar, har gått upp i tjocklek på fc tafsen ett par gånger men i går var det nog längden på dessa som felade. Hade först en 60cm tafs, gluffs sa gäddan och bet av linan ovanför tafsen. Gjorde en ny, nu 80cm lång och en kvart senare hände samma sak
Hur långa tafsar kör ni andra med och vilken grovlek på fc linan??
Kommentera
-
Öhm, jag tror att det är dina knutar det är fel påfinns inte en chans att gäddan tar 80cm tafs.
Jag kör 0.14 spiderwire med 0.35 flour carbon. Körde 0.45 förut men det finns så lite gädda där jag fiskar så det är meningslöst, kan lika väl köra 0.35. Ifall jag fiskar i grannsjön med mycket stor gädda så går jag gärna upp i tjocklek. 0.55-0.65. Har fått min 0.45 tafs avskuren tidigare så den håller inte.Senast ändrad av Numse; 2013-09-09, 20:21.
Kommentera
-
Jag tror, för att dom kom med en väldans fart underifrån att det blev en ögla på linan därför fick dom in huvudlinan i munnen. Detta tror jag för att det blev rejäla slackhugg, och är det så så är det ju svårt att lösa detta, blir en väldigt lång tafs....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Numse Visa inläggÖhm, jag tror att det är dina knutar det är fel påfinns inte en chans att gäddan tar 80cm tafs.
Jag kör 0.14 spiderwire med 0.35 flour carbon. Körde 0.45 förut men det finns så lite gädda där jag fiskar så det är meningslöst, kan lika väl köra 0.35. Ifall jag fiskar i grannsjön med mycket stor gädda så går jag gärna upp i tjocklek. 0.55-0.65. Har fått min 0.45 tafs avskuren tidigare så den håller inte.
Ber om ursäkt för detta!
I båda huggen så kände jag inte äns fisken, såg dom vara stiga i raketfart och så blev det bara lätt i spöt och en massa löslina, detta gör att jag tror gäddorna fick in huvudlinan i käften. För några megagäddor tror jag absolut inte på i den sjön, max 5-6kg!!
Ska testa grövre som du skriver och längder på 80-100cm och se om det blir skillnadSenast ändrad av Kr0nbl0m; 2013-09-09, 21:08.
Kommentera
-
Gäddans maxfart är väl runt 40km/h (?) och jag tror inte de hinner bromsa på 80cm, så ja det kan kanske stämma. Har själv varit med om att man släpper på ekon som står på 6-8 meter och redan när jiggen är vid 2 meter så tappar man ekot och det smäller till, riktigt häftigt
Jag hade gått upp till lite grövre tafslina men behållit längden till 40-60cm. Du har nog haft otur bara, och att fiska med längre tafsar är störande (tycker jag).
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 941 visningar
1 gilla