multirulle, trassel, skatbon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle, trassel, skatbon

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multirulle, trassel, skatbon

tjenna!!!

Jag skulle behöva lite hjälp med min amba 5601 JB. Idag då jag var ute på en fisketur i det fina vädret så gick min rulle till en början normalt, Efter att jag hade tagit en paus och skulle börja fiska igen så började min flätlina trassla sönder. Jag kastade och tjopp så blev det ett så kallat skatbo och linan var katastrof. Jag trasslade upp linan och drog ut nästan hela linan och vevade in igen då jag tänkte att det kanske var bara att spänna om linan men det funkade inte utan tarsslet fotsatte.....

så finns det någon som har hafft liknade problem och kan hjälpa mig med vad jag sak göra för att slippa trasslet.

mvh pelle rebell....
    Kan vara det roligaste......

Skatbon är nästan oifrånkomliga när man kastar med multi. Jag utgår från att alla får det men om det är någon tröst så sker det mer sällan ju mer du använt rullen.

Jag räckte nyligen en polare ett spö med en 5500 cs pro rocket med 0,36 Power pro på, "va hände" sade han och jag fick klippa av all lina på rullen efter det värsta skatbo jag nånsin sett.

Jag gissar att du har koll på hur du ställer in kastbromsen på rullen och även när du måste bromsa spolen när betet landar. Får man många upprepade skatbon så kan det bero på att trasslet sitter längre ner i lindningen av linan, därför är det bäst att gå igenom lite för mycket lina "bakom" första skatboet än för lite, det där kommer naturligt efter ett tag.
    Senast ändrad av Könberg; 2009-06-23, 20:28.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Jag har kört med multirulle ett par år och ibland har ju skatbon kommit men dom har man lätt kunnat fixa och fortsatt fiska men nu är det så att då man fixat trasslet uppstår det direkt igen. Tycker att det är riktigt knas och nu då solen börjar sakta glida ner så vill man ju ut och fiska men blir väll så att man får kolla på fotboll istället.
      Kan vara det roligaste......

Kommentera

Det kan vara vatten på c-bromsbanan, det kommer in efter man kastat ett tag. Prova med att olja banan lätt.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Gör precis som Wreckbender skrev, olja bromsvikterna eller bromsbanan. Då är rullen någorlunda säkrad mot inträngande vatten. Men välj olja med omsorg, alla oljor med silikon eller andra mirakeltillsatser gör ofta problemen etter värre. Rocket Fuel's oljor funkar bra och och ABUs originalolja skall enligt hörsägen funka den med, liksom vanlig symaskinsolja. Jag har dock inte gjort några tester värda namnet med de två senare.

Antalet engagerade bromsvikter är viktigt det med, börja med att släppa lös allihop och knäpp sen fast en i taget tills rullen börjar visa trassektendens, släpp då lös en vikt igen och fiska på.

Sen brukar för mycket lina på spolen vara en känd orsak till trassel. Riv av så det är en dryg mm kvar upp till kanten.
          www.utreel.com

Kommentera

är de bara jag som tycker att man får skatbo som satan om man kastar i motvind?

Kommentera

Max

Lösningen heter UT! Trimma rullen så kan du köra på oavsett vindriktning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                Lösningen heter UT! Trimma rullen så kan du köra på oavsett vindriktning.
                vart hittar man trimm till en toro då?

Kommentera

Ursprungligen postat av MaxElmgren Visa inlägg
                  vart hittar man trimm till en toro då?
                  Enklast är väl att du skickar ett mail to UT och frågar.

Kommentera

När jag fick en ny multirulle så satte jag på världens skitlina( så dålig var den inte men den var billig) och fiskade tills jag själv ansåg att jag kunde behärska multirullen, sen så tog jag helt enkelt bort "skit"lkinan och satte på flätlina. Det som är skillnaden är att om det inte går att rädda skatboet men flätlinan så förlorar man ca. 250 kronor istället för att förlora 20. Inte vet jag om det är en bra idé men det har funkat superb för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 061 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B