Jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fördelen med små rullar är att man kan hålla runt dem. Lågprofilare tycker jag är klart skönast att jerka med, men de pallar inte riktigt påfrestningarna av tunga beten och den ryckiga fiskestilen. Bästa köpet ur hållbarhetssynpunkt är nog 5601 JB, men den saknar supperstopp. Man kan ju modifiera rullarna också men då blir ju prisbilden annorlunda.

Kommentera

Vet ni någon speciell Ambassadeur som är bra på Jerkbait då?

Kommentera

ABU har ju som sagt tagit fram en rulle som ska klara av påfrestningarna lite bättre, och det är 5600/5601 JB (jerkbaiter)

Kommentera

jag tycker som sagt var att den gärna ska vara liten, men hittar du en liten amba med en jämn och fin broms då ska du klippa till..Det brukar faktiskt variera mellan olika exemplar..

Kommentera

Danne, har helt ratt. 4600 ambisssarna pajar om du jerkar med dem. Haller de en sasong har du tur. Jag kanner personligen 7-8 pers inkl mig sjalv som jerkat sonder 4600 rullar. Kop minst 5500 eller varfor inte en JB?

Kommentera

JB rullen finns bara som 5601 det vill säga vänstervevad. Varför man ska ha en 6000 rulle till gäddfiske kan jag inte förstå. Man får på 125 meter 0.36 flätlina på en rulle i 5000 stl. Det lär väl räcka?

Kommentera

6000 kastar väl något längre och har större dvs jämnare broms?

Kommentera

Originally posted by Foppa
                  6000 kastar väl något längre och har större dvs jämnare broms?
                  I så fall är det marginell skillnad på kastlängden. Nog för att diametern på linmängden minskar fortare på en 5000 men skillnaden är inte så stor. Tror inte det är någon direkt skillnad på bromsen, rullarna har ju samma diameter.

Kommentera

Nämen alltså hallåå..För det första så är en 4600/4601 starkare än de större eftersom de flexar mindre i stativet då det är smalare o alltså stabilare..
                    De är bekvämare än de större rullarna när man "palmar" dom.
                    Slirbroms o all mekanik är detsamma på samtliga storlekar. Bara linkapaciteten som skiljer.
                    JB är den starkaste amban mekaniskt sett. Det behövs dock lite tillvänjning med vanliga backspärren. Men den håller bättre än superstopprullar.
                    (Jenk..ALLA rullar pajjar om det körs hårt och missköts. Ingen skillnad på grund av storleken.
                    Du vet att jag vet eftersom jag sitter o lagar rullar emellanåt. Ingen som helst skillnad på mängden pajjade rullar mellan storlekarna.)
                    Vill man åka 036 eller fetare lina, så är 5000 storlek eventuellt lämpligare. Och 5000 storleken är lite lämpligare o känns mer balanserat för det tunga fisket. Men 028 räcker för mediumfisket som de flesta kör. Och då är 46:orna perfa. Bekväma o bra.
                    Dessutom har jag kört mina 46:or i tre säsonger utan ens ett lagerbyte. Men då sköter jag om dom också med regelbunden rengöring, smörjning och bra smörjmedel.
                    6000 storleken är bara klumpig vid jerking, och den eventuella meter man kan tjäna i kastlängd är helt oväsentlig i jerkingsammanhang..

Kommentera

Fan, PA .Du tog orden ur munnen på mej.Lägg tillbaks.

//S
                      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 000 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B