Hjälp, hur kastar man med en mulltirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, hur kastar man med en mulltirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, hur kastar man med en mulltirulle?

Hej, i går fick jag mitt jerkset. Jag började genast spola upp lina(flätad 0.24) och jag hade dubbelhäftande tejp i botten, läste i någon tidning att man skulle ha nylon/tejp i botten. sedan gick jag ut och skulle kasta för första gången med en multirulle. jag tog fingret på linan och släppte när jag brukar på en haspel. sedan vissla det till och hela rulle var en stor trassel, det tog 2h för mig att få upp allt.
    kan någon säga vad jag gjorde för fel?
    och skriva en liten guide hur man använder en mulltirulle.

1. tummen på linan på spolen
    2. tryck på knappen så att spolen kan snurra, minns int vad dendär knappen nu kallas men du vet säkert vilken jag menar .
    3. Däng iväg med spöt och släpp tummen från linan då du vill att betet skall flyga iväg.

PS. Min beskrivning blev inte så bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snodas Visa inlägg
      Hej, i går fick jag mitt jerkset. Jag började genast spola upp lina(flätad 0.24) och jag hade dubbelhäftande tejp i botten, läste i någon tidning att man skulle ha nylon/tejp i botten. sedan gick jag ut och skulle kasta för första gången med en multirulle. jag tog fingret på linan och släppte när jag brukar på en haspel. sedan vissla det till och hela rulle var en stor trassel, det tog 2h för mig att få upp allt.
      kan någon säga vad jag gjorde för fel?
      och skriva en liten guide hur man använder en mulltirulle.
      Tror det vanligaste felet folk gör när de är nybörjare med multirulle är att de snärtar för mycket. Testa spänna magnetbromsen lite mer, du tappar kastlängd men slipper trassel, bra i början.

Kommentera

Som skrevs ovan spänn gärna bromsen lite så slipper du trassel, när du sedan är van så lätta på bromsen och sköt allt med tummen och du får längre kastlängd, du bromsar innan betet slår i vattnet med tummen och då trasslar det inte heller ihop sig. Efter ett tag sitter det i ryggmärgen och du tänker inte ens på det.
        Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Okej jag vet inte vart bromsen sitter men är det den som står 0-10 på och sitter på vänstra sidan på en höger vevad?
          Senast ändrad av Guest; 2009-05-07, 11:49.

Kommentera

låt betet dingla med en halv meter från spötoppen så kommer du lättare att kasta utan att snärta iväg betet!
            -M
            Min betes blogg:

http://caesarlures.blogspot.com/

Kommentera

Även om du har magnetbromsen "rätt" inställd, dvs hårt, så kommer du få fågelbo. Köpte och fiskade själv med min första ambassadeur förra helgen, fick mindre trassel men det var för att jag var uppmärksam och hann stoppa skiten i tid. Mitt bästa tips är att:

1. Ställ magnetbromsen rätt hårt. Om du har riggat upp med ett drag och trycker in releaseknappen, så skall betet stanna kvar, alltså inte åka ner mot marken. Om du sedan rycker lite i spöt så skall betet åka ner en 10-20 cm för att sedan stanna, trots att spolen är frikopplad.

2. När du kastar, trycker ner releaseknappen, sätt sedan tummen på spolen, svinga ut och släpp greppet med tummen MEN håll kvar tummen en millimeter eller två ovanför och sätt ner tummen precis innan betet slår i vattnet. På så sätt hindrar du linan från att resa sig och skapa fågelbo. Är vanligt att man får linresning när man kastar med multiplikatorrulle och har du då tummen på plats så avstyr du det.

3. Träna, träna och åter träna och lycka till!

Kommentera

Många bra tips redan men jag vill även inflika att du ska ta det RIKTIGT lugnt i början med kasten. Tar du i allt vad du kan är trasslet ett garanterat faktum. Börja väldigt försiktigt och smyg i väg betet bara några meter. Öka sedan successivt allteftersom du blir säkrare på att hantera rullen. Efter en dag sitter tekniken skapligt och sedan är det bara att dänga på allvar.

Kommentera

Är det lättjerk du ska köra med? Annars rekommenderar jag dig att byta till grövre lina. Runt 0,35 är lagom. Du kommer snärta av din lina (även om den har 25kg brottstyrka) med ett bete på 100g utan problem. Det kommer bli dyrt för dig i längden.
                  Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Mitt tips är att kasta så kort som möjligt och verkligen få in känslan att man bromsar med tummen, men ställ samtidigt bromsen hårdare än normalt. Och stoppa upp varje kast precis innan betet tar i vattnet med tummen. Men försök inte ens kasta långt utan öka succesivt längden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 976 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B