UL-fiske och etik. Var går gränsen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL-fiske och etik. Var går gränsen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL-fiske och etik. Var går gränsen?

Jag har en öppen frågeställning som nyligen dök upp, nämligen vad som är etiskt försvarbart att fiska med UL. Några måttstockar eller krav går naturligtvis inte att sätta utan svårigheter, men lite eftertanke behövs nog allt.

Missförstå mig inte, då jag är stor förespråkare att individens fria val, men jag skulle uppleva det som väldigt tveksamt om någon, t.ex., skulle försöka ta havsöring på UL. Jag har inte så stor erfarenhet av laxfiskarna men i min fantasi ser jag hur H-Ö/drag försvinner ut i havet och hur den, för arten, relativt blygsamma bromsen på min Sedona 750 förgäves försöker bromsa den kampvilliga fisken samtidigt som spolens färg börjar synas under den knallgula linan.

Inom jakten är det minimikrav (kaliber) på olika arter, men inom fisket så finns inte, mig veterligen, sådana krav definierade. Jägaren kan naturligtvis välja sitt byte lite mer fritt, men jag tror nog de flesta fiskare tycker det är dumt att vara underdimensionerade vid fiske, oavsett om man är nybörjare eller proffs. Jag hoppas inte jag är helt tokigt ute när jag gör det antagandet.

Jag har fiskat UL i 5-6 år och mest inriktat mig på gädda och i viss mån även abborre. Ibland fiskar jag mer och det senaste året har det tyvärr blivit mindre. Jag upplever att jag har god kontroll på mitt spö och arbetar väldigt aktivt med bromsen. Som UL-fiskare efter gädda känner jag mig helt enkelt väldigt bekväm, oavsett om det är Blekinges kust eller insjön som gäller, men samtidigt skulle jag inte ge mig på att försöka ta grov gädda på den här utrustningen. I huvudsak befinner jag mig ju där 2 kg-gäddorna finns.

I början av min UL-karriär provade jag på att fiska efter regnbåge och jag hade då ett lite styvare UL-spö (Excalibur Öland) än det jag har nu. Det var pigga fiskar i jämförelse med gäddorna och efter cirka 10 minuters kamp och några hopp över vattenytan, så vägde den första in på drygt 2 kg. Min teknik har förbättras sedan dess, men likväl har jag en något tveksam uppfattning om att gränsen för min utrustning hamnar där omkring.

Snart blir det regnbåge på nytt och jag har som sagt lite bättre teknik än sist, men också ett mesigare spö, ett Abu Conolon Tournament 0-7 g, samtidigt som vissa av regnbågarna i sjön toppar 4-5 kg, även om snittet ligger några kilon lägre. Jag är lite tveksam över situationen och överväger att inköpa ett grövre spö för att försäkra mig om att det inte är fisken som bestämmer hur allting avslutas.

Det är som bekant inte bara fiskarens drillningsteknik som är avgörande, utan även kvalité på rullen och spöt. De flesta fiskar sannolikt inte med de riktigt dyra rullarna och därmed inte de bästa bromsarna heller. Skillnaderna mellan de UL-spön jag förbrukat har dessutom varit ganska stor. Väderfaktorer/temperatur gör skillnad för fiskens aktivitet. Olika arter kämpar olika, olika individer likaså. Det finns säkert fler faktorer jag inte tänker på så här på morgonen.

Min personliga erfarenhet är att det mycket väl fungerar att drilla in en pigg 4 kgs gädda till en båt med mitt klenaste spö, men det har varit svårt från land eftersom jag, just den gången, inte på ett tillfredställande sätt kunde styra fisken från att simma in under bryggan. Båda pigga 4 kgs alltså.

En öring på strax under 1 kg uppe i fjällen var inga problem med min sambos spö, ett Berkley Phazer II, 2-10 gram, 6 fot och hennes Abu Cardinal U700. Det var midsommar och vattnet var fortfarande ganska kallt.

Regnbåge 1,8-2,1 kg mitt under högsommar, i en grund sjö i södra Sverige. Fiskarna var kampvilliga och spöt var Excalibur Öland, 2-10 g, 5,6 fot. Rullen var Shimano Sedona 750. Detta var på gränsen för mig som nybörjare på både UL och de aktiva regnbågarna. Fisken var ganska slut när den kom till land efter 10 min. Jag vill minnas det som ett spö som är nästan lika styvt som Phazer II, men det var några år sedan det bröts i kampen mellan mig och en näckros.

Gädda upp till 4 kg på Abu Conolon Tournament, 0-7 gram, 5 fot och Sedona 750. Helt okej från båt och även okej om utrymmet är gott från land och erfarenheten är på plats.

Vad är era erfarenheter, kunskaper och tankar? Är det okej att dra upp en 4 kg båge på våren med mitt mesiga spö och rulle? Är det okej att försöka dra upp samma båge när den kanske är lite piggare?

Diskussionen är naturligtvis inte begränsad till mitt regnbågsfiske och spöval, utan egentligen för att underlätta för varandra och sprida kunskap till de nyfikna som via Google kommer hit när de söker på UL-fiske.
    Senast ändrad av Andreas; 2009-04-14, 08:21.
    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Intressant ämne det där. Personligen har jag slutat fiska havsöring med för lätta grejor efter att en stark besa på ca 3 kg var helt livlös efter en lång segdragen fajt. Jag såg den rulla runt på bottnen ett tag och sedan tappade jag den ur sikte. Hoppas den klarade sig.

Sedan har jag också sett vänner och andra fiskare vars fiskar dött efter en fajt. Dessa hade visserligen mellangrov utrustning så det kan hända ändå. Men sedan jag fiskar med grövre flätlina och 12 fots spö är öringarna hur pigga som helst när dom sticker iväg. Det känns skönt att veta att dom har maximal chans att klara sig.

En viktig sak till: Enkelkrok!
    Fiskade en heldag på sydkusten i förrgår och tog tre öringar.
    Alla tog ett drag med enkelkrok. Jag missade alltså inte ett enda
    hugg och tappade inte en enda! Givetvis var det busenkelt att kroka
    av dom och skadorna i munnen var minimala.
    Så underskatta inte enkelkroken. Den kan dessutom rädda en fiskedag
    när vattnet är fullt med tång och skit.

Kommentera

Vattentemperaturen är nog det viktigaste, är det varmare i vattnet tar fisken mer skada tycker jag.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
        Vattentemperaturen är nog det viktigaste, är det varmare i vattnet tar fisken mer skada tycker jag.
        Med all respekt:
        Frågan är om det är något man kan tycka.

I fallen som jag beskrev ovan var det ganska kallt i vattnet.
        Tidiga morgnar under tidig vår. Vattentemperaturen kan
        uppskattningsvis ha varit runt 4 grader. Är det varmare i
        vattnet är fisken för det mesta i bättre kondition (har haft tid
        att äta upp sig) och har därmed tillräckligt med energireserver
        för att komma igen efter en drillning. All fisk var som sagt
        ganska smal eller efterleksfärgad vid tillfällena i jag beskrev.

Givetvis ökar risken för parasitangrepp och infektioner
        i varmare vatten. Men då givetvis endast om man råkat
        skada slemhinnan. Men det är ju något som uppstår
        långt efter drillningen och därmed omöjligt att verifiera
        eller bevisa. Man kan bara anta att det är så.

Kommentera

Intressant frågeställning, speciellt eftersom jag själv ställt frågan till mig själv då och då. En del av mig tycker egentligen att UL-fiske är av ondo. Eftersom det ger onödigt långa drillningar vilket ger fisken onödigt mkt mjölksyra osv. Tycker helt enkelt det blir lite för mkt "onödigt lek med fisken, på dess bekostnad"

Sen har jag dock full förståelse för att folk kan tycka att det är roligt.

Kommentera

Jag tycker att man ska anpassa utrustningen efter fisken man förväntar sig fånga. Då klarar man av att få in drömfisken (om den skulle behaga nappa) samtidigt som man kan få in de normala fiskarna rimligt snabbt (läs: utan att de riskerar dö av utmattning). Att medvetet underdimensionera sin utrustning (fiskeutrustning alltså) tycker jag är helt förkastligt.
            "A little learning is a dangerous thing; drink deep" Alexander Pope 1709

Kommentera

o andra sidan känns det som att fisken har större chans att fly på ul.
              måste bara fråga,- är det nån som tycker det är ok med levande bete men fel med ul på ex havsöring?
              Senast ändrad av sonoftorpa; 2009-04-14, 21:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                Med all respekt:
                Frågan är om det är något man kan tycka.

I fallen som jag beskrev ovan var det ganska kallt i vattnet.
                Tidiga morgnar under tidig vår. Vattentemperaturen kan
                uppskattningsvis ha varit runt 4 grader. Är det varmare i
                vattnet är fisken för det mesta i bättre kondition (har haft tid
                att äta upp sig) och har därmed tillräckligt med energireserver
                för att komma igen efter en drillning. All fisk var som sagt
                ganska smal eller efterleksfärgad vid tillfällena i jag beskrev.

Givetvis ökar risken för parasitangrepp och infektioner
                i varmare vatten. Men då givetvis endast om man råkat
                skada slemhinnan. Men det är ju något som uppstår
                långt efter drillningen och därmed omöjligt att verifiera
                eller bevisa. Man kan bara anta att det är så.
                Jo, frågan är inte enkel, jag tänkte mer på mjölksyran. Fast jag utgår ifrån att den fisk du tänker på är enbart HÖ som leker under vintern och därmed är i sämre kondition (om man får fisk som lekt) än t.ex gäddor som leker i april/maj, varm vår och det blir varmt i vattnet och då är det inte så bra att C&R:a dom med för Ul-grejor.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag fiskar en hel del UL och fiskar snipor,abborre, en del färna men också regnbåge och öring.

Jag är helt för UL fiske MEN med detta följer även ett ansvar du måste ha kontroll över hur mycket din lina klarar och fighta fiske hårt men också försöka hålla dig till dom mindre individerna.

Men visst gör man misstag innan man läs sig sina begränsningar...

-Berggylta på v-kusten med attityden "Dom där små fiskarna kan ju knappast vara starkare änn nån abborre" oj vad fel man hade, pang bom fisken satt i tången....

-Skulle ta en irriterande liten snipa när vi abborrjiggade, nackade och satte på en av dom små tusenbröderna för att kasta ut och ta hem långsamt och allt gick bra gäddan var nyfiken och var efter ett flertal gånger....3dje kastet tar det dock tvärstopp, jag har nu krokat en mycket större fisk än vad jag förväntat mig......Håller på med fisken i 10minuter och kan uppskatta vikten runt 7-8kg bra förstort för UL strax därefter går linan av mot en av gaddarna.

Visst man kan aldrig "skydda" sig mot större fisk så jag förstår dom som är emot.

Men det är ack så roligt att drilla en 7hg abborre på UL!

Kommentera

Jag vet inte hur försiktiga ni är när drillar eller vad men jag köttar in både 6kgs karp ( tidigt på säsongen närdistans med frilina annars erkänner jag att UL inte är att rekomendera för att bolta 5+ karp kanske), och 3.5 kgs multar på ul på under ett par minuter! Inte ett dugg längre fighter än jag har med andra spön :P Det beror ju iof helt och hållet på vad man har för lina och hur hård broms man vågar köra med. Det fina med UL är ju att det är så smidigt och lätt när man smyger runt.
                    Och Allessandro har ju rätt i det där med vattnet givetvis...

Fast vad vill jag säga med det här egentligen? Klart det inte går att använda ul till vilka fiskar som helst :P Anpassa utrustningen efter fiskesituationen kanske.
                    Senast ändrad av theoneandonly; 2009-04-14, 22:47.
                    Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 143 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B