Jerka med haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerka med haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerka med haspel?

Jag tänkte fråga alla här om det verkligen är som en del säger... Att det är dålig känsla när man ska drilla en fisk med styvt jerkspö och multiplikatorrulle. Är detta helt sant? Det verkar logiskt att det är på det sättet, men eftersom så många gillar att jerkfiska med styvt spö och multiplikatorrulle så känns det också som att det inte borde vara det.

Är glad för alla svar jag kan få... Jag har funderat på att köpa jerkset fast med haspelrulle istället, känns som att det borde vara bättre känsla på det sättet, alltså när man drillar fisken. Gillar att ha rullen på undersidan av spöet =)
    --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Nej, ingen skillnad under drillningen, det är vägen dit som är skillnad på.
    En del gillar haspel, en del multi.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det är betydligt sämre kontakt med vevhanden om man kör haspel eftersom linan går via bygeln till spolen. Men känslan är ju en högst subjektiv sak.

Kommentera

Jag är också ganska ny på jerkfiske. Jag provade med haspel, men sen jag bestämde mig för att köpa ett jerkset, och jag är inte besviken. Jag tycker att det är mycket skönare med multi. Jag tycker att det är bra känsla med styvt spö och multirulle.

Kommentera

jag har provat med båda och det är mycket lättare att jerk med jerk set, men roligare att drilla med haspel-en kompis till mig kör med vanlig haspel utrustning en bj och han får mer fisk än mig,,, gången på betet blev lite annarlonda.men det måste vara bra rulle för att den ska hålla.
          http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

nja rullen spelar ingen större roll jag har kört med en gammal okuma nu i ett år o inga tendenser till glapp eller så fiskar mest med buster så det går skit fint

Kommentera

är det säkert? man behöver alltså ingen megafet stor haspelrulle för att jerka? jag har en normalstor haspel..

Kommentera

Jag tycker att det är skönare känsla att köra med styft spö, stum lina och multirulle. Detta tack vare att man känner varenda litet ryck som fisken gör, "det går rakt in i ryggmärgen" känske du har hört tidigare? Det känns ungefär så. På mitt gamla haspelutrustning så kände man inte vad fisken gjorde, det blev bara helt grötigt och det enda man hade var en rejäl spöböj. Visst, det kanske är bättre med ett bättre spö, men med de spöna jag använt tidigare har jag alltid fått "grötkänslan".

Så jag tycker att det är skönare känsla med jerkutrustningen än med min gamla haspelvariant som numera endast används till jiggfiske efter borrar samt jakten efter havsöringen vilket alltid resulterar i att jag inte får någon spöböj...

Kommentera

Det är väl självklart att en multirulle är den bästa konstruktionen. Inte en liten trissa med en "svajjigt" rotor som haspeln har. Du vevar in linan direkt på spolen på en multi, klart bäst.
                  Däremot så upplever en del multin som krånglig, många vill ju inte öva. När man fått in tekniken på multirullen så känns det litet svårt att "backa" och fiska haspel igen.
                  Däremot tycker jag att haspeln är riktigt trevlig vid mete/bottenmete och för det absolut minsta dragen.
                  Jag skulle ju aldrig "Jerka" eller fiska med en haspel om inte jag behövde det.

Men smaken är ju som Röven - Hårig
                  Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Började jerkbait med haspel, hade inte något problem med min par år gamla shimano i 4000- storleken, men känslan med det och ett 2,40m långt spö när man jerkade är totalt urusel när man knycker i jämförelse med en robust rulle och ett styvt spö. Dessutom mycket enklare att få gång med ett kortare och styvt spö.

Vill dock tillägga att det går hur bra som hälst att jerka med haspel, men föredrar verkligen multi

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 060 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B