Jerkteknik med haspel (Nybörjartips) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkteknik med haspel (Nybörjartips)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkteknik med haspel (Nybörjartips)

Har precis varit ute och provat :-/
    Har införskaffat ett bra spö 8 fot, 30-90g.

Enligt försäljaren i fiskebutiken skulle det vara fullt möjligt att veva in betet med hel eller halvvarv och sedan stopp. Eftersom haspeln tog in så mycket lina skulle man inte behöva "rycka" in betet med spötoppen....

Nu när jag har provat kan jag konstatera att jag måste rycka eller slå med spötoppen för att få en bra gång på betet...

Nån som får det att fungera enbart genom att veva med vestopp ???

Andra tips?

Hej! Till att börja med så kläm linan mot sidan på spöhandtaget med tummen ist för att hålla den på på pekfingret under spöhandtaget å över rullen som är brukligt i vanliga fall! Det är en fördel att göra så ist när du ska kasta dessa tyngre drag som gärna sliter rätt hårt på pekfingret! Sen beror det ju på vilka dreg du "jerkar" med å hur du vill att dom ska gå i vattnet om det funkar bra med bara vevstopp eller om man behöver rycka in draget för att få till gången på det! Slider å Buster bla simmar eller gör rörelser i vattnet av sig själva så dom kan man få en varierad gång på med både ryck, dragningar, eller bara vevstopp... =)
    Senast ändrad av CA; 2008-04-22, 20:21. Anledning: Extra detaljerad beskrivning behövdes tydligen?

Kommentera

Tala om vilken utrustning du har så blir det lättare, finns så mycket olika utväxling även på hasplar så det är svårt att säga något.
      Kasthandske typ fegishandske är bra om man kastar beten över 100 gram,
      jag har småhänder och är ingen grovarbetare.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hej!
        Har ett SavageGear 8 fot 30-90g och en Shimnao Aero GT 2500.
        Har i nuläget bara investerat i ett antal Buster Jerks.

Kommentera

Rulle med utväxling 5:1, det borde du kunna jerka med enbart inspinningshastigheten utan spöt.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hmm...jag upplever att det inte blir tillräckligt snärtigt för att betet skall svänga ut ordentligt....man måste ju ge lite slack efter "rycket" också....men jag kanske gör nåt fel?

Kommentera

Helst skall man inte ha något löslina (slack?) då man missar försiktiga hugg,
              lättare sagt än gjort självklart.
              Sen beror det också på vilken tafs och lina du har, en stum lina och mjuktafs och du får mer rörelse.

Kommentera

Jag fick tips om och köpte en 35-40cm kevlartafs.....Den är väl relativt mjuk....Vet inte vad jag skall jämföra med???

Kommentera

Enligt mina erfarenheter måste du definitivt rycka eller knycka med spöet för att få den gång och det liv i betet som du vill ha. Klart att ett vevstopp kan få betet att slida men om du vill ha den oregelbundna gång som gör jerkbaitfisket så effektivt så måste du knycka och rycka med spötoppen.

Dock är det väl inga problem att göra med den utrustningen du har. Kanske lite långt spö dock...

Kommentera

Kasta ut, och veva in slaklinan och gör jerk och precis efter du har ryckt med spöt (neråt eller åt sidan) så måsta du hålla kontakt hela tiden!
                    det ska kännas lite mjukt i spöt, känner du att det är stumt och inte mjukt längre måste du göra ett störra snabbare ryck så jerken åker åt sidan för att sen veva in slaklinan och fortsätta jerkningen.

Är det stumt så har jerken tappat "svängningarna" och åker bara rakt frammåt.

Jag fiskar med haspelspö 5fot och en Okuma inspira funkar perfa och jerkar med buster

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B