Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?

Jag har ganska små nävar och därför har ja kört me 2500 ett tag..undrar om era erfarenheter vad gäller hållbarheten på dessa, vill inte gärna ha sönder den som ni förstår.
    Bytte stativ mot ett blank kromat i mässing (snyggare framför allt , funderade på att byta till iar gavel men abu har slut på huvud drev så de sket sig (slöjdade ihop en annan 25a med gamla drevet, nya knarr/bromsbrickan och iar gavel...men de var med aluminiumdrevet).
    Så frågan är: Vågar jag köra vidare med min gamla 25a med gott samvete?
    Lågprofilrulle är helt uteslutet för jag är en reaktionär stönig jävel...

Skitfiske på er och tacksam för svar

Nog håller den bara du jerkar med förstånd. Jag började mitt jerkande med en 2500a och den håller än. Fast jag vet de som skulle rycka och kasta skiten ur den på en vecka.

Fakta till rullens fördel: IARlagret är samma som i JBn och alla andra, och diametern på spolen är mindre så kraften blir lite mindre i rycket. Spolen är lagrad i stativet pricis i stativgavlarna, och det är smalt, vilket gör det väldigt styvt och stadigt. Godstjockleken i materialet är detsamma som i de större rullarna fast geometrierna är mindre, vilket är bättre.

Och i baken har du: Linkapaciteten är liten, knappt 100m p.pro 0.28, slirbromsen är i originalutförandet rena skämtet (kan ordnas med nya lameller i kolfiber), inkopplingen av kraften från veven till spolen är ganska en öppen klo i mässing (jag har inte knäckt någon, men ger ett vekt intryck). Utväxlingen. 1:4,7 och en spole med dia 28mm är toklågt, 1:5,3 som den är i IAR modellerna är även lite lågt även för vanlig jerk och påtok för lågt för sliders och andra snabbare beten.

Och: Rullen kastar kanonbra rätt ur kartongen och trimpotentialen helt enorm. Bara en enkel trelagring av spolen genom ett enkelt 3x10x4mm lager ute i mekbromskoppen ger en förbättring och en oslagbart styv bottendel. Trimning på riktigt blir dock snabbt en dyr historia då delar som verkligen ger tillskott är exotiska komponenter tillverkade i små serier som kostar därefter.
    www.utreel.com

Kommentera

Tackar för svaret 8)

UT, har du testat att svarva av pinjongen vid "klon" och trätt på en fisring av tex. rostfritt, borde styva upp kontruktionen en hel del, ja har ingen svarv i lägenheten just nu så kan inte prova.
      Sen så passar vänster spollager från UC rullarna med fast spolaxel plums ner i högergaveln på rullarna utan iar (vilket du säkert redan vet...) kanske kan lägga ut vevkraften i stativet på ett bättre vis än vad plastmojängen gör? fick fasa av några brickor så att ja fick garanterad frigång bara.

Kommentera

Gammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle. Till vänster är originalutväxling på min 2500C IAR, 5,3:1 och till höger en japansk valleyhill 7,0:1. Eftersom att den högre utväxlingen bara är klassad till en slirbroms på 1kg så undersökte jag hur man skulle kunna förstärka. Märkte att flera av avails 6,1:1 utväxlingar går sönder genom att pinjongen "stäcks ut" och går sönder på så vis. Köpte ett aluminiumrör kapade till rätt tjocklek och epoxylimmade runt där den greppar. Många tester för hur stor den kunde vara men rent teoretiskt sätt så borde man kunna "gröpa ut" vita plastbiten som sitter intill kullagret för att göra den ännu kraftigare. Har testat hemma och den håller för 2kgs broms, vilket är en förbättring, men inte vågat gå längre än så eftersom att det hade varit bättre om man kan testa fiska med den innan den går sönder En oroväckande grej är däremot att jag här på fiskesnack har läst att högre växklar kan gå sönder på grund av slir och hopp, men att gå från 1kg styrka till 2kg styrka är en framgång för mig.

Intressant nog så har det släppts två stycken nya starka utväxlingar till 25 amban. Det är först Shimomura som släppt en växel med väldigt starka och tjocka tänder i 6,3:1, där han höjer utväxling utan att behöva göra pinjongen så extremt liten.

Sedan så sent som förra veckan släppte Avail en utväxling på 5,3 precis som från fabrik på de nyare 2500C, men med en helomslutande "greppare". Verkar väldigt stark och om någon 2500:a.

Sen finns en modell som få verkar känna till både på fiskesnack och andra forum, ponkots label. Denna designen med ringen samt inlägget här ovan inspirerade mig till min "fix", inte vågat chansa på att beställa, dyra priset och med alla avgifter så blev det valleyhill växeln från hedgehog.

https://www.youtube.com/watch?v=IdYCNcsMmc0 här är en video som demonstrerar just denna växel, om min valleyhill-lösning pajar så får det nog bli en sån här, eftersom att utväxlingen trots allt är högre än Shimomuras.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
        23 svar
        3 982 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Peter B
        av Peter B