Håller gamla ambassaduer bättre ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Håller gamla ambassaduer bättre ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Håller gamla ambassaduer bättre ??

Man börjar ju undra i dag rök backspärren på polarns J:b rulle sen har ja 4 polare till med relativt nya rullar C3 C4 Record å Rocket å Backspärrarna går sönder å ibland flera gånger .
    Min Rulle som är äldre än dom flesta är på fs En C3 2 speed från 1993 utan IAR å den håller . Ja har bytt några bromsbrickor å tryckknappen med tanke på att ja fiskar 150 dar om året så tycker ja det är godkänt å det pajar ju inte varje år , å ja kör Jerk med den .
    Frågan är ju om IAR eller superstopp kärt barn har många namn är så bra å ha på jerkrullar J:b rullen hade ju inte det från början ,måste ju funnits en tanke med de .
    Å ja har hört att Calcutta rullar pajar också.
    Trimma en rulle för 1800 känns överkurs räcker ju till en dags fiske i eriksberg å 7-8 platter plisner.
    Är det ingen annan än ja som kör gamla rullar här som upplever samma sak eller har ja bara tur .

Å många kommer säga att det går inte å fiska Jerk utan IAR det är som allt annat en vanesak.

/Fredrik

Håller helt med Dig om att dem gamla håller och funkar bättre, jag har en 5000 Classic av enkel modell som är från sent 80 tal och funkar hur bra som helst trots att jag använder den både till Jerk och magnumwobbler förutom vanligt spinnfiske, däremot min "nya" 5500 CS Pro Rocket -03 levererar inte samma fina egenskaper trots at den på pappret ska vara en mycket bättre rulle

Så det är inte alltid som nytt är bättre, ibland är gammal ändå älst och bäst

Kommentera

"det var inte bättre förr, det är bara sämre nu"

Kommentera

Backspärrslagren är från fabrik fyllda med ett fett som i kombinationen fukt och kyla brukar stelna. I samband med ryck och knyck kan man förvänta sig att IAR-lagret börjar slira lite för att till sist släppa och låta veven gå bakåt. En extra spärrhake kan då vara bra att ha installerad, som på JBn, TGCn, Calcuttorna och några andra. Men om jerkaren tillhör kategorin som "jerkar för kung och fosterland" så behövs det inte många IAR-släpp innan nitningen till extra spärrhaken ger efter och backspärrmekanismen måste renoveras.

De som jerkar med rullar utan IAR brukar tvingas att använda en metod som är betydligt mer skonsam för rullen. Antingen hålla imot med veven eller lägga tummen på spolen vid rycket, och då håller rullarna. De sena 80tals och 90talsrullarna är inte bättre byggda än dagens.

Ett bra första steg att få IAR rullar att fuinka bättre är att tvätta ur IAR lagret med fotogen eller diesel, följt med ett kort bad i aceton eller kemiskt ren bensin varefter det skall torka. Sen smörjer man det med Rocket Fuel Liquid Grease eller med motorolja. En droppe brukar räcka, och se till att smörjan kommer in över allt i lagret och torka sen bort överskottet.

Som en sista förstärkning i en riktig tungjerkar-rulle byter jag nitstiftet som håller spärrhaken mot en axel som inte bara nitats på insidan utan dessutom sitter i yttergaveln. Ingen av dessa byggena har rasat ännu,men det är nog bara en tidsfråga.

Jag skall inte tala om för omgivningen hur jerkfiske skall bedrivas, och vilka som ger mest fisk, men det finns metoder som verkar vara kostnadseffektivare än andra.
        www.utreel.com

Kommentera

Min första ambassadeur ifrån 1980-talet en Mag 3:a var en katastrof, nej, ju mindre "stödhjul" man har desto mindre kan krångla.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

UT har nog rätt i det han säger.
            Jag är erkänt brutal mot mina prylar men håller alltid
            tummen mot spolen vid jerkrycken och min 6000
            har hållit i 45 år varav de tre sista som jerkrulle.

Oljar å andra sidan rullarna flera gånger per säsong....
            Spiggpimplare

Kommentera

Limpan jag kör mest med gammalt skrot och de håller.
              Jag kastar jävligt tunga beten och kastar hårt och långt, med de gamla aldrig några problem.
              Jag servar dem inte heller utan låter skiten gro igen sen är de som gott som vattentäta

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                Backspärrslagren är från fabrik fyllda med ett fett som i kombinationen fukt och kyla brukar stelna. I samband med ryck och knyck kan man förvänta sig att IAR-lagret börjar slira lite för att till sist släppa och låta veven gå bakåt. En extra spärrhake kan då vara bra att ha installerad, som på JBn, TGCn, Calcuttorna och några andra. Men om jerkaren tillhör kategorin som "jerkar för kung och fosterland" så behövs det inte många IAR-släpp innan nitningen till extra spärrhaken ger efter och backspärrmekanismen måste renoveras.

De som jerkar med rullar utan IAR brukar tvingas att använda en metod som är betydligt mer skonsam för rullen. Antingen hålla imot med veven eller lägga tummen på spolen vid rycket, och då håller rullarna. De sena 80tals och 90talsrullarna är inte bättre byggda än dagens.

Ett bra första steg att få IAR rullar att fuinka bättre är att tvätta ur IAR lagret med fotogen eller diesel, följt med ett kort bad i aceton eller kemiskt ren bensin varefter det skall torka. Sen smörjer man det med Rocket Fuel Liquid Grease eller med motorolja. En droppe brukar räcka, och se till att smörjan kommer in över allt i lagret och torka sen bort överskottet.

Som en sista förstärkning i en riktig tungjerkar-rulle byter jag nitstiftet som håller spärrhaken mot en axel som inte bara nitats på insidan utan dessutom sitter i yttergaveln. Ingen av dessa byggena har rasat ännu,men det är nog bara en tidsfråga.

Jag skall inte tala om för omgivningen hur jerkfiske skall bedrivas, och vilka som ger mest fisk, men det finns metoder som verkar vara kostnadseffektivare än andra.

Å tack för svaret det ska ja tänka nästa gång när ja 'är ute. Ligger nåt i det där att man håller i mot med veven.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 000 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B