Kombinerad Jerk/havsöringsrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kombinerad Jerk/havsöringsrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kombinerad Jerk/havsöringsrulle?

Hejsan,
    Går i tankarna på att skaffa en ny fiskeutrusning. Har blivigt biten på havsöringsfiske men tycker också att jerkbait verkar jävligt skojj. Tänkte kolla ifall någon här vet ifall det finns nån rulle som funkar till båda typerna av fiske, så behöver man bara köpa 2 spön och ha två uppsättningar spolar med lina.
    Den typ av jerkning jag har tänkt mig är väl inte supertung utan med vanliga beten under 100g och spö på 6-7 fot
    Havsöring hade jag tänkt köra med de vanliga dragen, typ vicke o.s.v. mellan 16 och 30g och ett ganska långt spö på 10 fot.

Vad tror ni? Finns det nån spinnrulle som skulle passa till båda dessa typer av fiske? Eller är det mycket bättre att ha olika rullar?

Det går att kombinera. En Ambassadeur JB klarar bägge diciplinerna bra även om en hottad Rocket Pro är ett bättre alternativ för exempelvis havsöring.
    Eventuellt skaffar du en extra spole till JB:n och skiftar lina till de båda fiskena genom att byta spole. Grov lina och lätta beten är inte den bästa kombinationen men med en extra spole slipper du det problemet. Det blir dessutom billigare med utbytessole än att köpa 2 rullar men lite bökigare att växla mellan metoderna.

Börja så och när du vill ta steget upp skaffar du en UT-märkt havsöringrulle som också gör abborrebeten full rättvisa.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg

Börja så och när du vill ta steget upp skaffar du en UT-märkt havsöringrulle som också gör abborrebeten full rättvisa.
      Det skulle nog bli en haspel då.
      Tror du man kan använda samma spö för abborre som för havsöring, dvs en 10 fotare? Eller kortare? Skulle vilja köra poppers och mini-jerkbaits på borrarna.

Kommentera

10' blir nog väl otympligt och svårt att få in ”rätta knycken” med. Där tror jag att t.ex. Sjöbjörnen LTJ eller liknande kan vara ett bättre alternativ.

Push-Up har en informativ artikel här på FS om ytbeten och hur man bäst fiskar dem. Rekommenderas varmt till alla intresserade av den metoden.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

okej, tackar! jag skall kolla den artikeln.

Kommentera

5500:an som är trimmad av UT borde funka för båda. Om du vill prova min här på ön så hojta till.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              5500:an som är trimmad av UT borde funka för båda. Om du vill prova min här på ön så hojta till.
              Det vore ju schysst att ha en rulle för båda fiskena, men samtidigt, om det blir dyrare så är det kanske inte så mycket idé. :/
              Skall nog försöka dupera mig till en shimano-haspel nu i jul så jag har något att nöta med i vår på kusten och till light-jerk i sommar.
              Är dock jäkligt sugen på att köpa mig en amb 5501 så småningom, så man kan kasta de där lite tyngre. Så skulle jag träffa på dig på ön skulle jag gladeligen testkasta den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              23 svar
              4 143 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Peter B
              av Peter B