Jag ska ut och köpa lina till en Ambassadeur sen. Den ska jag använda till att trolla gös och gädda. men framförallt gös. Jag undrar vad som är bra till de. Nylonlina eller Flätlina? Och vilka tjocklekar isåfall? Jag har hört nåstans att nylon är bättre på göstrolling nånstans, Men att flätlina spöar nylon någon annanstans. Vill bara veta säkert vad ni tycker.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flät eller Nylon
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Finja Visa inläggJag ska ut och köpa lina till en Ambassadeur sen. Den ska jag använda till att trolla gös och gädda. men framförallt gös. Jag undrar vad som är bra till de. Nylonlina eller Flätlina? Och vilka tjocklekar isåfall? Jag har hört nåstans att nylon är bättre på göstrolling nånstans, Men att flätlina spöar nylon någon annanstans. Vill bara veta säkert vad ni tycker.
föredrar nylon till göstrollingen om du inte använder nån slags tafs, tycker att flätlinan skaver av sig lättare än nylon när betet slår emot botten mot stenar osv, det blir ju en del bottenkänningar med betena när man trollar gös
-
Ursprungligen postat av Finja Visa inläggMen när jag fiskar gädda då? Jag fiskar gädda med en 23cm Zalt papegoja och en 23 Cm tafs
jag kör med nylon till gäddtrolling också, till all trolling egentligen, gädda, gös, lax . öring
men självklart bör du ha nån slags tafs när du kör efter gädda, jag kör med 0.30 nylon till gädda och gös när jag trollar
Kommentera
-
Kör flät. Bättre känsla, känner minsta nafs. Kör dock oftast med en knapp meter "chocktafs" av FC. Till paravan har jag fortf nylon.
Kommentera
-
Om du tänkt dig att även köra gädda med rullen så rekommenderar jag flätlina. Mycket riktigt så är flätlinan mycket känsligare för nötning än nylon men på alla andra punkter tycker jag att flätlinan är överlägsen nylon. Då du trollar gös sätter du på en rejäl nylontafs istället för att slippa riskera att linan nöts av. Det är perfekt att göra egna tafsar av nylon för då kan du ju göra dem så korta eller långa du vill. Då det blir väldigt billigt att göra egna tafsar av nylon så vill jag tipsa om att lägga några extra kronor på riktigt bra lekanden och beteslås. Det är en billig investering som kan göra att du slipper trista incidenter under fisket.
Kommentera
-
flätlina är mycket bättre vid trolling då känner man när gösen är och stöter i wobblern.då är det bara att släppa ut en halv meter lina det brukar trigga gösen till hugg .coop i hlm säljer en tunn wire som är bra till gös gör långa tafsar på ca 60 70 centimeter. flourcarbon är bra för att den är "osynlig" men den är stel och wobblern får en sämre gång. jag kör helre med tunn wire
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Håller Ambassadeur 2500c för jerk <100g?av SwangstaGammal tråd men jag har gjort något liknande (tror jag) i försöket att göra om min 2500C till en havsöringsrulle....5 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-03-23, 16:06 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
4 061 visningar
1 gilla