Jigga - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga

hejsan, vill så klart börja med ett hej till alla här eftersom jag är helt ny här och ny inom fiske helt enkelt

När man kollar på trådar om dom flesta fiskarna så verkar Jiggen vara ett bra val i de flesta lägena. Men jag som nybörjare undrar vad Jiggfiske innebär, vad för storlek, och hur jiggen ska invevas, eller om man kör den efter båt? Hur ska man fiska med en jigg? och vilka olika tekniker passar olika fiskar?

Jag skulle vilja fråga denna fråga om Jerkfisket också, vilket är helt nytt för mig.

Tacksam för alla svar

Jiggfiske är oftast väldigt effektivt, främst efter sötvattensfiskar som gädda, abborre och gös, man fastnar inte lika lätt i botten och dom är oftast billigare
    än wobbler i inköp.
    Jerkfiske kan man kort sammanfatta som fiske med mest wobbler utan sked, man får knycka i spöt för att få den att röra sig mera.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

ok så man får sitta och rycka hela tiden om man jerkar efter båt t ex?

Och jag har hört att man ska låta Jiggen "studsa efter botten" i invevningen / efter båten.. Är detta sant eller hur fiskar ni med Jigg? Jag är väldigt fiskeintresserad men har dock inte så mycket erfarenhet av det

Så Jigg är effektiv mot gädda och gös med andra ord? och såklart abborre, men då krävs det väl en liten mindre jigg så klart. är det nå speciella färger eller former som hör till de bättre eller är allt efter egen smak?

Kommentera

Nej, men det är en taktik att studsa den i botten, bra om man vill lära sig hur djupt det är om man inte har ekolod på båten eller kört över med ekolod där man fiskar.
        Jo, man kan köra ganska stora jiggar på abborre dom är glupskare än man tror,
        gul jigg har jag fått bra på, lite olika ifrån vatten till vatten.
        Jerkar gör man helst stående i båten, bättre kontroll på betet då. Man behöver inte rycka/knycka hela tiden utan man kan hitta en personlig stil som
        passar en själv och fisken...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

precis Men man kan bara köra med Jiggen efter båten om man har lust också va? man måste väl inte bara kasta ut och bottenstudsa hem den för att få fisk?

tack för svar

Kommentera

Sök gärna på forumet! Finns massor med information om både jigg- och jerkfiske. (Lägg märke till den trevliga tonen Telgekroken mfl )

Kommentera

hittar ingenting om jag ska vara ärlig :P
              Får väl dra ut nu någon dag och testa det hela ist :P något lär man väl få upp

Kommentera

Jiggning e ofta sjukt effektivt på abborre..Men bli inte låst o använd bara jiggar, utan variera dig och du kommer bli bättre fiskare o därmed få bättre resultat..!!
                Jiggar som brukar va väldigt bra på abborre och som också e mina favoriter är:

1. Gula twintails och grubs
                2. Röda/Rödglittriga twintails och grubs
                3. Blå-Vita Shadjiggar i ganska liten storlek

De e mina favoriter, men jag har även många andra färger o varianter som ja fiskar med!
                Men när ja kommer ut på en sjö så brukar ja alltid testa dessa först.
                Infiskningstekniken går ut på att ge jiggen liv, genom att antingen rycka me spötoppen eller veva snabbare 1 sekund, var inte rädd för att experimentera och improvisera fram egna varianter.
                Testa att veva snabbt nära ytan, eller långsamt nära botten, eller varför inte kombinera dem och veva långsamt till att sedan helt plötsligt ösa på med 5 snabba vevtag för att sedan veva sakta igen..

Något ja börjat testa är nåt som ja kallar "Vibration Jigging" alltså vibrera fram jiggen vid typ botten...Det går ut på att du vibrerar med handen eller rör den med väldigt korta rörelser så att spötoppen vibrerar vilket leder till att jiggen vibrerar fram i vattnet...Gärna ihop med att du drar upp spötoppen så jiggen lyfter, eller bara öka hastigheten på vevningen...Men håll jiggen vibrerande, förutom ibland när du helt plötsligt kan sluta med det och bara jigga vanligt ett par meter, och sedan börja vibrera igen!
                Testa att låta den sjunka medans du vibrerar med den!
                Denna teknik har ja tyckt varit effektiv om abborren varit lite halvsvår att lura till hugg t.ex om man ser abborrar som följer efter men inte hugger, "Vibration Jigging" verkar reta abborrarna liite extra!

Draga med jigg efter båt antingen genom att ro eller köra långsamt med motor kan vara väldigt bra ofta, och inte tala om smidigt...Bra om man är ute med t.ex familj som förmodligen inte vill ankra upp någonstans och stå o kasta i en timme^^
                Ja brukar använda aningens tyngre huvuden till jiggarna när jag dragar! Eftersom man har dem i rörelse hela tiden finns risken att den inte kommer ner riktigt på samma sätt som när man kastar.
                En grej som kan vara bra om man vill vara säker på att den går vid botten är att sätta på ett rätt tungt huvud (Som förmodligen går i botten) och om den går i botten, kör du på liite lättare huvud o.s.v tills du får en jigg som går precis över botten!!

Lycka till med allt!
                Keep on jigging..

M.v.h Pontus!!
                Fishing4life

Kommentera

yeeeay det där kallar jag svar Nu ska jag bara ner till stan och bunkra upp förådet med jiggar :P För jag har alltid dragat med wobblers efter båt, och då får man bara en och en annan gäddsnipa då och då

Kommentera

Haha, de tycker ja du ska...Skaffa i många färger...Både twintails o grubs!!
                    Olika storlekar o färger på jigghuven me så e du redo för riktiga abborrfisken
                    Fishing4life

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 082 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B