Ambassadeur 2500 eller fortsätta med haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 2500 eller fortsätta med haspel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 2500 eller fortsätta med haspel

    Tja!
    Jag älskar ambassadeur rullar och har olika modeller och storlek från 4500 upp till 7000.
    Men det som saknar i samlingen är 2500!
    Är fruktansvärt sugen på skaffa mig en 2500, tänker på det varje dag! (Jag har problem jag vet det)

    Men det som drar mig tillbaka från att köpa 2500 är om rullen kommer att kasta beten mellan 5-10g tillräckligt bra? Eller behöver jag trimma rullen till en kostnad av 10 lax för att det skulle kunna kasta lätta beten? Är det värt att lägga ner så mycket pengar eller ska man hålla sig till UL haspel? Eller kanske t.ex Daiwa tatula 70/80 typ om man ändå vill köra med spinn utrustning, vilket jag föredrar.

    Ambassadeur 2500 kommer jag att skaffa oavsett för eller senare. Men om man vill bedriva lätta fiske NU och inte har tjocka plånboken är det ändå värt att skaffa 2500? eller ska jag hålla mig till sistnämnda?

    Ps. jag är mer än nöjd om en standard 2500 kasta 20 meter+ med en 7g bete.

    Tack på förhand.
    Mvh Js.

  • #2
    Har haft många 1500/2500. Både trimmade och otrimmade. Nu är alla sålda dock.
    Nej du behöver absolut inte lägga tusentals kronor på massa trim. Tyvärr finns inte mycket delar kvar hos Abu. Men 2600 elite som är typ samma som 2500 förutom frikopplingen. Den har en lättare spole och linspridare. Och jag kan säga att till 99% att det är den linspridaren som UT sålde som sin egen dyrt. Har jämfört dem hemma. De väger exakt samma ser exakt likadan ut i färg. Den kunde du köpa billigt förr hos Abu. Vet inte om de finns kvar. Jag tror jag har någon hemma kanske?
    Finns elite spolen kvar och linspridaren hade jag köpt dem. Men även orginal fungerar helt okey. Vill du sen ha en riktig BFS spole finns en uppsjö riktig bra på Aliexpress och liknande.

    Kommentera


    • #3
      Kastar standard 2500 lika bra som en t.ex liten lågprofil Daiwa/Shimano rullar? Eller behöver den lite trimm alla fall?

      Kommentera


      • #4
        Jag har några 25XX och 2601 varav två är redigt trimmade. De var då "utvecklingsplattformar" för att se hur långt man kan komma med diverse trim, magnetbroms osv. 25XX/26XX kastar fenomenalt bra i originalutförande runt 10g, men även nedåt 7g. När man närmar sig 5g tycker jag att en grundare spole börjar bli nödvändig och definitiv nedåt 3g. Nackdelen med plattformen när det kommer till lättare beten är den synkroniserade linspridaren som kräver för mycket energi för att drivas runt med riktigt lätta beten. Därför kommer en rulle med stillastående linspridare fungera bättre dvs kasta både stabilare och längre i det riktigt låga (BFS) viktspannet. Kan du kasta 20m med ett 7g bete med en 2500? Ja, absolut.

        Kastar en standard 2500 lika bra som en liten lågprofil Daiwa/Shimano? Beror på viktspann. Men generellt nej. I det med ett 14g bete, kanske likvärt. Med ett 5g bete, inte alls. Det är snart 50 års utveckling mellan en 2500 och en modern Shimano med SVS Infinity. En 2500 kan kasta fantastiskt optimerat för en specifik kastvikt, men en Conquest BFS kommer både kasta fantastiskt OCH vara lätt att justera för varierade kastvikter.

        Jag tycker att den största nackdelen med platformen inte är dess prestanda utan vikt, om man inte väljer att byta stativ osv. I praktiken allt, utom gavlarna. De satt bra på gamla glasfiberspön med nedsänkt rullfäste, men dåligt på moderna kolfiberspön som väger 1/3 av rullen.

        TL;DR: Att få en 2500 att kasta som en modern rulle vid en specifik kastvikt i "lättfiskespannet" går absolut. Men kostar sannolikt dubbelt så mycket. Minst. Den kommer dock i övrigt vara som en 50 år gammal rulle. På gott och ont. Det går idag att köpa en modern japansk lättkastarrulle för 2000-3000kr som kommer prestera bättre i de flesta fall. Men om du funderat över en 2500 flera år och känner att du måste haft en innan du dör, så köp en. Dock inte för prestandan. Det är utseendet och exklusiviteten du betalar för.

        Håller med Engqvist om att UT's linspridare absolut var ABUs egna omeloxerad.

        Kommentera


        • #5
          Tack så mycket för input. Det var matnyttigt!
          Nu blir det MYCKET lättare att bestämma sig.

          Kommer definitivt att skaffa mig en 2500 men än så länge får det vänta.

          Synd dock att jag har redan flera st av UT linspridare, trodde att det gjorde skillnaden men men.....

          Kommentera


          • #6
            Instämmer i stort med övriga, och att du inte har ngn 2500 än förstår jag känns drygt.
            Ang små Ambor generellt så undrar jag lite om du ngn gång lurat i banorna kring ABUs andra runda minstingar?
            Finns ju förutom 15/25/35 även Black och Pro Max, S, SM, T, GT och Mörrum att tillgå i storlekarna 1600 och 3600.
            Rullfoten på dessa sitter ”grundare” så de kmr längre ner på spöt. De har även det sk XXX systemet (stillastående linspridare vid kast)
            Ang kastegenskaper mm så föredrar jag dessa framför 15/25/35.
            Finns info här om flertalet:
            https://www.fiskesnack.com/forum/fis...a-max-modeller
            Men som ”ögongodis” betraktat står de sig dock slätt mot 15/25/35…..
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2024-03-11, 13:40.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 721 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B
             
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 304 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 672 svar
            362 534 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art
             
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            66 svar
            13 846 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cosmoz 08  
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            762 svar
            65 851 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg BFT
            av BFT
             
            Arbetar...
            X