Rapala Flytande - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rapala Flytande

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rapala Flytande

Abborrefiske. Moderna jerkbaits i all ära. Men har någon använt Rapala Original flytande och twitchat hem över gräsbäddar? Ska ner till Kalmarområdet i sommar. Finns ju inget finare bete, var riktigt länge sen man hakade på en i tafsen nu. Tänker framförallt 11cm och 13cm.

Ursprungligen postat av Polo Visa inlägg
    Abborrefiske. Moderna jerkbaits i all ära. Men har någon använt Rapala Original flytande och twitchat hem över gräsbäddar? Ska ner till Kalmarområdet i sommar. Finns ju inget finare bete, var riktigt länge sen man hakade på en i tafsen nu. Tänker framförallt 11cm och 13cm.
    Har faktiskt plockat fram ett par äldre 5cm + 7cm orginal, och kört dem lite under senaste turerna. Leverar lika bra som allt annat, om inget väldigt specifikt sticker ut för dagen i betes väg.
    En bortglömd modell när man vill fiska riktigt grunda områden. Lite ”pullbait/dive and rise” stuk över det.
    Nackdelen kan jag tycka är kastlängderna kontra de mer moderna plastbeten med diverse inbyggda viktsystem.

kan även tipsa om att de funkar fint att dra efter ett Carolina tackel. Gäller iofs de flesta flytande hårdbeten.

Kommentera

Rodde drag i en sjö i norra Norrland nu i veckan, och Rapala original 13 cm silver drog flera lite större abborrar, så visst fungerar det bra. Lite retligt då det inte var vad jag var ute efter bara :-)
      Som ovan skrivit kan kastlängderna vara lite kortare än andra beten

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
        ... kan även tipsa om att de funkar fint att dra efter ett Carolina tackel. Gäller iofs de flesta flytande hårdbeten.
        @ MFEGFT
        Hmm lät lite orginellt, hur riggar du då?

Rapala flyt gav ofta öring när vi fiskade HÖ på Åland på 90-talet, eftersom de kastade så dåligt så trollade vi mest med dem mellan de olika "hot-spots" vi kastade av med "vanliga HÖ-beten".

När jag numera ibland knyck-fiskar wobbler efter borre så uppskattar även jag de modeller som har ngn slags "weight transfer system" ffa med en multirulle... ☺️

Kommentera

Tack för era svar! Kul att höra. Har ju ett Gunki Reinbo spö klassat 1-4g, designat för regnbåge. Men det kastar lätta beten väldigt bra.

​Frågan är om det har ryggraden för större borrar.

Kul med Carolina riggade wobblers, också varit inne på det innan.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

@ MFEGFT
            Hmm lät lite orginellt, hur riggar du då?
            Som ett helt vanligt Carolina tackel, eller med andra ord förklarat. Som en bombarda rigg till HÖ, med skillnaden att man istället för bombardadobb/flöte, kör med valfritt sänke av genomlöpande modell. Tafslängd efter smak.

Krasst skulle även free rig, reglerbar texas rig eller cheuburaska / Link head med separat tafs fungera likvärdigt.

Det enda jag märkt är att en tyngre vikt än betet i fråga är att föredra.

Kommentera

Jaha, då hänger jag med.
              Att twitcha en oviktad liten Rapala över en gräsbädd kan nog funka men det lär inte bete sig som en vanlig twitchwobbler som normalt har en lägre flytkraft utan det rusar mot ytan efter knycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Savela Visa inlägg
                Rodde drag i en sjö i norra Norrland nu i veckan, och Rapala original 13 cm silver drog flera lite större abborrar, så visst fungerar det bra. Lite retligt då det inte var vad jag var ute efter bara :-)
                Som ovan skrivit kan kastlängderna vara lite kortare än andra beten
                Rapala Shadow Rap tunn flätlina till så blir kastlängderna rätt bra.

Kommentera

Min favorit vobbler till bonntrolling efter havsöring

Kommentera

En lätt balsawobbler är ett av de mest naturtrogna beten som går att uppbringa och Original floating är det bete som byggt Rapala till vad det är idag. Enda problemet med den är mer att få ut den tillräckligt långt!

Rapala hade förr även en lätt variant av Twitchin´ Rap på 20g som jag använde på kusten under havsöringsfiske på den kallaste tiden om året. Den stod helt stilla i mellanskiktet av vattnet precis som en fisk och många gånger kom hugget 10-20 sekunder in på vevstoppet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 774 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B