Abborrefiske. Moderna jerkbaits i all ära. Men har någon använt Rapala Original flytande och twitchat hem över gräsbäddar? Ska ner till Kalmarområdet i sommar. Finns ju inget finare bete, var riktigt länge sen man hakade på en i tafsen nu. Tänker framförallt 11cm och 13cm.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rapala Flytande
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Polo Visa inläggAbborrefiske. Moderna jerkbaits i all ära. Men har någon använt Rapala Original flytande och twitchat hem över gräsbäddar? Ska ner till Kalmarområdet i sommar. Finns ju inget finare bete, var riktigt länge sen man hakade på en i tafsen nu. Tänker framförallt 11cm och 13cm.
En bortglömd modell när man vill fiska riktigt grunda områden. Lite ”pullbait/dive and rise” stuk över det.
Nackdelen kan jag tycka är kastlängderna kontra de mer moderna plastbeten med diverse inbyggda viktsystem.
kan även tipsa om att de funkar fint att dra efter ett Carolina tackel. Gäller iofs de flesta flytande hårdbeten.
-
Rodde drag i en sjö i norra Norrland nu i veckan, och Rapala original 13 cm silver drog flera lite större abborrar, så visst fungerar det bra. Lite retligt då det inte var vad jag var ute efter bara :-)
Som ovan skrivit kan kastlängderna vara lite kortare än andra beten
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg... kan även tipsa om att de funkar fint att dra efter ett Carolina tackel. Gäller iofs de flesta flytande hårdbeten.
Hmm lät lite orginellt, hur riggar du då?
Rapala flyt gav ofta öring när vi fiskade HÖ på Åland på 90-talet, eftersom de kastade så dåligt så trollade vi mest med dem mellan de olika "hot-spots" vi kastade av med "vanliga HÖ-beten".
När jag numera ibland knyck-fiskar wobbler efter borre så uppskattar även jag de modeller som har ngn slags "weight transfer system" ffa med en multirulle... ☺️
Kommentera
-
Tack för era svar! Kul att höra. Har ju ett Gunki Reinbo spö klassat 1-4g, designat för regnbåge. Men det kastar lätta beten väldigt bra.
Frågan är om det har ryggraden för större borrar.
Kul med Carolina riggade wobblers, också varit inne på det innan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
@ MFEGFT
Hmm lät lite orginellt, hur riggar du då?
Krasst skulle även free rig, reglerbar texas rig eller cheuburaska / Link head med separat tafs fungera likvärdigt.
Det enda jag märkt är att en tyngre vikt än betet i fråga är att föredra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Savela Visa inläggRodde drag i en sjö i norra Norrland nu i veckan, och Rapala original 13 cm silver drog flera lite större abborrar, så visst fungerar det bra. Lite retligt då det inte var vad jag var ute efter bara :-)
Som ovan skrivit kan kastlängderna vara lite kortare än andra beten
Kommentera
-
En lätt balsawobbler är ett av de mest naturtrogna beten som går att uppbringa och Original floating är det bete som byggt Rapala till vad det är idag. Enda problemet med den är mer att få ut den tillräckligt långt!
Rapala hade förr även en lätt variant av Twitchin´ Rap på 20g som jag använde på kusten under havsöringsfiske på den kallaste tiden om året. Den stod helt stilla i mellanskiktet av vattnet precis som en fisk och många gånger kom hugget 10-20 sekunder in på vevstoppet
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav Robbe511In other news, abborrarna har börjat vakna hos mig verkar det som. 4 st men inga monster, plus ett gäng...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2024-04-26, 15:38 -
-
av gaddivarHej!
har tidigare lämnat abborren ifred fram till juni då det för mig brukar bli enklare att hitta...3 Foton-
2024-03-02, 17:47 -
-
Svar till "Kinaskit" - Diskussionstrådav Cosmoz 08Recycler line spooler gjorde det roligare och enklare att spola på lina. Har beställt en adapter för...7 Foton
-
2024-01-27, 13:04 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
|
23 svar
3 774 visningar
1 gilla