Bombarda - en jungel... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda - en jungel...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
    Hoppas du blir nöjd . Kom gärna med lite feedback när du kört några pass.
    Jag hade skippat 3vägs lekandet , trasslar sig lätt runt det med risk för onödigt slitage på tafs o huvudlinan.
    Peter b
    Överallt där jag har läst och i var och vartannat klipp på Youtube förespråkar dom trevägslekande just för att det ska trassla mindre. :-)

Jag har två spön så jag riggar den ena med flytande och den andra med sjunkande... och testar med och utan trevägslekande på dom så får jag se vad jag kommer fram till.

Jag var iväg nu för att testa båda spöna med ett 40 grams möresilda skeddrag och blev lite nedstämd när jag kastade det kortare än vad jag kastar en 18 grams kastdobb... det är precis så linan reser både på CT'n och på vanliga CS så jag vågar inte ladda spöna ordentligt... övning ger färdighet har jag hört... det här kräver övning... :-)

Kommentera

Hoppas du blir nöjd . Kom gärna med lite feedback när du kört några pass.
      Jag hade skippat 3vägs lekandet , trasslar sig lätt runt det med risk för onödigt slitage på tafs o huvudlinan.
      Peter b
      och med trevägslekande så antar jag att du och Xerup (som är den som först skriver om trevägslekande, så varför jag citerar just dig är oklart? ;*) ) menar ett trippellekande, alltså tre lekanden på rad vilket bara är EN väg med tre i rad??? för varför man skulle köra trevägslekande öht har jag svårt att se nyttan med?

men du rekommenderar alltså att skippa detta? (som ofta rekommenderas, så jag förstår var xerup tänker här och varför)
      Och jag är nog böjd att hålla med, trippellekandet är lite av ett "mjukt gångjärn" där mellan huvudlina och tafs som gör att det nog faktiskt, i min erfarenhet med, trasslar sig oftare med ett sådant. I utkastet då, i övrigt då så är ju egentligen ett trippel, eller varför inte en 4 eller 5, lekande kanonbra för att minimera lintvinning etc, men stökar till det i utkast.

ett bra enkelt lekande är bättre då!
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Sen jag började använda ett avklippt dobbrör eller för den delen stela tuber ( till flugbindning ) så har jag minimerat antalet trassel. Flätlinan går till lekandet och en gummipärla som skydd och o andra ändan av lekandet gummipärla som skyddar fluocarbontafsens knut. Funkar för mig , men alla sätt som funkar är rätt sätt. För mig gäller så lite prylar som möjligt som kan krångla. Vind inget problem , är det ngn gång det kan strula så är det vindstilla och noll ström -då kan tafsen krypa upp på huvudlinan - I landsproblem. Testa sig fram till det som gör den som håller i spöt nöjd = bästa metoden.
        Peter b

Kommentera

Sen jag började använda ett avklippt dobbrör eller för den delen stela tuber ( till flugbindning ) så har jag minimerat antalet trassel. Flätlinan går till lekandet och en gummipärla som skydd och o andra ändan av lekandet gummipärla som skyddar fluocarbontafsens knut. Funkar för mig , men alla sätt som funkar är rätt sätt. För mig gäller så lite prylar som möjligt som kan krångla. Vind inget problem , är det ngn gång det kan strula så är det vindstilla och noll ström -då kan tafsen krypa upp på huvudlinan - I landsproblem. Testa sig fram till det som gör den som håller i spöt nöjd = bästa metoden.
          Peter b
          Vad använder du för huvudlina? Märke, modell och dimension? Vilket märke och modell på tafsen?

Kommentera

Jag kör med Spiderwire sen ngt år , har i höst bytt till 12 trådiga från 8an. Dimension 0.11 men SW är " felklassad " skulle säga att 0.11 motsvarar fireline 0.15.
            Tafs Berkley fluocarbon 0.28- 0.32. Brukar kapa nån dm på huvudlinan vid dobben varannan fisketur.
            Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 033 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B