Laxfiske med Revo Beast 41 HS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxfiske med Revo Beast 41 HS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Skilj på rulle och spö.
    Ett långt spö, ca 12 fot, är bra för att hantera en lång tafs. Behövs vid spinnfluga, både i älv och sjö. I Vättern behövs inte något större linmagasin på rullen. Laxen drar vanligen inte ut så långt där. Det är värre i älv, där kan den rusa destå längre med strömmen.
    Sänkesvikt i älv, upp till 150 gram kan behövas.
    I Vättern används inte bombarda över 60 gram vad jag vet.
    Laxdragen i min ask väger sällan över 40 gram.

Kommentera

Ursprungligen postat av krillzen Visa inlägg

Alltså helt ok att fiska med flät där, brukar fiska havsöring där, hur som helst, 235m~ 0.30-0.35~ borde räcka för att fiska lax eller? Inget jag kommer göra hela tiden, fiskar allt möjligt, därför vill jag inte köpa ännu ett set till lax.

C
      "Fiske med s.k.flätlinor är tillåtet om de försetts med en svagare tafs för betet, gäller även vid dragfiske. Flätlinans diameter får ej understiga 0,32 mm."
      Du får inte på 235m 0.32 flätlina på rullen.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Beror på var och hur du fiskar.
        Jag bor i närheten av Vättern och där bedrivs fisket från land inte sällan med gäddprylar av många som av olika anledningar inte vill köpa dedikerad laxutrustning, Ambassadeur i 5000-storlek och relativt små hasplar är inte särskilt ovanligt även om 6500 är standard bland multirullarna.
        Har även hört om en hel del laxar som dragits upp med typiska gäddspön och även lite rejälare havsöringsprylar.

Sen går det väl alltid dimensionera efter största fisken i vattnet om man så vill men Beasten borde fungera som prova på-rulle.
        Att både rulle och spö klarar av även en stor lax har jag inga större tvivel om, det är just linmängden det hänger på. Många föredrar grövre nylon, då är nog din rulle lite snål i sin kapacitet.
        Hej tack för svaret. Där jag kommer fiska får man använda flätlina, därav kommer jag kunna spola på runt 230m. Och kommer som jag tidigare sagt i tråden att använda mina gäddprylar så jag inte behöver köpa ett dedikerat lax-set då jag fiskar allt möjligt, kan jag använda samma lina som jag har i dagsläget, alltså berkley x9 0.30 (tror jag eller 0.28) till laxfisket också?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

"Fiske med s.k.flätlinor är tillåtet om de försetts med en svagare tafs för betet, gäller även vid dragfiske. Flätlinans diameter får ej understiga 0,32 mm."
          Du får inte på 235m 0.32 flätlina på rullen.
          Ah, du hittade det. Tack, kanske inte 235m men enligt beskrivningen på rullen ska jag få på 215m 0.36mm flätlina, så hamnar inte långt därifrån, allt jag undrar är om det räcker till att ibland åka och fiska lax.

C

Kommentera

Ah, du hittade det. Tack, kanske inte 235m men enligt beskrivningen på rullen ska jag få på 215m 0.36mm flätlina, så hamnar inte långt därifrån, allt jag undrar är om det räcker till att ibland åka och fiska lax.

C
            Om du får på den linmängden så räcker det till.

Kommentera

C
              Blir lite lurigt med flätlina eftersom ingen vet vilken linans egentliga tjocklek är men om du spolar på en lina som har en styrka på 22-25 kg och en tafs med 0:45 nylon borde det funka. Den där gummisnodds effekten på tafsen är ofta väldigt bra att ha vid lax och Hö fiske det gör att fisken inte sliter ut kroken ur munnen lika lätt vid drillning.

Kommentera

"190m 0.35 nylon står det i specifikationen".......
                "Flätlinans diameter får ej understiga 0,32 mm"
                "235m~ 0.30-0.35~ borde räcka för att fiska lax eller?"

Hur ska du få plats med 200m+ 0.32mm flätlina tänker du om den tar 190m 0.35 nylon, OBS enlig spec!
                Har aldrig varit med om en rulle som tar angiven linmängd till att börja med, om du inte fyller den över spolkanten vilket är garanterat trassel. Sen bygger en flätlina mycket mer än en nylonlina. Jag skulle tippa på att mängd 0.32 flät i ett verkligt använbart scenario är på den rullen är ca 120m.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
                  "190m 0.35 nylon står det i specifikationen".......
                  "Flätlinans diameter får ej understiga 0,32 mm"
                  "235m~ 0.30-0.35~ borde räcka för att fiska lax eller?"

Hur ska du få plats med 200m+ 0.32mm flätlina tänker du om den tar 190m 0.35 nylon, OBS enlig spec!
                  Har aldrig varit med om en rulle som tar angiven linmängd till att börja med, om du inte fyller den över spolkanten vilket är garanterat trassel. Sen bygger en flätlina mycket mer än en nylonlina. Jag skulle tippa på att mängd 0.32 flät i ett verkligt använbart scenario är på den rullen är ca 120m.
                  Enligt lådan jag fick rullen i står det att det ska gå o spola på 215m 0.36, kan bara utgå från det som står, och har aldrig tidigare hört att nylon skulle bygga mindre än flätlina oavsett haspel eller multi men kan ju ha fel där också.

Dessutom är det monofilament och inte nylon som nämns på lådan om det nu spelar någon roll.

Kommentera

Har haft Beast 41 och man får på ca 120m 0.30 spiderwire stealth smooth 8

Kommentera

Hej tack för svaret. Där jag kommer fiska får man använda flätlina, därav kommer jag kunna spola på runt 230m. Och kommer som jag tidigare sagt i tråden att använda mina gäddprylar så jag inte behöver köpa ett dedikerat lax-set då jag fiskar allt möjligt, kan jag använda samma lina som jag har i dagsläget, alltså berkley x9 0.30 (tror jag eller 0.28) till laxfisket också?
                      Enligt min erfarenhet av rullen i fråga kommer du inte få på i närheten av 230 meter av godkänd dimension (alltså över 0.32mm i det här fallet).
                      Då det handlar om strömt vatten är jag lite tveksam till det i sammanhanget korta spöt också, men ska inte uttala mig för mycket om just det då det ligger utanför min egentliga kunskap.

Räkna med att valfri flätlina om 0.32mm bygger som minst 0.40-0.50mm mono/nylon, det finns tyvärr få undantag från detta.

Dessutom är det monofilament och inte nylon som nämns på lådan om det nu spelar någon roll.
                      Monofilament = entrådig lina, alltså i princip synonymt med nylon här hemma (kan även användas om fluorocarbon). Då dessa linor inte pressas ihop på samma vis som flätade/flertrådiga blir den angivna diametern oftast betydligt mer verklighetstrogen. Finns mer utrymme för tillverkarna att "fuska" med flätade linor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 846 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B