Hur ser man skillnaden på en han och hon gädda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser man skillnaden på en han och hon gädda?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Så man kan alltså inte se om det är en hane eller hona, utan bara anta att det "borde" vara en hona eftersom den väger x-antal kilo?
    Finns det nån förklaring till varför gäddhonor blir så mycket större än hanar, annars är det ju ofta tvärtom, att hanen är den större individen.
    Man skulle ju kunna tänka sig att det är för att dom då kan lägga mer rom, men varför är då inte nån skillnad på abborrar, karpar, mörtar m.m. ?

Kommentera

Ursprungligen postat av gäddfiskaren_1
      Så man kan alltså inte se om det är en hane eller hona, utan bara anta att det "borde" vara en hona eftersom den väger x-antal kilo?
      Finns det nån förklaring till varför gäddhonor blir så mycket större än hanar, annars är det ju ofta tvärtom, att hanen är den större individen.
      Man skulle ju kunna tänka sig att det är för att dom då kan lägga mer rom, men varför är då inte nån skillnad på abborrar, karpar, mörtar m.m. ?
      Är inte alltid de romstinna fiskarna störst? En Abborrehona är väl större än en kille såsom hos gäddorna?

Har fått för mig att desamma gäller färnan. På våren när man metar är ju de mindre , runt 1kg, väldigt pigga medans de större fiskarna som bär på rom är lite segare. Är det inte hane/hona där med?

Sedan finns det ju också sterila fiskar. Kanske är en tjej fast man tror det är en hanfisk p.g.a att den inte har några romsäckar?
      sigpic

Kommentera

Fruntimmer brukar ju alltid ha en förmåga att svälla upp lite när dom blir äldre.
        Fast Gäddkillarna verkar ju gilla det. Kul o dejta en brud som e tre ggr så mstor som en själv
        En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

Har för mig att rekordet för en hangädda är på 10,8 eller något i dom trakterna?

Kommentera

Med dagens C&R metoder kan det bli svårt att veta hur stor en hangädda faktiskt kan bli. Ta nu inte detta som anti-C&R men det var enklare förr att se skillnaden.
            På den tiden folk tog rätt på gäddorna för att ha till mat gjordes en undersökning i en allmänt spridd tidning för jordbrukare. Curt Lindhe skrev då och då i den så det kan ha varit han som höll i tidningens undersökning.
            Man ville helt enkelt veta hur stora hanar folk fått. Upp till 3,5 kg var vanligt och storleken fanns över hela landet. Största gäddorna nådde inte upp till 6kg om jag minns rätt. Jag tycker mig därför med rimlig sannolikhet kunna påstå att hangäddor inte väger över 5 kg.
            Jag vet att det kan finnas undantag men de är oerhört ovanliga och inget man i första hand räknar med att få se. En 6kg hangädda är antagligen lika sällsynt som en 16kg hongädda.
            Senast ändrad av BeBest; 2006-03-08, 09:52.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner
              Ska finnas en dokumenterad 10+ hanne.
              Citat från Fiskbasen.se:
              "Svenskt rekord för en hane (Hammarsjön, Strömsnäsbruk, Småland) är 1,22 m resp 11,8 kg. En annan hane (Kävlingeån, Skåne) var 1,03 m resp 10,15 kg."

Kommentera

Om jag inte är fel ute så har väll Martin Falklind skrivit en del om detta? Isåfall kanske det är info som finns tillgänglig på nätet. Om inte så är det någon annan...
                http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Man får väl helt enkelt anta att alla större gäddor är honor, men om man av någon anledning vill veta vad fiskarna på 1-2 kg är utan att dissekera dem så blir det svårare, för det lär ju även finnas små honor. Det är väl 50% chans att även en liten gädda är en hona.
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Har levt mitt fiskeliv med "vetskapen" att honor har,i förhållande till kroppsstorlek,större huvuden. Någon som kan bekräfta eller förkasta?

Kommentera

Ursprungligen postat av bastard
                      Har levt mitt fiskeliv med "vetskapen" att honor har,i förhållande till kroppsstorlek,större huvuden. Någon som kan bekräfta eller förkasta?

Har nog mer med åldern att göra...
                      Jag har hört att hanar max blir 10kg men att det är ytterst sällsynt... Hade nog varit bättre med ett längdmått, men men...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      3 991 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B