Ambassadeur Revo - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Revo

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Revo

Läste igår en test i nya numret av Fiskejournalen om Amb. Revo. Har funnits i US ett tag. Verkar riktigt bra . . .
    Någon som testat denna?

Hittade en i USA som har: http://www.bassfan.com/opinion_article.asp?ID=68

Kommentera

Nu så! ABU Revo STX amatörtestad!

Sådärja, äntligen har jag provat den! I slutet av förra veckan skrev jag i en annan tråd "Multirulle för gäddfiske!?"(som jag själv startade..) att det kanske skulle dröja ett tag innan jag kunde ge någon feedback på rullen eftersom jag inte hade något spö att sätta den på.

FEL, jag bestämde i fredags att nudlar och blodpudding är utmärkt mat för fru och dotter och sprang och köpte mig ett spö på Söders Sportfiske. Det blev till slut ett EDGE TPR Pike, 75 gr och 10 fot. Köpte även 0,30 Spiderwire och spolade på den illa kvickt.

I söndags fick jag då chansen till ett par timmars fiske i en sjö utanför Norrtälje.

Hur är då rullen?! Som jag skrev tidigare så har jag ingen vidare referens av multirullar eftersom jag aldrig kastat med en tidigare. Jag har bara hört (och läst mig till på detta förträffliga forum hur man "skall" kasta med multi.

Mot bakgrund av ovanstående förväntade jag mig givetvis en massa skatbon och trassel, men döm om min förvåning när jag inte fick ett enda! Istället upplevde jag bara att kasten blev längre och jämnare hela tiden i takt med att jag fick en bättre känsla för spöt, men framförallt för att jag vågade skruva tillbaka bromsarna mer och mer vartefter tiden gick! Redan efter ett par minuter kastade jag åtminstone ett tiotal meter längre än med haspelutrustningen (8 fot) och samma beten. Detta tiotal meter växte sedan mer och mer vartefter tiden gick. Rullen spann på bättre och mjukare för varje kast, vilket jag tycker är lite konstigt. Kan det månne vara så att lite inkörning av både lina och rulle gjorde susen?

Rullen ligger väldigt bra i vänsterhanden (har en högervevad modell) och den känns väldigt "mjuk" och jämn i invevningen. Hela rullen känns faktiskt väldigt solid och "bearbetad". Den glappar ingenstans och det allra mesta är i aluminium.

Många undrar nog varför jag valde en lågprofilsrulle till något som i första hand skall vara en utrustning för gädda. Svaret är att det var en chansning! Jag hade läst mycket gott om rullen på bl.a Tackletour.com och sedan så är jag torsk på allt som är nytt! Dessutom så köpte jag den i USA för ett par veckor sedan och ABU:s rullar är väldigt billiga där.

Hittills ser det ut som chansningen gått hem eftersom jag kastade hyfsat tunga drag utan några som helst problem.

Dragen jag kastade var:
      ABU Tormentor 15 cm, 57 g
      Rapala Magnum 18 cm, 40 g
      Rapala X-rap, 13 cm, 16 g

Den minsta Rapalan provade jag bara några kast för att se om det överhuvudtaget gick på min nya utrustning (pga grov lina och styvt spö). Det gjorde det! Kastlängden blev givetvis en bit kortare än med en kompakt, 57 cm Tormentor, men jag är ändå nöjd med resultatet.

Bromsen skall tydligen vara något i hästväg på denna lilla rulle, men det får jag (förhoppningsvis) återkomma till. Den lilla gäddan på knappa kilot som jag fick lyckades, trots tappra försök, inte sätta bromsen på några hårda prov!

Summa summarum: Hittills är jag jättenöjd, återstår bara att se om rullen är av lika bra kvalitet som den känns.

Ett risigt fiske tillönskas er alla!

Kommentera

Jomo, blodpudding och nudlar, du menar väl gädda, id och sjögräs....
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          Jomo, blodpudding och nudlar, du menar väl gädda, id och sjögräs....
          Jo, men det gäller ju bara om man får fisk.. Något som jag inte är bortskämd med!

Kommentera

finns på lundgrens nu va ?
            bf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 982 visningar