Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flodebanan
    Att UL när någon väldigt överdrivet fiske många tycker är väldigt intressant i början på sin fiskekarriär (då man inte vet bättre) chansar jag på ?

Ang. Gäddfiske och UL

Att fiska gädda med ul på sommaren är som att slakta alla och kasta i en hög på stranden, tyvärr massa "svenssonfiskare" som absolute inte fattar detta utan skriver om och om igen i många trådar här inne "tänk att ta den på UL".

Men vem fan vill ha sin drömfisk på UL ?
    Ursprungligen postat av Flodebanan
    ...och snart är Internet en starkt begränsad historia. Frågan är vilket som är värts? Att haft det från "start" och och förlorat det eller att fått uppleva det sent?
    Fakta tack, eller är du ute och snurrar igen ?
    kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
      hmm, låt mig gissa

( )

ikväll drog jag mörtar till gäddmetet med ul, det gör det roligare te x med en hyfsad abborre då och då.

Kommentera

Enligt min mening är UL-spön allt för såsiga i allmänhet och till jiggfiske i synnerhet. Jag kör med Sjöbjörnen LTJ, med det spöet är det kul med mindre fiskar samtidigt som man kan sätta press på stor-fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
          Har jobbat en hel del i Sportfiskebutik modell större och träffar MYCKET fiskare. Många pratar om hur fruktansvärt bra UL är och hur stora fiskar dem tar på det, hur perfekt det är till jiggar m.m. När jag var yngre, köpte jag som andra spö ett ULspö, och vad nöjda jag var, det var liksom det ultimata spöet vad man än fiskade i princip.

Men sedan inser man att det är alldeles för sladdrigt till t.ex. abborre jiggning/spinnfiske om man inte använder ett 3g huvud och en 5cm Twintail. Man vill ju kunna kasta beten som fungerar till större abborre också. Det duger inte heller till Gös p.g.a den veka aktionen, och gädda är absolute otänkbart.

I nuläget har jag ett 8ft Dragonspö som har en toppig aktion, för att kunna hålla krokfästet bra och kasta med minsta möjliga ansträgning. Att det sedan har en otrolig ryggrad gör att det säkerligen fungerar helt ok till gösjiggningen, och råkar man får på en gädda så har det ryggrad till att kunna pressa även den.

Att inte bedriva gäddfiske med UL hoppas jag innerligt inte behöver någon närmare förklaring? Fisken drar på sig otroligt mycket mjälksyra när det är varmt i vatten, och drillar man då på ett UL spö som inte har en tillstymmelse till något att sätta emot med blir fisken helt toalt slutkörd innan man kan landa den. D.v.s fisken har dragit på sig maximalt med mjälksyra.

"...och snart är Internet en starkt begränsad historia. Frågan är vilket som är värts? Att haft det från "start" och och förlorat det eller att fått uppleva det sent?"

Eftersom regeringen nu röstat igenom ett förslag där alla ip-nummer och all inet trafik skall loggas och sparas kommer yttrandefriheten att minska på inet.
          Senast ändrad av Flodebanan; 2006-06-03, 00:23.
          sigpic

Kommentera

Flodebanan beskrivning av Ul-fiske är korrekt. Det är ju i det mesta för lätta beten. Max 6 grams jigghuvuden, och mindre spinnare. Och då menar jag riktigt UL-spö. Där klassningen ligger på 5-5,5 foot spön. Och betesvikter på 1-6 gram.
            UL är ju perfekt för strömmande vatten, och andra vatten där det är svåråtkomligt att kasta med långa spön.
            Bra att jigga i kallt vårvatten (även senhöst) när abborren är trög och ger små napp. Känns nappen mycket tydligare på UL. Att man sen får stor fisk på ett UL som bonus är väl inget att yvas över.
            En stor gädda som tar lill-jiggen är oftast bara jobbigt.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

UL, ultra light av en anledning, passar göör gott till lätta beten som alla fattar hoppas jag. sedan finns det fisk av alla storlekar så att säga att man riktar sitt ul-fiske efter gädda betyder säkerligen att det är liten fisk man talar om.

Dags att vidga sina tankar lite och vara lite mera tolerant mot folk och inte vara så jävla enkelspårig... eller hur flo... de flesta

Kommentera

Vad anser ni som UL igentligen ?

Jag tycker 8 fot är för långt för jiggfiske, 6-7 fot ligger mig bättre i smaken.
                Minns inte riktigt vad mitt jiggspö heter men det är dryga 6 fot och kastar upp till 30 gram. Det är jävligt lätt i handen så man får till riktigt snabba mothugg med det, tycker det krokar helt okej, även på gädder.
                Det här spöt är väldigt bra för abborjiggning enligt mig.
                Linan kör jag ca 0.15.

Själva jiggninen brukar jag pröva mig fram till, jiggar mitt i vattnet med mycket ryck och om det inte funkar, får den studsa längst botten. Låter självklart jiggen sjunka till botten med spänd lina innan jag början rycka hem den.

Tycker för övrigt detta är en mycket bra tråd.

Skitfiske

Kommentera

Right on ringaby, ul ger mycket bättre kontakt o kontroll

Kommentera

Måste säga att ja tycker om ul som fan!!
                    Men inte såna små "juniorspön" som ser ut som om dem ska gå av vilken sekund som helst, de e för extremt små jiggar o funkar inte alls så fort man går upp lite i tyngder!!
                    Men ett 6-7 fotsspö e fucking underbart o fiska me, man ska ju ha liiite ryggrad i de enligt min åsikt...Men samtidigt inte förlora den roliga kampen en 1hg borre kan utgöra på ett lagom styvt ul-spö!!
                    Fishing4life

Kommentera

tyckte med ul va roligt innan, men när man gått upp til 5-20g på spöt istället så märker man hur mycket skönare det är, man kan jigga lite större beten och kan göra mothugg på abborrar utan att spöt böjer sig från handtaget,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 135 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B