Jiggteknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggteknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ALQ
    större keps?
    Nu var du riktigt rolig faktiskt
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Vad ska jag ha för lina? Slängde på en wiphlash 0,10 som låg och skräpade i fiskeskåpet. får inte ut nå lina alls på de mindre jiggarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
        Attractor, absolut, här håller jag med dig.
        Jag tillhör dem som gärna låter jiggen sjunka med öppen bygel hela vägen ner till botten (förutm sista metern", bara för att få linan i en båge i vattnet. Ett snabbt ryck eller snabba vevtag, far jiggen upp, och får sjunka ner. Efter en stund är linan rakt och jag släpar jiggen en stund, ökar och sänker fart med veven plötsligt avbrutet med ett par snabba snärtar med spöt.
        Fisk som vart intresserade och inte högg första metrarna, brukar simma efter och kolla, och med plötslig variiation gärna hugga.
        Nu är vi närmare båten och vinkeln på linan är ganska brant. Nu börjar jag jobba mkt mer med handleden än veven. Jiggen far upp och nerpå kort sträcka och i alla fall gösen brukar bli tokig och hugga närmare båten, likaså höstabborren.
        Om sommaren på borre är det lite hur som haver, känns som ju ettrigare å jävligare jiggen går ju bättre är det. Men som vanligt inga regler utan undantag, bara släpa jiggen efter botten kan tröga dgar vad et som ger fisk......jobbdax igen...bye!

Det där är intressant det där med båge vs. rak lina. Jag har funderat lite på hur man kan påverka gången genom att mer aktivt välja lintjocklek efter fiskesituationen. En lite tjockare lina ger mer motstånd i vattnet och får jiggen att röra sig med mer vertikala och långsammare rörelser medan en tunn lina skär snabbare genom vattnet och får jiggen att röra sig mer framåt och med mindre "häng" vid vevstopp.

Kommentera

Lägg pekfingret mot linan så fort du inte arbetar med veven. då känner du minsta nafs i jiggen. vinden är ett problem men stumlina och 0.10-0.14mm funkar bra. eller gå upp i vikt på jiggen.

lustfiskaren

Kommentera

Tycker det funkar bra att när jiggen är på väg till botten ha lite spänd lina, för ofta så hugger ju borren när jiggen är på väg ner i vattnet, likadant kör jag mellan varje lyft, fast jag varierar också ganska mycket beroende på dag.

Kommentera

Bottennappare

Sen beror det också väldigt mycket på vilken fisk man är ute efter, vilken storlek på jiggen man har och vilken typ av botten det är. Det är ganska få vatten som jag fiskar i som har ett polerat balsalsgolv där inget fastnar. Är det mycket sten och träd och gräs och kroppar i svarta plastpåsar på botten kanske man måste förändra sin teknik och jigga ovanför botten. Å andra sidan fastnar inte jiggen så ofta; jag kör sällan med extra trekrok om det inte är riktigt stora shadjiggar och det är dessutom ett måste att bli av med ett par för att få fisk. Offrar men inget får man inget tillbaka.
              Dessutom måste man bita i varje jigg man använder. Om du inte är beredd att göra det kan du inte förvänta dig att fisken är villig att göra det. Ett tips är dock att bita i jiggen innan du har eventuellt doftmedel på den. Smakar inte hallon.

Kommentera

Ursprungligen postat av UnEasy
                Vad ska jag ha för lina? Slängde på en wiphlash 0,10 som låg och skräpade i fiskeskåpet. får inte ut nå lina alls på de mindre jiggarna?
                Har du kollat tjockleken på Whiplash? Min så kallade 0,21 motsvarar typ 0,33. Din 0,10 kan motsvara en normal 0,20 i värsta fall... Styrka, men int eså smidigt med lätta vikter.

Testa Power Pro eller FireLine...
                www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av UnEasy
                  P.g.a att 0.06 är jämnförbart med 0.22nylon.
                  sigpic

Kommentera

Får oftast skräp på jiggen, när jag låter den sjunka till botten.
                    Hur lyckas ni att Inte få skräp?
                    Är det bara flatbottnar där ni fiskar.
                    Där jag fiskar, är det mest sjögräs, tyvärr.
                    Vid grynnor borde det väl vara enklare o slippa skräpet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Brunte
                      Fortfarande rookie vad det gäller jiggfiske, men tycker att jag nu har hyffsad koll på vad jag (och jiggen) gör.

Tänkte höra hur ni jobbar rent tekniskt. Själv kör jag med spötoppen pekandes nedåt mot vattenytan och jobbar bara med rullen för att lyfta jiggen. Tycker jag registrerar jiggens rörelser och ev. napp bäst på det sättet. Mina kollegor jobbar mer aktivt med spöet. Så klart att man ska fiska efter egna förutsättningar och vad man själver tycker känns bra/bäst. Men finns det viktiga saker att tänka på, eller rena tips för att optimera sitt jiggfiske och teknik?!

//Brunte
                      De sista åren har mitt jiggfiske utvecklats mot att jag nästan inte använder spöet alls, dvs enbart vevar, dunsar botten genom spinnstopp och börjar veva igen. Det jag varierar mest är hasighet och antal vevvarv. Långsamt vår och senhöst, snabbare sommar och höst... Alltid så mycket kontakt med linan som möjligt. Riktigt tröga dagar släpar jag (bokstavligt) jiggen på botten. Högeffektivt med mycket bottennapp. Ta med krokvässare för detta fiske. Till skillnad mot P-U så slår jag igen bygeln direkt när betet når vattnet, bara för att behålla kontakt när jiggen sjunker genom vattenmassan... Alla är vi olika.
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

//Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14