Carolina/Texas/Dropshot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carolina/Texas/Dropshot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Carolina/Texas/Dropshot

Hej på er.

Ni som fiskat med dessa riggar, vilken/vilka tycker ni är roligast att fiska med?

Har personligen aldrig fiskat själv med nån utav dem, var ute idag och tänkte prova mitt färdiga Carolina tackel men var fortfarande is på sjön så blev aldrig av.
    Har blivit mer sugen på att fiska abborre nu med tiden känner jag och kan knappt vänta

Jag har testat alla men aldrig fått något på något av det.
    Och det är väl inte så att jag inte har provat tillräckligt länge, har kört några timmar och sedan bytt till vanlig jigg och då har man fått napp.
    Men ska ge det mer chanser under detta året.

Dropshot är ju rätt tradigt enligt mig, då måste man veta att fisken står där, annars tar allt bara hundra år.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Har inte riktigt kommit igång med dropshot.
      Så för mig är det emellan Carolina eller Texas. Och då föredrar jag texas. Det blir inte lika mycket lina att hålla koll på när man kastar ut. :P
      Jag fiskar ofta på platser med mycket bråte på botten.

Kommentera

Dropshot går inte bara att använda till att försöka nöta där man vet/tror/gissar att fisken står, det går alldeles utmärkt att fiska en dropshot riggad jigg med mer fart, går att använda samma teknik som vanligt jiggfiske. För mig är dropshot ett verktyg som används när jag vill fiska nära botten utan större risk att fastna. Funkar även som vertikalbete.

Carolina riggen kör jag med när jag vill fiska långsamt på botten, ibland har det varit det enda som har gått att få abborre på.

Nackdelen med offset-krok(som är ett måste till Carolina rigg och ett av alternativen till dropshot rigg)är att den kanske inte krokar lika många hugg som en vanlig "öppen" jiggkrok. Fördelen med dropshot, texas och carolina är att man får mer grejer att fippla med. Ju mer fippel desto roligare.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Har fiskat många timmar med alla metoderna. Fiskar väldigt mkt i gräs och runt om tjocka bäddar med växter.
          Så texasriggar har blivit mer eller mindre standard.

Men dropshot är enligt mig den ''roligaste' tekniken att fiska. Du känner exakt allt eftersom att det är direktkontakt till kroken, inget vikt eller nått mellan dig å betet.

Texasrigg fiskar jag som många andra med samma teknik som med ett runt jigghuvud, jigga. Jiggar betet upp och ner från botten i ett sågtandmönster.

Carolinariggen använder jag när jag vill hålla betet nästan svävande i en viss del av vattenmassan. Har på sommaren fiskat i löjstimm som är nästan stillastående i mellanvattnet med en carolinarigg på lång taffs och 6g vikt så betet rör sig riktigt långsamt i mellanskiktet.

Ska man fiska långsamt på botten funkar en texasrigg på lång taffs(1m+) lika bra, tycker att den är lättare att kasta.

Kommentera

Klarar du inte av att vänta tills isen släpper så fungerar dropshot utmärkt som pimpelmetod!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            4 140 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B