Tungsten bullet och Beads - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tungsten bullet och Beads

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tungsten bullet och Beads

Hej!

Efter att fiskat efter gädda i flera år, bestämde jag mig i sensomras för att på allvar börja fiska riktat abborrfiske. Jag är ganska grön på detta, har hittills bara jiggat med vanliga jiggskallar för att få en bra känsla för det. Ska nu prova på det berömda och mycket omtalade Texas och Carolina fisket. Köpte på mig lite grejer häromdagen och satte mig ner nu ikväll för att knyta lite riggar. Då blev jag lite... Förvånad. Grön på området som man ändå är.

Köpte BFT's tungsten bullet weights och deras pärlor, så kallade beads. Märkte snabbt att dessa båda är magnetiska. Ställer inte detta till problem vid fisket? Då bullet weighten och pärlan ska löpa fritt på tafsen och "Slå i" varandra för att skapa ett klick-ljud. Det känns ju nästan som att dom bara kommer sitta ihop nu? Eller är kraften stor nog att sära dessa två åt när man fiskar hem sin jigg? Tänker att man kanske inte alltid står och rycker vilt i grejerna....

Ursäkta om frågan är extremt dum, men är som sagt grön på detta område!

Tack

Edit: ber om ursäkt! Kom på att denna tråd kanske snarare hör hemma i 'Spinnfiske - utrustning'.

Aja... Jag får väl tygla nyfikenheten tills jag kommer ut och kan prova på då!

Kommentera

Finns inga dumma frågor, pröva du eller sätt en glaskula emellan? Jag har också noterat magnetismen men inte riggat upp ännu så jag vet inte hur det blir/ska vara.

Kommentera

Man kan använda kulor som rasslar eller magnetiska. I praktiken tror jag inte det gör någon större skillnad. Jag har kört med båda.

Glöm inte även prova dropshot också. Ibland är det mer effektivt än Texas och Carolina.

Kommentera

tungsten är väl inte magnetiskt???...kanske använder de nån tungstenslegering...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nä mina jag köpte är inte tungsten (alltför dyrt) men lite magnetiska är de.

Kommentera

Det är väl inte 100% tungsten... Har läst på en amerikansk bass sida att där är bland annat järn och något annat i också, för ren 100% tungsten är extremt svår att forma och arbeta med, så förstod jag det iallafall....

Kommentera

Jag har använt bfts vikter och deras kulor och inte tänkt på att det inte skulle klicka, kanske har jag inte varit uppmärksam nog eller så har det fungerart?

Så fick man lära sig något nytt att i sverige heter det volfram och på engelska tungsten efter det svenska tung sten ja varför inte försvåra det hela!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 140 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B
                av Peter B