Hur gör ni när ni gäddmetar i å? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur gör ni när ni gäddmetar i å?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur gör ni när ni gäddmetar i å?

Hej tänkte gäddmeta lite i vår å här hemma och undrar hur ni andra gör. tänkte agna med levande mört. Vad använder ni för flöte. Kom gärna med tipps på bra flöten. Tänkte använda samma taffs som när jag ismeta med 2 trekrok på en 50cm wire borde väll funka. det är ju i rinnande vatten låter man det stå still eller ska man låta det följa med strömmen sen veva in och släppa ut igen?

Hur djup är ån, hur bred är den, hur mycket skräp ligger på botten?
    Dart har fina gäddflöten, knyt gärna stoppknut med garn vid fiske med glidflöte.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
      Hur djup är ån, hur bred är den, hur mycket skräp ligger på botten?
      Dart har fina gäddflöten, knyt gärna stoppknut med garn vid fiske med glidflöte.
      Jag vet inte hur djup den är men den är väll 2-3 meter kan jag tänka mig. mellan 20-30 meter bred. det ligger mycket skit på botten. hur funkar det med garn?

Kommentera

Det funkar bra med garn som stoppknut, sen är haspel att föredra vid mete med betesfisk.
        Jag skulle nog loda med t.ex en eller flera muttrar innan jag började fiska för att kolla djupet och hur mycket skräp det finns, kör med en tunn tafs så om fastnar bara sumpar mutter´n/muttrarna.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          Det funkar bra med garn som stoppknut, sen är haspel att föredra vid mete med betesfisk.
          Jag skulle nog loda med t.ex en eller flera muttrar innan jag började fiska för att kolla djupet och hur mycket skräp det finns, kör med en tunn tafs så om fastnar bara sumpar mutter´n/muttrarna.
          Ah det låter smart med mutter. Varför föredra du haspel fram för multirulle till mete med betes fisk?

Kommentera

Du får mjukare kast, mindre risk att betesfisken snärtas av i utkastet.

Kommentera

Ett bottenmete med trevägslekande så du får fisken en liten bit över botten borde vara hett i de flesta vattnen
              /Lazinko

Kommentera

Här borde det väl finnas något: http://www.metesidan.se/?m=1
                Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Santa
                  Hej tänkte gäddmeta lite i vår å här hemma och undrar hur ni andra gör. tänkte agna med levande mört. Vad använder ni för flöte. Kom gärna med tipps på bra flöten. Tänkte använda samma taffs som när jag ismeta med 2 trekrok på en 50cm wire borde väll funka. det är ju i rinnande vatten låter man det stå still eller ska man låta det följa med strömmen sen veva in och släppa ut igen?
                  Om du aldrig har testat att meta med levande förut, tycker jag du ska köpa ett Darts set för gäddmete i strömmande vatten. Där finns allt du behöver på nybörjarbasis.
                  Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jag brukar låta det flyta med en bit sen flytta tillbaka det men den ån jag fiskar i e inte på nära håll så bred ... bara 3 - 5 meter!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 000 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B