Vilket lättare SPINNSPÖ fiskar DU med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket lättare SPINNSPÖ fiskar DU med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket lättare SPINNSPÖ fiskar DU med?

Tja!

I dagsläget finns det ett haspelspö i alla prisklasser till allt fiske och även inom tyngre fiske så finns det spinnspön i alla prisklasser och till allt fiske. Men en liten del spön har iallafall jag märkt att det är ett kasst utbud på här i Sverige och det är spinnspön till det lättare fisket! Alltså spön 5-9 fot, 0-40g som kan tänkas användas till jigg, dropshot, texas/carolina, spinnare.. you name it! Anledningen kan väl tänkas vara att det inte är särskilt populärt här och att de flesta därför håller sig till haspel med undantag för ett fåtal inbitna som är villiga att betala en grekisk lön för ett spö!

Så därför tänkte jag samla lite info i denna tråd och kanske även sätta lite press på våra svenska handlare att komma igång med lättare spinnspön i fler prisklasser!
    Tanken är att ni som fiskar med lättare spinnspön gör en KORT recension av vad Ni använder.

Ex.
    Spönamn
    Viktklass, längd, aktion
    Pris
    1-2 meningar om spöt

Detta är inte meningen som en diskussionstråd om att det ena är bättre än det andra, utan helt enkelt en faktatråd för dom som har svårt att hitta bra grejer till ett rimligt pris (läs haspelpris). Och rullar har avhandlats en hel del på sistone så vi lämnar det utanför denna gång!

ABU Revenge
    5-20gr
    7'6"
    Vet inte aktion....
    24-T teknik
    350:- på rean i Beten.nu's butik

Lättare tvåhandsspö med mycket kork men inte för mycket.
    Kastar mellan 10-45gr på det utan problem.
    Mycket nöjd. Bra känsla, krokar bra och känns välbyggt.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

St Croix Avid X AXC74HF
      Kastvikt 10,5-42gram
      7,4fot (225cm) Heavy Fast
      Vikt runt 140 gram enligt tillverkaren.
      2300kr kostade det mig. (Enligt mig ett ok pris, för vad man får)

Mini recension:
      Välbyggt och trevligt i handen, spöt är snabbt, känsligt och har en ryggrad som räcker till! (inte gjord för vår små aborrar). Har fiskat ytbeten och jigg fungerar ypperligt till detta. Även fiskat en del små wobbler men det är lite för styvt för de absolut ettrigaste så där passar ett spö med mjukare topp bättre.

/Apan
      Senast ändrad av Monkey; 2015-07-14, 10:04. Anledning: pris bilden?

Kommentera

Det här kan nog bli en kul och intressant tråd. Har en liten känsla att många sneglar mot downsizeing och söker just den spöklassen du efterlyser. Har varit minst ett par trådar om lättfiske med multi senaste tiden och jag tänkte själv i morse innan jag gav mig ut att det spö jag använder mest nu för tiden är ett i viktklassen 5-20 gram med en Amba 1500 C på (enda jag tog med mig...). Tunggrejerna kommer inte ofta till heders annat än vår och höst. Blir kul att se hur olika fiskare upplever samma spö t ex.

Följande spön fiskar jag med i det uppgivna viktspannet:
        ABU Vendetta
        Kastvikt: 5-20 gram
        Längd: 7,9 fot
        Aktion: En lite vag uppgift... Enligt ABU är den "tuff men följsam"... Enligt mig närmast helaktion med möjligen något mjukare topp... Bra jiggspö, klarar att nita även större borrar och gösar (händer i och för sig inte så ofta.
        Pris: En dryg femhundring hos Happy Angler i varande stund.

ABU Vendetta
        Kastvikt: 15-40 gram
        Längd: 9 fot
        Aktion: Ungefär som ovanstående.
        Pris: Drygt 700 spänn hos samma leverantör som ovan.

Tycker båda är bra budgetspön och servar mig perfekt för det jag använder dem till. Det lättaste slänger lätt ner till 7 grams Reflex med 1500:an och klarar utan vidare tretums Kopyto med 15 grams skalle (22-23 gram). Spöt för 15-40 gram kastade jag 12 grams Reflex med innan jag köpte det andra. Och det går fint att kasta en bit över maxvikten utan att det känns ansträng.
        Känslan? Ja båda är kul att fiska med...

Kommentera

Tjääna
          Jag fiskar med ett.

Rst Suncaster S Light 8 fot, 5-25 gr.
          Jag har det till jiggfiske och hivar 7-20 gr med det.

Spöt har långt bakhandtag i helkork.
          Det är rätt så mjukt utan att vara svampigt.

Inköpt på Lundgrens för 695 eller om det var 795 kr.

På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
            St Croix Avid X AXC74HF
            Kastvikt 10,5-42gram
            7,4fot (225cm) Heavy Fast
            Vikt runt 140 gram enligt tillverkaren.
            2300kr kostade det mig. (Enligt mig ett ok pris, för vad man får)

Mini recension:
            Välbyggt och trevligt i handen, spöt är snabbt, känsligt och har en ryggrad som räcker till! (inte gjord för vår små aborrar). Har fiskat ytbeten och jigg fungerar ypperligt till detta. Även fiskat en del små wobbler men det är lite för styvt för de absolut ettrigaste så där passar ett spö med mjukare topp bättre.

/Apan
            Kör samma spö och håller med helt och hållet!

Kommentera

Jag har 5 st spö som är avsvedda för det lättare fisket [Är det någon som behöver ett St Croix 10-30gr?]. De två som jag fiskar oftast med är:

- St Croix TBC68MXF Top Water/Shake Flick, 6'8" fot, Medium ryggrad, X-Fast aktion, kastviker, 7-20[25] gr och väger 107 gr.
              Detta spö är mkt välbyggt, något framtungt . Den extra snabba aktionen tillsammans med bra ryggrad gör att man kan styra över beten som behöver kontroll med lätthet , exempelvis jiggar. Även att fiska wobblers går ok, tack vare sitt något mjukare snabbtopp, även om detta spö är inte avsett för det. Det jag tycker att detta spö utmärker sig på är extra känslighet , när man har stabila rullar på det. Man känner huggen hela vägen ner till veven och behöver inte ha koll på spötoppen.

Nästa spö är:

- St Croix TBC71MHXF Swim Jig Finesse , 7'1" , MH, X-Fast, 8 till 30 [35] gr, 124 gr [ofrivilligt modifierat nu, så det kastar 10-40 gr och har bara snabb aktion]

Samma som ovan fast lite kraftigare och avsett för något tyngre beten.

Priserna kan hittas på sportfiskeprylar.se.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-07-14, 14:12.

Kommentera

Kör med ett savagear finezze 4-18g för mitt lätta fiske. Väldigt toppig action med bra ryggrad. Kastar bäst runt 7-15g. Så just nu e ja på jakt på ett annat spö som klarar lättare beten.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Har några lätt spinnspön men söker fortfarande efter det där spöt.
                  Veritas 6,6f, St Croix premier 6,6f, Dragon pro Guide select 7,6f -35gr
                  Dom som jag använder är Dragon guide select bandit cast 7,6f 5-25gr X fast
                  Och Dragon G S Frisky cast 10-35gr X fast. Dom känns inte som X fast vad jag tycker.
                  Riktigt fina spön guide select men drömmer/letar fortfarande efter det där spöt som jag inte ännu vet vilket det är som har det lilla extra.
                  Sugen på att testa Lamiglas.
                  Alla mina spön är 2 delade men måste nog ge mig och köpa odelat för att hitta det spöt.
                  Måste ta mig i kragen och sälja några spön För att investera i nytt spö.

Kommentera

konstigt att alla verkar fastnat för riktigt snabba spön...enligt mitt tycke kastar ett spö med medium eller medium/fast aktion betydligt bättre med en multirulle på....både mjukare och längre...det är även mer förlåtande mot stumma flätlinor och lösa abborrmunnar....
                    skall man flippa eller "trickkasta" funkar dock ett snabbt spö bättre...eller som vertikalspö...

själv bygger jag helst mins spön själv i dag, på CTS eller NFC-klingor, helst fast
                    eller medium/fast aktion...och varför lägga ned en massa tid på att bygga ett spö på
                    klingor som inte hör till de bästa...då har man i alla fall chans att få ett hyggligt spö även om
                    man skulle misslyckas lite med byggandet...
                    Senast ändrad av byggarn; 2015-07-14, 16:39.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 866 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B