Nybörjartips för kast med tungt bete, haspel och styvt spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjartips för kast med tungt bete, haspel och styvt spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybörjartips för kast med tungt bete, haspel och styvt spö.

Hej!

Jag började fiska i september. Jag har mest jiggat efter abborre och "skedat" öring, men för några dagar sedan råkade jag jigga upp en gädda på ett kilo och fick blodad tand.

Idag köpte jag ett BFT Strike Giant 8'6" 25g-100g med några Zalt 19 och Zam Tail till. Jag har en haspelrulle sedan tidigare som jag satte på spöt. Jag stack omgående ut för att testa lite, taggad till tusen och sugen på storgäddan!

Jag kom ungefär fem meter på första kastet. Kanske tio på andra. Det kändes som att ha ett långt kvastskaft med ett fullt mjölkpaket på snöre längst ut! Som mest tror jag att jag kastade 25-30 meter, men det var nog bara en slump. Har ni några tips på hur jag kan kasta längre? När jag kastar lätta beten snärtar jag till med spöt, jag driver med den undre handen och låter handen vid rullen fungera som ett gångjärn. Det känns verkligen inte som att det skulle fungera här...

Jag kastar så "svepande" som möjligt med tunga beten, alltså inga snabba snärtar. Svårt att beskriva i text hur man gör egentligen.
    Men som med allt, övning ger färdighet. Prova dej fram så kommer tekniken med tiden!

Kommentera

Tänk en katabult! Jämn rörelse tills du fått iväg betet, du kan även fortsätta ner med spötoppen å sikta på betet medans de flyger i luften... Fast de kanske bara hjälper lite med multirulle.

Jag snärtar inte ens lätta beten med haspelspöna längre... Tycker inte man vinner något på de, i värsta fall förlorar man beten på de dessutom och du har oftast ingen aning om vad du kan fastna i bakom dig just när du slår bak spöet... De var så jag förlorade spöringar när polaren fiskade i samma båt som mig..
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag har ju typ "föst" iväg beten när jag har kastat mina tidigare förhållandevis tunga beten som legat runt 25-30g, men har man en tretumsjigg och ett huvud på 7g så får man ju försöka få iväg den på något sätt...

Jag försökte tänka katapult idag, jag antar att det är precis som ni säger - träning ger färdighet. Skoj att fiska med de där dragen, dock, det känns som att vad som helst kan hända!

Kommentera

Jag testade idag. Igår kastade jag över huvudet, så jag körde från sidan idag. Det gick betydligt bättre, men precisionen blir ju inte lika bra. Det känns lite lurigt när man ska kasta längs en vasskant - man vill ju inte slänga in sin nya, dyra fina wobbler rakt in i vassen...

Kommentera

nu har du lite kortare spö än vad jag har så tekniken får anpassas lite, jag kör med ett 10" tungt klassat specimenspö och jag kör katapultsving och stannar vid 30 graders lutning frammåt ungefär

Misstänker att ditt spö är lite mera påkigt än vad mitt är dock..svårt att förklara hur en kraftfull katapultsving går till men som andra säger..inget extremt snärtande! En liten extra kraftansträngning halvvägs in i kastet men fullfölj rörelsen

Var jävligt knepigt att backtrace:a sin egen kastteknik då man går på fullständig autopilot sen många år tillbaka och inte tänker på hur man egentligen gör

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            23 svar
            3 777 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Peter B
            av Peter B