Jigga med Lågprofil-multirulle ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga med Lågprofil-multirulle ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga med Lågprofil-multirulle ??

Hejsan!

Jag jiggade en hel del gös denna sommar och jag tänke att en liten Lågprofil-multirulle / Liten multi borde va bättre att jigga med. Den ligger ju mitt i handen, precis som vid jerk-fiske får man hela kännslan mitt i handen, man kan känna på linan ifall de behövs, man behöver inte använda lekande vilket ger en elegantare presentation. Med haspel blir man tvungen att kolla på linan, vilket i och för sig funkar kanon. Men vid multi kan man båda känna på linan och kolla. + vid haspelfiske är ju att bromsen är mycket bättre men man använder ju i regel linor som klarar +10 kg och då är sällan bromsen särkilt viktig...

Det kan ju tilläggas att jag aldrig har provat jigga med multirulle men jag funderar på att köpa en utrustning jag tänkt jigga med som består av en lågprofil rulle och en smäkert spö som jag tänkt jigga med efter gädda o gös. Eller ska man ändå gå haspel? vad tycker ni?

//Gurra
    Senast ändrad av Bigfisher; 2005-08-13, 10:31.
    bf

Du är helt inne på rätt spår, jag kör med Shimanos lågprofilrulle Curado 201 som jiggrulle vid ex. gös o gäddfiske och det funkar kalasbra. Är det borre du ska jigga finns en mindre storlek av ovan rulle. Annars kan små Ambisar som 1500C, Mörrum SX1600 funka bra, förvisso inte lågprofil men de är så små att det funkar bra ändo. Till ovan rullar kör jag med korta 7-fots spön...vilket jag tycker ger bäst känsla.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
      Du är helt inne på rätt spår, jag kör med Shimanos lågprofilrulle Curado 201 som jiggrulle vid ex. gös o gäddfiske och det funkar kalasbra. Är det borre du ska jigga finns en mindre storlek av ovan rulle. Annars kan små Ambisar som 1500C, Mörrum SX1600 funka bra, förvisso inte lågprofil men de är så små att det funkar bra ändo. Till ovan rullar kör jag med korta 7-fots spön...vilket jag tycker ger bäst känsla.
      Okej, små nätta multirullar är ju typ samma sak. Jag hade en Shimano Callisto som jag köpt i Australien som satt perfekt i handen, tyvärr han denna rulle gå sönder innan jag han prova den till jiggfiske .
      Jag kan ju tillägga att jag också använder 7fotspö som klarar >30.

Gurra
      bf

Kommentera

Finns inte så mycket lågprofil på svenska markanden. Lundgrens har Curado-modellerna och de håller bra kvalite. ABU har några modeller men de flesta säljs inte i sverige. Men på Tradera o Blocket dyker det upp bra rullar lite då och då. Vill du ha en högervevad rulle så leta efter en Amb T3000c, S3000C, TP3000c (typ samma rulle fast lite olika specad gällande lager, färg osv). Dessa är i aluminium och håller bra..

Kommentera

Jag kan ju säga att de inte var nått fel på rullen, farsan råka backa över den så de blev en spricka igenom plasten så veven funkar bara ibland o slirbromsen är fast....
          Abu har väll precis kommit med en liten nätt lågprofil rulle? Har i och för sig bara sätt den på bild. Kan ju vara rena skämtet :p. Får se hur de blir med en ny rulle.
          Nån som har nått o säga om haspel??

// Gurra
          bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
            Jag kan ju säga att de inte var nått fel på rullen, farsan råka backa över den så de blev en spricka igenom plasten så veven funkar bara ibland o slirbromsen är fast....
            Abu har väll precis kommit med en liten nätt lågprofil rulle? Har i och för sig bara sätt den på bild. Kan ju vara rena skämtet :p. Får se hur de blir med en ny rulle.
            Nån som har nått o säga om haspel??

// Gurra
            Jiggfiske med multi är tio gånger skönare än med haspel. Med multi får man mer direktkontakt med betet och mindre slaklina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo
              Hmmm.. Vi kör med "samma" prylar du å jag. Fast jag gillar mina haspelrullar minst lika mycket. Med flätlina på haspeln blir kontakten med betet fullt tillräcklig i alla situationer ändå.

Kommentera

Tjena Prylis! Jo haspel med flät funkar fint det oxå...men jag är väl lite för präglad på multi. Kör korta spön och helst vänstervevad multi för jerk o jigg..

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
                  Hejsan!

Jag jiggade en hel del gös denna sommar och jag tänke att en liten Lågprofil-multirulle / Liten multi borde va bättre att jigga med. Den ligger ju mitt i handen, precis som vid jerk-fiske får man hela kännslan mitt i handen, man kan känna på linan ifall de behövs, man behöver inte använda lekande vilket ger en elegantare presentation. Med haspel blir man tvungen att kolla på linan, vilket i och för sig funkar kanon. Men vid multi kan man båda känna på linan och kolla. + vid haspelfiske är ju att bromsen är mycket bättre men man använder ju i regel linor som klarar +10 kg och då är sällan bromsen särkilt viktig...

Det kan ju tilläggas att jag aldrig har provat jigga med multirulle men jag funderar på att köpa en utrustning jag tänkt jigga med som består av en lågprofil rulle och en smäkert spö som jag tänkt jigga med efter gädda o gös. Eller ska man ändå gå haspel? vad tycker ni?

//Gurra

visste multi är himmla skönt har en eon lowprofile me ett shakespeare ambidex ti som jag testat o jigga med haspel känns ändå skönare vid det fisket.. enligt mig!!!
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag fiskar själv med en haspelutrustning och har inte hittat några större fel med det. MEN jag tror en lätt spinutrustning skulle kunna göra jobbet en aning bättre. Haspel är nog att föredra ifall man fiskar med jiggar ner mot 6-7 gram tror jag. Men multi borde ju sitta perfekt för allt över 10 - 15 gram tror jag. Eller hur ligger de till hippo?
                    bf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 976 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B