Dropshot teknik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dropshot teknik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dropshot teknik

Jag har testat lite dropshot några gånger men med relativt dåliga resultat. Har testat att fiska ankrat, i drift och rakt ner under båten och något som aldrig funkar är att släppa jiggen rakt ner. Kräver abborren ett bete som rör sig åt något håll eller är det bara jag som misslyckas med detta?

Angående teknik så är jag nyfiken på hur aktiva ni är med spötopp och invevning. Är det väldigt lätta rörelser som gäller med sänket på botten eller jämn invevning med ordentliga ryck? Självklart varierar det vad abborren tar på, men det måste finnas någon generell teknik att börja med?
    Bloggen | Portfolio

Långsam hemtagning med små rörelser har fungerat bäst för mig.

Kommentera

Dropshot är i alla fall enligt mig riktigt finlir som man tar till när fisken står på botten och surar och kräver en presentation där den får stå och fundera en stund. Hugger den på en förbi simmande wobbler/jigg så hinner man ju täcka extremt mycket mer vatten med "vanlig" spinnfiske än med droppshot.

Jag brukar slänga ut droppshott tacklet och låta det sjunka till botten, spänner upp linan och gör mycket små rörelser med spötoppen för att ge jiggen lite liv, sen drar jag tyngden mot mig långsamt över botten kanske en halvmeter, vevar in lina medan jag sänker spötoppen, lite smårörelser, dra igen en halvmeter till...
      Man får prova sig fram hur snabbt man ska fiska in tacklet, men man täcker inga stora ytor, det händer att hugg kommer efter att man haft tacklet stående på samma ställe i alla fall en 15-20 sekunder så det är ingen mening att stressa.

Prova att släppa ner tacklet på grunt vatten där du fortfarande ser jiggen så ser man hur små rörelser man behöver göra för att jiggen ska "dansa" lite, mer behövs inte, tror nästan alla gör för stora rörelser från början.

Kommentera

Instämmer med lideri, en annan viktig grej är att inte köra för tungt sänke, inte mer än att man känner att man har botten kontakt. Sen efter hand tekniken sitter kan man gå ner ytterligare i vikt. Kör man för tungt är det lätt att man missar när borren är där och bara naffsar

Kommentera

Ursprungligen postat av maccan1980 Visa inlägg
          Instämmer med lideri, en annan viktig grej är att inte köra för tungt sänke, inte mer än att man känner att man har botten kontakt. Sen efter hand tekniken sitter kan man gå ner ytterligare i vikt. Kör man för tungt är det lätt att man missar när borren är där och bara naffsar
          15gr för mycket enligt ditt tycke?
          Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
            Ja, ofta räcker det med 7-10gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
              Ja, ofta räcker det med 7-10gr.
              Ok, kör jag på med 15 ett tag till, tills jag fått till känslan emot botten. Tackar för svar.
              Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gonzo79 Visa inlägg
                Svårt att säga generellt tycker jag. Det beror väldigt mycket på hur djupt det är, om det är strömt eller om det blåser mycket. Sen så handlar det också mycket om vad ditt spö är anpassat för.

Personligen så använder jag allt mellan 10 och 20 gram, men försöker givetvis hålla det så lätt som är praktiskt användbart.

Kommentera

Jag har tagit ett par hårsnoddar av tjejen, jag skär sönder så de blir en lång snodd och sätter beteslås på varje ände, sedan sätter jag tyngden på enda änden och den andra änden är i slutet på linan. Enklare förklarat har jag en gummisnodd mellan sänket och linan. Detta gör att jag mer kan stå på samma ställe med sänket och göra lite småryck utan att behöva rubba på sänket och få för slak lina. Gör man detta kan man köra med 15-20g sänke, och även märkt att sänket fastnar inte lika lätt. Varför jag skär snodden så jag får en lång snodd är för snodden blir för kraftig om den ligger dubbelt och kräver ännu tyngre sänke för att få denna effekt som jag vill ha. Vanliga gummisnoddar som ex. används av posten eller för i tiden fanns på stora ägg paket är för sköra, tar man sådana är risken stor att man blir av med ett par sänken då och då.

Bra video så man kan se hur tekniken blir med gummisnodd

Senast ändrad av Serigös; 2013-09-16, 14:52.

Kommentera

Jo den videon har jag sett, men den gav mig inte mycket. Gummiband i all ära, men nog ska det gå utan en fancy rigg. Tack för ett informativt inlägg lideri. Jag får lugna ner takten lite och se om det funkar bättre. Sen får jag rigga upp fler spön och varva dropshot med spinn för att se hur skillnaden är i effektivitet.
                    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 982 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B