Bombarda och mjukplast till havsöringen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bombarda och mjukplast till havsöringen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bombarda och mjukplast till havsöringen?

Så har jag varit inne på Dogger igen (den fysiska butiken, den som jag fortfarande kallar Wennerströms) och köpt upp mig på en sortering bombarda-flöten. Fast inga flugor. Jag har ett gäng tubflugor (som jag vet ar de är) och en ask med streamers (som har gömt sig någonstans) men framförallt så har jag en sanslös massa små jiggkroppar i alla tänkbara olika former och färger. Jag har tänkt mig att försöka fresta havsöringen med sådana, tacklade på ett bombarda, sen om några veckor när det inte är is på en massa ställen som man väl gör bäst i att inte nämna.

Det finns förvånansvärt litet att läsa på nätet om kombinationen mjukplastbete/bombarda. Det mesta tycks handla om de där läskiga Gulp! Som den här artikeln i Fiskefeber och den här videon som litet verkar vara en desperat kampanj för att sälja Gulp!

Att det fungerar hyser jag inga tvivel om, men är det någon här som testat och som kan bidra med egna tips?

Personligen tror jag inte det är så märkvärdigt.Typ en metkrok i gummit och kanske ett litet blyhagel för rätt häng?
    Men däremot tycker jag det är skillnad på olika flöten.Milo bubo semi aff är min favorit :-)

Kommentera

Såg videon och testade gulpen förra julen....hade nåt ryck...inte mer...så nu ligger det en stinkande förpackning med kvarvarande maskar väl försluten påse långt ner i nån låda....och där lär den ligga...

Jiggfiske efter HÖ lär säkert kunna funka även om det inte verkar vara särskilt utbrett här på hemmaplan.

Har dock sett flera filmer som visar att jänkarna verkar använda gummijigg till HÖ rätt ofta.

Mitt tips är att leta reda på streamerasken....naturfärgade zonkers har för egen del gett bäst utdelning....både vid bombardafiske och vid traditionellt flugfiske.

Tekniken funkar särskilt bra nu när det är riktigt kallt och du vill ta hem betet riktigt långsamt.
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Små jiggar i skrikiga färger borde funka... flugor i skrikiga färger skall väl också ha en chans.

Nu vet jag inte vilka Bombarda du köpt men om jag hade fått välja hade jag kört jigg med sjunkande och långsamt sjunkande/flytande till flugorna...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Små jiggar i skrikiga färger borde funka... flugor i skrikiga färger skall väl också ha en chans.

Nu vet jag inte vilka Bombarda du köpt men om jag hade fått välja hade jag kört jigg med sjunkande och långsamt sjunkande/flytande till flugorna...
          Jag har köpt såväl flytande som sjunkande i några olika vikter. Många av de ställen jag fiskar på är såpass grunda att jag tror att flytande är att föredra (men jag saknar erfarenhet och kommer att prova mig fram). Vad gäller färger så tror jag att även de mer diskreta kan funka, men det återstår att se.

Kommentera

Jag har fått Havsöring på jigg (små tails runt 5cm) dock ej på bombarda utan när jag "rullat" bly inne i strömmen. Tycker det borde funka utmärkt.
            m v h
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av barabajare Visa inlägg
              Jag har fått Havsöring på jigg (små tails runt 5cm) dock ej på bombarda utan när jag "rullat" bly inne i strömmen. Tycker det borde funka utmärkt.
              m v h
              Bb
              För många herrans år sedan bodde jag en tid i Skellefteå och brukade ibland fiska efter öring vid Lejonströmsbron. Då hade jag bäst framgång med mjukplastmaskar (guld/svarta med lång curly tail) som jag fiskade på lång tafs efter ett slangsänke.

Kommentera

För många år sedan gjorde jag och några kompisar flugor av blankt julpapper som vi limmade fast på krokarna, fungerade precis lika bra som alla dyra köpta specialflugor

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  För många år sedan gjorde jag och några kompisar flugor av blankt julpapper som vi limmade fast på krokarna, fungerade precis lika bra som alla dyra köpta specialflugor
                  För många decennier sedan gjorde jag och en kompis gäddrag (engångs) av aluminiumfolie som vi lindade runt tackel av ståltråd, spolformade blysänken och trekrokar. Fungerade hur bra som helst.

edit. Litet yorkshiremenvarning på det här... Aluminum foil...we´d `av been so lucky!
                  Senast ändrad av lausvik; 2013-01-16, 15:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  23 svar
                  3 911 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Peter B
                  av Peter B