Nu börjar det snart bli läge att prova på kustöringen i området runt Torhamns udde i östra Blekinge. Bästa period är normalt från islossningen (normalt mars) fram till slutet av april. Öringfisket kan vara bra runt hela udden, tom ända in mot Gissleviks badplats i väster. Molniga och disiga dagar med svag ost till sydostlig vind brukar vara vägvinnande speciellt från sydspetsen på udden upp till Sandhamns hamn. Öringen patrullerar längs med kustbandet och det kan vara aningen svårvadat på denna sträcka (östsidan), men efter några försök lär man sig de mer fångstgivande platserna och vadandet minimeras. Strategin blir därefter följande; Ta dig till plats nr 1 och fiska snabbt av, max 10 kast. Gå därefter till närmaste hotspot och kasta av på nytt med bara 10 kast. Fortsätt proceduren vidare till nästa ställe och upprepa... Fiskar du med flugspö eller helt enkelt inte vill hasta runt och du har ett bra hotspot sedan tidigare, kan du lugnt stå still på samma plats en längre tid. Öringen simmar till slut förbi. I det kuperade vattnet på östsidan finns massor av tång och sten där öringen kan simma extremt grunt många ggr. Jag har personligen fått flera skapliga öringar när jag kastar in i smala stråk med lite djupare vatten samt när jag kastar bakåt in mot där jag vadat ut.
Syd och sydvästsidan av udden består mestadels av sand och det är princip lättvadat från Uddens spets (bryggan) in till Petters Viks badplats i väster. Här gör man bäst i att metodiskt fiska av hela sträckan. Rätt var det är möter man fisken. Området är populärt för främst flugfiskaren. Det finns några glesa tångpartier och dessa ska man fiska av noga annars är det bara att nöta på sandpartierna, förr eller senare kommer fisken.
För långväga turister eller kompisgänget som vill ha en trevlig helg finns mycket bra övernattningsmöjligheter i Sandhamns hamn (Sandhamn Marine).
/MT
Syd och sydvästsidan av udden består mestadels av sand och det är princip lättvadat från Uddens spets (bryggan) in till Petters Viks badplats i väster. Här gör man bäst i att metodiskt fiska av hela sträckan. Rätt var det är möter man fisken. Området är populärt för främst flugfiskaren. Det finns några glesa tångpartier och dessa ska man fiska av noga annars är det bara att nöta på sandpartierna, förr eller senare kommer fisken.
För långväga turister eller kompisgänget som vill ha en trevlig helg finns mycket bra övernattningsmöjligheter i Sandhamns hamn (Sandhamn Marine).
/MT

Kommentera