Kustfiske efter Öring! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustfiske efter Öring!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustfiske efter Öring!

Nu börjar det snart bli läge att prova på kustöringen i området runt Torhamns udde i östra Blekinge. Bästa period är normalt från islossningen (normalt mars) fram till slutet av april. Öringfisket kan vara bra runt hela udden, tom ända in mot Gissleviks badplats i väster. Molniga och disiga dagar med svag ost till sydostlig vind brukar vara vägvinnande speciellt från sydspetsen på udden upp till Sandhamns hamn. Öringen patrullerar längs med kustbandet och det kan vara aningen svårvadat på denna sträcka (östsidan), men efter några försök lär man sig de mer fångstgivande platserna och vadandet minimeras. Strategin blir därefter följande; Ta dig till plats nr 1 och fiska snabbt av, max 10 kast. Gå därefter till närmaste hotspot och kasta av på nytt med bara 10 kast. Fortsätt proceduren vidare till nästa ställe och upprepa... Fiskar du med flugspö eller helt enkelt inte vill hasta runt och du har ett bra hotspot sedan tidigare, kan du lugnt stå still på samma plats en längre tid. Öringen simmar till slut förbi. I det kuperade vattnet på östsidan finns massor av tång och sten där öringen kan simma extremt grunt många ggr. Jag har personligen fått flera skapliga öringar när jag kastar in i smala stråk med lite djupare vatten samt när jag kastar bakåt in mot där jag vadat ut.

Syd och sydvästsidan av udden består mestadels av sand och det är princip lättvadat från Uddens spets (bryggan) in till Petters Viks badplats i väster. Här gör man bäst i att metodiskt fiska av hela sträckan. Rätt var det är möter man fisken. Området är populärt för främst flugfiskaren. Det finns några glesa tångpartier och dessa ska man fiska av noga annars är det bara att nöta på sandpartierna, förr eller senare kommer fisken.

För långväga turister eller kompisgänget som vill ha en trevlig helg finns mycket bra övernattningsmöjligheter i Sandhamns hamn (Sandhamn Marine).

/MT

Riktigt bra guide...gillar när man delar med sig av sina erfarenheter...istället för att mörka spot och klaga på de som sprider sin kunskap...
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Härligt, ska köra nedåt framöver och kolla av Torhamn. Har alltid funderat på vart i Karlskrona skärgård man ska testa, då jag mest varit i Ronneby och Karlshamn. Hur är det på Yttre park och små öarna runt omkring?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hiltunen Visa inlägg
        Härligt, ska köra nedåt framöver och kolla av Torhamn. Har alltid funderat på vart i Karlskrona skärgård man ska testa, då jag mest varit i Ronneby och Karlshamn. Hur är det på Yttre park och små öarna runt omkring?
        Det togs flera öringar förra året i Gisslevik som i det närmaste gränsar till Yttrepark. Jag har personligen inte fiskat så pass långt in.

/MT

Kommentera

Kan bekräfta att det togs upp en hel del öringar i gissleviks badplats i våras Muskie!!

Tyvärr las det nät vid badplatsen vilket naturligtvis drog ner antalet för sportfiskarna men öring togs det upp
          i en större mängd oavsett vem som tog den.

Förr var det väldigt vanligt att sätta nät även ute på udden enbart i syfte att få öring men jag tror att det
          är nog högst sällan det görs idag.

Öringfisket är förutom nördar som Muskytracker ganska okänt här borta men vi tror att det kommer att
          öka lavinartat de närmsta åren när det blir mer känt.

Det blir ju lite mer lättfiskat längs östra sidan då där saknas skärgård vilket ger öringen mindre valfrihet
          men även en bit in torde hålla bra med öring på våren.

mvh wolfie
          Hellre en tappad fisk än en dag på land
          mvh wolfie

Kommentera

Yes det är korrekt Wolfie, men lättfiskat är en sanning med modifikation. Det är helt klart enklare att söka upp öringen på östsidan, men som jag skriver överst är denna sträcka svårvadad samt ett helsike att på många ställen hantera från båt. Det går givetvis men rekommenderas främst för erfarna vadare och båtförare. Kanot, kajak, mindre alubåtar eller oömma plastbåtar rekommenderas vidare för området. De flesta öringfiskare har god erfarenhet av seriöst sportfiske så det är nog inget problem för merparten...!

Jag skriver lite mer om öringfisket här inom kort.

/MT

Kommentera

Känns mycket intressant att prova Torhamns udde i alla fall! Vi ses kanske en dag där nere när vinden blåser rätt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hiltunen Visa inlägg
                Känns mycket intressant att prova Torhamns udde i alla fall! Vi ses kanske en dag där nere när vinden blåser rätt!
                Vem vet! Men rapportera gärna utfallet om du provar på Udden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                  Det ska jag göra! Ska bara se till att fortsätta använda detta forumet innan jag lovar för mycket men här diskuteras ju allt av ens intresse så det lär väl inte vara någon risk att man inte dyker in här med jämna mellanrum.

Ni har inte varit ute än i år och provat något än då? Eller ni väntar tålmodigt fram till mars?

Kommentera

Kustfiske efter Öring!

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
                    I helgen ska jag och 3 kompisar ut och testa öringsfisket på torhamns udde. Är det för tidigt eller finns det chans för fisk nu tro
                    Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 061 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B