Hur spinnfiskar man gäddan på öppet vatten denna tiden på året? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur spinnfiskar man gäddan på öppet vatten denna tiden på året?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur spinnfiskar man gäddan på öppet vatten denna tiden på året?

Jag vet att det finns en del gamla trådar men gällande just detta ämnet men jag vill gärna starta en ny och "färsk" diskussion om det, och mer eller mindre i alla fall försöka bortse från mete (oavsett form, varken levande eller död alltså) och bara fokusera på rent spinnfiske efter just gädda denna "övergångsperioden" mellan senhösten fram till de första stadiga veckorna med is.

Jag har fiskat ett par pass nu utspritt under den senaste månaden, på ställen som ofta har levererat riktigt bra vid nästan varje pass varje helg i flera månader fram tills för ca en månad sedan. Nu ser varken jag eller mina fiskekamrater en enda betesfisk (på ställen där det rent av kokade korta perioder i ytan för bara en månad sen alltså) trots långa pass på flera timmar med hög koncentration och ständigt spanande efter liv i vattnet (det är relativt klart där vi fiskar).

Vi har testat allt det vanliga som fungerade ypperligt vid mer eller mindre varje pass den långa perioden innan minusgraderna började smyga sig på efter den milda hösten (här i nord östra skåne i alla fall) utan resultat. Och betesfiskarna lyser alltså med sin frånvaro.

Gäddan går väl nere på botten såhär års? Jag vet att dom följer med betesfisken och det är väl för kallt i ytan, men jag skulle uppskatta alla tips, erfarenheter och teorier om detta, brukar gäddan flytta långa sträckor i "sidled" i ert favoritvatten eller finns dom ofta nära era smultronställe fast på djupare vatten?
    Senast ändrad av joakim_glantz; 2013-01-07, 22:56.

Jag skulle leta djupt. Nu torde ytvattnet vara kallare än vattnet vid botten - således locka dit betesfisken och då gäddan.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Jag skulle leta djupt. Nu torde ytvattnet vara kallare än vattnet vid botten - således locka dit betesfisken och då gäddan.
      Jo, jag har förstått det, men samtidigt så undrar jag då varför det tas rätt många stora gäddor (alltså minst över metern) så nära ytan när man ismetar? Är det för att vattnet liksom är "lugnt" (knappt påverkad av vindarna syftar jag då på) när det är kallt och is, och gäddan ser betesfisken under "ljusglorian" som skapas av hålet man har borrat upp?

Jag har själv haft väldigt framgångsrikt isfiske efter gädda just med betesfisken precis under iskanten. "Förstår" vissa gäddor att det är is och att dom på så sätt har större chans att ta sitt byte nära ytan utan att röja sin position och skrämma iväg eventuell mat?

PS. Det är inte min mening att det ska börja diskuteras mete nu, försöker bara förstå hur gäddan "tänker" i kallt vatten, och då är isfiske tyvärr mer eller mindre de enda erfarenheterna jag har av landade gäddor under denna perioden på året. Men missförstå mig rätt nu, jag älskar isfiske med, försöker bara få kunskapen om vettiga alternativ om isen inte riktigt vill lägga sig på ett tag!
      Senast ändrad av joakim_glantz; 2013-01-07, 23:00.

Kommentera

Sjöar är generellt sett bra att fiska lite djupare i under senhösten. Min erfarenhet är att betesfisken först går riktigt grunt när isen lagt sig i många fall. Helt andra regler gäller dock för skärgård och strömmande vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
          Sjöar är generellt sett bra att fiska lite djupare i under senhösten. Min erfarenhet är att betesfisken först går riktigt grunt när isen lagt sig i många fall.
          Det var samma sak där jag och polarna fiskar, kokade fan i ytan som om det var sommar fast det var tjäle i marken haha

Men alltså, varför är det ofta bra att isfiska med mörten bara ett tiotal centimeter under isen (även över stora djup! En av mina fiskepolare tog sitt PB på gädda på 14,3kg på just ismete med mörten nästan uppe vid hålet, mitt ute på en större sjö över 20 meters djup) när gäddan glider runt på botten? Är det för att dom kanske känner av att betet där uppe sänder ut signaler (rörelser eller lukter) som får gäddan att tro att den lättare kan lyckas med att fånga den matbiten däruppe istället för de "snabba och fria" mörtarna nere i djupet omkring den?

Någon som har någon ide på vilket artificiellt bete/metod med sådant bete som kan fungera i de övre vattenskikten även när det är kallt?

Svara hur ni vill, varesig det är vetenskapligt, teorier eller erfarenheter, jag vill gå till botten (no pun intended) med nyårsgäddan

EDIT: Jag har förstått att man ska dra ner på tempot rent allmänt i alla fall vid spinnfiske i kallt vatten, oavsett bete. Vad gillar ni bäst, wobblers, jerk eller gummibeten? Någon rigg med spinnfluga kanske kan funka där nere med?
          Senast ändrad av joakim_glantz; 2013-01-07, 23:32.

Kommentera

Gäddan går nödvändigtvis inte på botten, den kan lika gärna gå helt fritt i vattenmassan. Generellt undviker en fisk som gäddan att gå alltför djupt då den får problem med att upprätthålla balansen eftersom gäddan har en öppen simblåsa. Detta innebär att dennste hämta luften vid ytan (och trycket ökar med en atmosfär var 10de meter, det blir alltså omöjligt för en gädda att vara alltför djupt om den inte vill ligga på botten eller simma konstant).

Anledningen till varför gäddor går i den fria vattenmassan är eftersom det är en produktiv zon i sjöns ekosystem med gott om mindre fisk som i huvudsak livnär sig på zooplankton.

Kommentera

Fiska extremt sakta med beten som har väldigt lite rörelse.
              Tailbeten har varit överlägset för mig. Du fiskar dom så sakta så att tailen bara vaggar från sida till sida istället för att fladdra.
              Du kan inte fiska för sakta.

Kommentera

Inga regler utan undantag... I bland har ett snabbt infiskat jerkbait eller swimbait fungerat när allt annat ratas. Men glöm inte spinnstoppen!! Det räcker oftast med 3-4 sek paus. Ofta kommer hugget när du börjar ta in betet igen.
                Beten som funkat för mig i kallt vatten är Big Bandit, Pig, Pig Jr, McTail och Skinny Wolf. Fungerar inte nån av trotjänarna brukar jag gå ner i storlek. Det har gett några fina bonusfiskar.

Ursprungligen postat av Masken_Gurra Visa inlägg
                Fiska extremt sakta med beten som har väldigt lite rörelse.
                Tailbeten har varit överlägset för mig. Du fiskar dom så sakta så att tailen bara vaggar från sida till sida istället för att fladdra.
                Du kan inte fiska för sakta.

Kommentera

Även jag är av åsikten fiska sakta nu då vattentemp är nära 0. Jigg o tailbeten är det jag använder denna kall tid till mitt gäddfiske. Har fått gädda på tailbete i kusten(ca 1-2m djupt). På jigg i djup å ca 3-5m på jigg som fiskas mkt långsamt och nära botten.
                  Kommer det en riktigt solig dag så ut och testa en grund vik då tempen garanterat kommer att stiga lite pga av solens strålar, sätt på ett shallow tailbete och glöm inte att göra riktigt långa spinnstopp upp till 30sek där du bara drar till med spötoppen mkt lätt under detta stopp några ggr.
                  I näst kast så .....

Kommentera

Enligt rykten drogs stor gädda på ismete nära land på 30-50 cm vattendjupt för några helger sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    4 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B