Silver Fox?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver Fox??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Silver Fox??

Nån som har fiskar med en sån och kan berätta hur den är? Är den trång på grund av två pulpeter?

Jag kan nämligen inte ha större båt än 5 meter där jag har plats, lite sugen på denna båt, men vill vet hur den är att spinn/jerkfiska från?

allt är ju relativt, men jag tror inte du kommer ha problem komma förbi pulpeterna.
    den har också hyfsat breda skarndäck i aktern där man kan stå och den är öppen fram till relingen framför pulpeten, men det bästa är att söka upp en sådan båt själv och kliva omkring i den och göra din egen uppfattning.
    det enda jag personligen reagerar mot med den och dom flesta andra alubåtar är att dom är löjligt dyra, du köper tex. en Sandström 495 classic med en Evinrude E-TEC 50 billigare än vad en silverfox båt kostar utan motor...
    Senast ändrad av Nito; 2012-06-25, 06:41.

Kommentera

Fiskar 90% av min fiske tid i Silverfox om åren. Lägg pengarna på en mer fiske anpassad båt istället. Pulpeterna är i vägen som gör att man praktiskt taget snubblar över alla väskor å skit man har med sig om man drar ett dags pass med div olika beten å spön. Båten är inte alls så stabil så man skulle önska och lätt tippande i sidled. Lämpar sig nästan för mindre sjöar utan stora vind pådrag än dom större sjöarna.

Om du snackar nybåts köp så är det ju bara klippa till på en Tracker direkt som är 40k billigare än en ny silverfox med motor och skrov i samma längd. Har även kommigt andra mer fiske anpassade båtar på svenska marknaden nu som ligger mycket bättre i pris än den Finska skit båten.
      Hade det inte varit för att man satt utan 80 kärra hade jag hellre fiskat i min gamla crescent 465:a som är en 100ggr skönare båt att fiska ifrån med stort stuv utrymme för betes väskor och spön å för sig själv att röra sig på under fisket.
      Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Jag har en R-version, visserligen är dom sköna och du slipper sitta på aktertoften i det du släpar in i båten under skorna, men den är inte anpassad för spinnfiske med fler än 2 pers om man inte stoppar in grejer i stuvarna.
        Men man lär sig att endast ta med det man använder, DC- versionen har dock något större durkyta fram.

Ska du ha en elmotor i fören så får du själv bygga en "spacer" (jag fick borra hål + ta bort en knape) som ska lyfta själva elmotorfästet över en svetsad kant och framåt så den når vattnet pga den vinklade sidan av båten.
        Är man inte händig så bör man nog leta efter en begagnad båt som redan har en sån monterad.

Det en väldigt hållbar båt i hög kvalitét med riktigt bra andrahandsvärde och det är löjligt lätt att traila den jämfört med andra båtar jag haft.

Jag har kört med den i full storm utan att vara orolig att den ska välta fast vågorna var nära att slå över båten och har suttit i andra båtar som inte ens klarar vågor på halvmetern utan att man direkt blir sjöblöt.
        Jag kan påstå att det är en av de säkraste båtarna i sin längdklass.

Silver Fox R

+
        • Bra kvalitét
        • Ett nöje att köra
        • Otroligt lätt att traila, även ensam
        • Säker
        • Bra andrahandsvärde

-
        • Liten golvyta/trångt om man är tre som fiskar
        • Krångligt att behöva bygga egen spacer för elmotor-fäste i fören

Kommentera

Då jag bedriver mitt spinn och jerkfiske till 99 procent själv så borde den båten passa mig som handsken då. Sällan det är mer än jag i den båten jag har nu om jag ska fiska Gädda. Ska man bara släpfiska så borde det ju inte vara några problem att sitta mer än 2 personer i den båten.

Kanske man skulle kolla priser nu och se om man får råd att slå till i vinter då priserna är som bäst. Om jag har råd till nästa säsong så måste jag försöka mig på att köpa en ny båt. Har liksom bara en plasteka med 4 hästars, och den kommer man ju inte så långt med i Vänern. Inte allt för kul heller att vara ute långt om det blåser upp.

Jobbigt värre med elmotor då.

Största anledning till att jag frågade här är ju det att jag får svar av folk som använder båten till fiske, inte en försäljare som säger att den är såååå bra till fiske men ej fiskat med den själv. Micore har jag också spanat på.

Tack för svar!

Kommentera

Micore är ett 1000% bättre allternativ till Foxen då den har ett bättre skrov för störrre vatten som Vänern.

Kan ge dig en + - lista med.

Minus:

-Tung å otymplig vid trailing om man inte har en bra båtkärra.

-Nästan jobbigt att t.om fiska 2 ibland om man har mitt-pulpets versionen.Då vid håvning och hantering av fisk.

-Värdelös att Vertikala med då pulpeterna är i vägen.

-Pulpeterna hjälper knappt mot vind och inskvättande vatten vid tuffare sjö. Man måste ha upp det där fula plastskynket för att få ut nått av pulpeten.

-Dålig planlösning för fiske, då sidorna tar bort ca 50cm totalt i bredd på båten med sin finnish och för mycket plast ivägen.

-En ren fritids båt för en sommar svensson som fiskar 3-4ggr på sommarn å istl åker vattenskidor och bara har som nöjesbåt.

-Ratt och gasreglage sitter för tight så du nästan slår emot reglaget vid snabb rattning.

-Vinglig om den ena tex ska ta upp fisk på ena sidan så blir det snabbt obalans i båten. Detsamma vid mindre grov sjö som gör att du måste dra av kraftigt på farten.

-Larvigt högt pris, men förmodlingen för att det är så onödigt mycket materiell i den.

Plussen då.

+ Skön att sitta i om man har deluxe versionen med skin säten, annars är den plastig å oskön.

+ Som sagt mycket materiell så den är robust i konstruktionen ialf.

+ Stor Tank.

+ Snygga mätare.

+ Snygg båt. Dock är det inte snyggheten på båten som fångar fisken=).

Som sagt köp inte en Fox, är bokstavligen att kasta pengarna i sjön om du vill ha den som fiske båt.
            Fiskar som sagt med den väldigt ofta så är inget löst snack utan hard core fakta. Annars kan du ju köpa Tonis båt så vi får åka nått bättre nästa säsong .

Kolla istl in Tracker, Starcraft, Starweld, Ranger om du hittar nån, Micore 570 är tom billigare ny. Och tom Linder 445 Catch skulle jag föreslå framför Foxen. Vänern kräver sin båt och om du prompt måste ha en silver så köp isnf Eagle eller Hawk versionerna för att klara dig bra där ute.
            Fiske äventyr på:

http://brotherhoodofpikes.wordpress.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av jerk apan Visa inlägg
              Som sagt köp inte en Fox, är bokstavligen att kasta pengarna i sjön om du vill ha den som fiske båt.
              Fiskar som sagt med den väldigt ofta så är inget löst snack utan hard core fakta. Annars kan du ju köpa Tonis båt så vi får åka nått bättre nästa säsong .
              Ha! Trevlig polare!

Micore är kanske bättre för Vänern. Vill ha en så säker båt som möjligt så jag kan ta mej till de ställena jag vill. Det gör jag ju liksom inte nu med 4 hästar. Kan heller inte ha längre än 5 meter, då båtplatserna är så små.

Måste erkänna att det är utseendet som gör att jag vill ha en silver, om den är bra vet jag ju föga.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                Då jag bedriver mitt spinn och jerkfiske till 99 procent själv så borde den båten passa mig som handsken då. Sällan det är mer än jag i den båten jag har nu om jag ska fiska Gädda. Ska man bara släpfiska så borde det ju inte vara några problem att sitta mer än 2 personer i den båten.
                Då låter Fox som ett bra alternativ.
                Glömde säga att jag blev rekommenderad av flera att montera 60hk motor på min och det ångrar jag inte, då jag känner att 50hk 4-takt garanterat hade känts svag.

Stefan:
                Hur mätarna ser ut beror på vilken motor man köper och om man har trolling-control (Smart-Craft) eller inte, sen finns det övriga mätar-options.
                Och det avgör även vilket gasreglage man får och hur + vart det sitter monterat.
                Tänk på att din mesta erfarenhet av min båt i grov sjö med elmotor påmonterad på min lite underdimensionerade "spacer" och det återspeglar inte riktigt hur snabbt man kan åka när man inte har den monterad då det inte finns andra anledningar att dra ner på farten även om det är vågigt på sjön.
                (jag drar ner på farten vid vågor för att inte sumpa elmotorn/förstöra spacern, inte för att båten skulle ha svårt att klara av det)

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                  Ha! Trevlig polare!
                  Det är ju inte han som betalar, så han får fortsätta önska sig att jag importerar en Ranger.

Kommentera

Silver båtarna är faktiskt sjuuukt snygga!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    23 svar
                    3 913 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Peter B
                    av Peter B