Välja lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet inte varför folk sågar Spider Wire Vad är det för problem ni haft med era?
    Den blir platt, tappar coatingen mycket fort,smäller av, skär ner, men det är inte bara den utan alla dynema linor jag testat bär sig år på samma sätt. OBS att jag kör multi rulle, dom fungerar något bättre på haspel.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Ja visst är det så, blev kanske lite otydligt i mitt inlägg, dynemalinor på multirullar är en katastrof, först plattar dom till sig efter det tappar dom coatingen så dom påminner mer om en disktrasa en lina och slutligen skär dom... det sorgliga är att dessa 3 saker har en förmåga att hända vid första eller andra fisketuren och sedan är det bara att slänga linan.
      Det där med dyneema har jag otroligt svårt att köpa. Jag antar att du tycker powerpro är det man ska ha då den är gjord av spectrafiber istället för dyneema? Grejen är att spectra- och dyneema-fiber molekylärt är exakt samma sak, båda är tunna fibrer av ultra high molecular weight polyethylene (UHMWPE). Skillnaden är vilket företag som har tillverkat fibern. Minns inte vad företagen heter men det ena döper sin produkt till dyneema och det andra till spectra. Precis som lexan och makrolon är olika namn för produkter av exakt samma material, dvs polykarbonat. Därför tycker jag inte att det kan spela någon som helst roll vilken fiber som linan är tillverkad av. Det som spelar roll är hur den är flätad och ytbehandlad mm. och det skiljer ju mellan alla tillverkare. Men det är inte fibern som spelar roll, det är isf bara slump att den som är tillverkad av X är sämre/bättre.

Sen kan jag ju nämna att jag också står i valet av ny lina. Sugen på tracer braid eller någon 8 strands som inte har en massa oförklarliga problem. Det verkar som att grövre dimensioner inte har lika många problem som tunna linor men fler recensioner från folk som testat är alltid bra.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag antar att du tycker powerpro är det man ska ha då den är gjord av spectrafiber istället för dyneema?
        Då lärde jag mig något nytt idag TACK

Vet bara att alla som kallas dynema djävlas oavsett märke men kan självklart som du säger va tillverkningen som skiljer.

Sedan kan jag väl tillägga att jag skiter i vad det står på förpackningen bara linan funkar, sorgligt nog har jag inte hittills hittat en perfekt flätlina, är också sugen på en 8 strands för att se om den funkar bättre.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-06-05, 22:08.

Kommentera

Testa Sufix 832 om du inte gjort det, mycket bra lina enl mig. Tunn och följsam.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Då lärde jag mig något nytt idag TACK

Vet bara att alla som kallas dynema djävlas oavsett märke men kan självklart som du säger va tillverkningen som skiljer.

Sedan kan jag väl tillägga att jag skiter i vad det står på förpackningen bara linan funkar, sorgligt nog har jag inte hittills hittat en perfekt flätlina, är också sugen på en 8 strands för att se om den funkar bättre.
            Yes det är nog bara slump att just dom jävlas, vill jag påstå.

Håller helt med om att förpackningen är fullständigt ointressant, den ska funka i praktiken inte på pappret. De linor jag har hittat hittills som gör det är pp och strike wire extreme. Jag skulle dock vilja prova nå som är lite slätare och följsammare i grova dimensioner till tungt jiggfiske efter gädda. Det viktigaste för mig är att den inte är för känslig mot nötning, att den är pålitlig och inte går av utan anledning och att den inte trasslar. Till skillnad från många andra så bryr jag mig inte ett dugg om jag kastar långt med den eller om den tar väldigt lite plats på spolen, det ryms nog mycket ändå. Jag inbillar mig att 8-strands ska vara bättre just för nötningen då friktionskrafterna är fördelade på större yta av linan. Sen att det låter mindre är ju ett plus. Har ännu inte sett eller hört nån bra jämförelse mellan de tre (?) 8stands linorna som finns nu, skulle vara intressant.

Kommentera

La på PP8Slick på Mörrum-rullen förra veckan. Premiärfiskade den igår. Det är slående hur tyst den går genom spöringarna. Hur den uppför sig/håller i längden får framtiden utvisa, men helt klart godkänd så här långt.

Kommentera

Jag har varit en äkta linrunkare en lång period och testat det mesta, och då menar jag det mesta, orkar inte ens rabbla upp alla.

Linor som jag anser att man kan lita på i nästan precis alla lägen är:

Strikewire Extreme
                Power Pro S8S
                Sufix 832

Den enda linan som man kan lita på till 99,99% oavsett vadfan du utsätter den för är ingen mindre än en som många redan har nämnt:

Fireline Tracer Braid

OBS. Jag orkar inte med någon linkrigsdiskussion, listan jag har uppgett är bara baserat på mina egna erfarenheter under ett års hårt fiske med både spin och jerk, med dimensioner mellan 0,15 och 0,36!

PS. Av någon skum anledning har jag inte provat Tuffline XP... Och om ni undrar vad jag tycker om den vanliga Power Pro linan så har jag inga invändingar mot den alls, förstår dock inte varför man skulle välja en original istället för S8S...
                Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-06-08, 15:58.

Kommentera

Är Extreme bättre än Predator? Eller har du bara inte testat den? Hur är dom där med tjocklek om man jämför samma angiven dimension, vilken verkar tunnast och tjockast?

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                    Är Extreme bättre än Predator? Eller har du bara inte testat den? Hur är dom där med tjocklek om man jämför samma angiven dimension, vilken verkar tunnast och tjockast?
                    Ehh... Med risk för att låta riktigt dum så måste jag säga att jag faktiskt inte har testat den. Jag ser hur det låter... Men faktum är att det är en riktig djungel av linor ute på marknaden, så även om jag har testat många så har jag inte testat alla...

Men, för att försöka komma med ett någorlunda bra svar ändå, så är min erfarenhet att nya versioner av typen slick, eller så kalla "832" versioner av gamla linor, är bättre än utan.

Med andra ord så tror jag att Predatorlinan säkerligen är en bra produkt!
                    Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-06-08, 20:02.

Kommentera

Vad då bättre?
                      Hur står sig real dimensionen jämfört med angiven dimension?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 033 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B