Jiggfiska efter regnbåge? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiska efter regnbåge?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiska efter regnbåge?

Vilka jiggar funkar på regnbåge? Jag kör nästan bara med skeddrag, spinnare eller mete och har aldrig lyckats få nåt på jigg. Jag tänkte ändra på det i helgen. Vad skall jag använda? Vilka färger? Betes tips? Vad har ni fått på? Vilken teknik? Skall jag köra med den vanliga "studsa på botten metoden"?
    -------------------------------------
    -·-·´¯`·.¸(¯`·.¸ mEnt ¸.·´¯)¸.·´¯`·-·-
    [FONT=Georgia]En bra chili skall brännas två gånger![/FONT]

neon powerworm, simpor, och vnliga grubs har jag fått på..
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Har aldrig provat jiggfiske efter regnbåge, men om du söker på forumet så tror jag att BeBest beskrivit en teknik han använder sig av.

Kommentera

Jag har testat att pimpla med jigg i ett PT-vatten och det gick utmärkt. Körde en liten gul jigg med rött huvud och lät den ömsom dunka upp bottenslam och ömsom hovra och guppa i frivattnet. Funkade både med och utan extra räka på kroken. Men därifrån till att spinnjigga i havet är ju en annan femma. Testa du, blir kul att höra resultatet

Kommentera

Här var det rappa svar måste jag säga! Visst återkommer jag med en rapport! Vad är "simpor, och vanliga grubs" för något? Hur ser dessa ut? Vilka färger skall jag prova? Och framförallt hur stora skall dom vara?

Kommentera

Om du kikar på mina bilder ser du vilken jigg jag hade framgång med (öring + båge) men det var ju som sagt i ett P&T-vatten. Mitt gissningstips är att du håller dig till den storleken och varierar lite färger och former (twinfin/enkel osv). Den som söker han skall finna

Kommentera

Jag har under hösten fiskat med gula eller oranga 3" Berkley Power Grub. Jag tycker mig finna en tendens till att orange börjar gå bättre än gula. I somras och in i september var det tvärt om.

Jiggproppen har jag trätt upp på en metkrok. 2" jiggar går ännu bättre men jag har gjort slut på mina. Alltnog, bågarna hugger i flärpen och på 3tummarna blir det många missade fiskar efter som de inte tar för sig ordentligt. För att minska antalet bommar slitsar jag upp hela flärpen i tre längsgående strimlor. Det gör att fiskarna riktar hugget längre fram mot krokböjen men strimlorna simmar på frenetiskt som fladdrande bläckfiskarmar.

Jag använder en Kamasan B 983 i storlek 4. Skaftet är kort men det gör inget att kroppen träs upp på linan. Mustad Saltwater krok storlek 1 till 4 går också bra. Den har längre skaft.
              Ca en halvspölängd upp sätter jag ett leke.
              Ovanför leket placerar jag ett kulsänke. Sänkets storlek varierar efter hur djup/grunt jag vill ha dra fram jiggen. För ytlig gång har jag inget sänke alls.
              Den här tacklingen kallas Carolina-rig.

Jag fiskar jiggen på så sätt att jag ror saaaaaakta med den på släp. Ett par kraftigare årtag emellanåt och gliiiid till båten nära nog stannar. Jag håller hela tiden i linan. Det gör att jiggen rör sig extra livligt i vattnet. Spöet ligger i båten och spolen är inte låst.

När farten sjunker dyker sänket fortare än jiggkroppen, när båten tar fart igen spänns linan av sänkets och jiggens motstånd och de höjer sig i vattnet. Den här variationen i höjd och hastighet är otroligt frestande för bågarna. Om du är rädd att jiggen ska gå i botten kan det vara en fördel att trä en liten flytkula på tafsen framför metkroken.

Sätter man på jiggkroppen så den blir en aning böjd kommer den att röra sig spiralformat runt dragriktningen. Jiggkroppen roterar också ofta runt sin egen längsaxel oavsett om du trär på den så det blir en båge. Hel flärp ger mera rotation och risk för tvinning av linan.

Detta ställer vissa krav på lekets förmåga att ta bort tvinnande påverkan. En grövre huvudlina än tafsen till kroken kan tillfälligtvis vara en hjälp. Eller så försöker du med att sätta ett trevägsleke och gör ett paternostertackel. Du kan också kolla in mina bilder. Där finns ett beskrivning på ett tvinningsförhindande bomsänke.

Jag har även prövat att dra ett flytande jigghuvud i ytan men det har inte varit mera effktivt än. Förra hösten var det dock en suverän metod.

Man kan ro med samma teknik och ha fluga eller liten flytvobbler på släp.

Bågarna går för närvarande (början av oktober) under flytande lövhögar nära land på läsidan samt under buskar och träd där de plockar nedfallna insekter från ytan.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så otroligt mycket för ett av de mest uttömmande svar jag fått alla kategorier! Jag tar dina fina tips till mig och återkommer med en rapport efter helgen! Ha det bra!

Kommentera

Ursprungligen postat av mEnt
                  Tack så otroligt mycket för ett av de mest uttömmande svar jag fått alla kategorier! Jag tar dina fina tips till mig och återkommer med en rapport efter helgen! Ha det bra!
                  Var så god!
                  Man får ta det med ro om man vill spänna en båge!
                  Skitfiske på dig!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det blev inget på jiggisarna. Körde med Berkley 2 och 3" twin och enkelfena. Körde även med en svart 2" jigg då jag fick tips om att det var bra i just den sjön eftersom det fans blodiglar där. Jag lyckades dock dra upp en fin öring på 1.1kg som högg på ett "Roger draget" koppar/glitter färgat. En väldigt fin fisk som satte pricken över i på en lyckad dag med makalöst höstväder!
                    Tack för tipsen och hjälpen!
                    Mvh,
                    Jonas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse