rese spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rese spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rese spö?

vad tycker ni om flerdelade traveller spön, är känslan lika bra som i ett tex 2 delat spö?

Ursprungligen postat av alleex
    vad tycker ni om flerdelade traveller spön, är känslan lika bra som i ett tex 2 delat spö?
    Om känslan är lika bra beror på vad man uppskattar! Många holkar brukar innebära aningen styvare och något tyngre spöklingor.

Men traveller-spön mår bäst av att vara just spön som används när man ger sig iväg på längre resor och den ordinarie vardagsutrustningen kan bli svår att packa med.
    Orsaken till att resespöna inte mår så väl av vardagsfisket är återigen antalet holkar. Dagliga ihop- och isärtagningar sliter på dem och med tiden blir de så glappa att spödelarna vrider sig eller bryts sönder.
    Men som resespön är de perfekta och de bättre märkenas produkter skäms inte för sig!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
      Om känslan är lika bra beror på vad man uppskattar! Många holkar brukar innebära aningen styvare och något tyngre spöklingor.

Men traveller-spön mår bäst av att vara just spön som används när man ger sig iväg på längre resor och den ordinarie vardagsutrustningen kan bli svår att packa med.
      Orsaken till att resespöna inte mår så väl av vardagsfisket är återigen antalet holkar. Dagliga ihop- och isärtagningar sliter på dem och med tiden blir de så glappa att spödelarna vrider sig eller bryts sönder.
      Men som resespön är de perfekta och de bättre märkenas produkter skäms inte för sig!
      Många utav dagen fina spön har lärt sig anpassa holkarna på ett sätt som minskar "de stela punktern". Men visst,det är inget man kan komma ifrån.

Angånde att passningen försvinner? Bullshit!?!? Varför skulle passningen försvina snabbare på ett 3-delat än ett 2 delat ? Tycker jag låter som en ovanligt dum slutsats. Visst är det 2 passningar ist för en, men dom slits väl inte dubbelt? Om du syftar på antalet "ihopplockningar" Så försök få in ett 12/13ft Specimenspö i bilen när d skall ha med ett par gäster, jag plockar alltid isär mina spö, har aldrig märkt en försämring på ngt. feederspö. Sedan är det säkert kassa passningar på vissa billigare spön, men det gäller ju även 2 delat, ta ett lager spölack och styck över klingan, sen sitter det som gjutet igen.

//Markus

Kommentera

Bra spö för resan...

Jag köpte ett ron thompson extender(teleskopspö) till en resa och tycker faktiskt att det gör ett bra jobb. Hade med det till Thailand där jag mest fiskade mindre fiskar men det fungerade utmärkt då iallafall. Tycker det är skönt att använda det här hemma när jag inte orkar ha med mig så mycket utrustning, har tagit några karpar strax under 2kg på det och det fungerade bra. Spöet är 240cm och kastvikten är 10-40g...hur det fungerar till större fiskar får väll tiden utvisa...

Tight lines!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest

Det finns ett mycket billigt och enkeltsätt att fixa glappande holkar, det är bara att doppa den tunnare av dom två (den som sticks in) i lack tex flugbindarlack.
          Blir den för stor är det bara att putsa lite med mycket fin smärjelduk.

Detta funkar kanon

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter L
            Det finns ett mycket billigt och enkeltsätt att fixa glappande holkar, det är bara att doppa den tunnare av dom två (den som sticks in) i lack tex flugbindarlack.
            Blir den för stor är det bara att putsa lite med mycket fin smärjelduk.

Detta funkar kanon
            Ett utmärkt tips!

Kommentera

En annan nackdel med resespön är att det blir fler brytpunkter på spöt i och med alla holkar. Gillar iaf mitt flugspö på 10 fot som är 4-delat, iofs inte använt på två år, men ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanaen
                Många utav dagen fina spön har lärt sig anpassa holkarna på ett sätt som minskar "de stela punktern". Men visst,det är inget man kan komma ifrån.

Angånde att passningen försvinner? Bullshit!?!? Varför skulle passningen försvina snabbare på ett 3-delat än ett 2 delat ? Tycker jag låter som en ovanligt dum slutsats. Visst är det 2 passningar ist för en, men dom slits väl inte dubbelt? Om du syftar på antalet "ihopplockningar" Så försök få in ett 12/13ft Specimenspö i bilen när d skall ha med ett par gäster, jag plockar alltid isär mina spö, har aldrig märkt en försämring på ngt. feederspö. Sedan är det säkert kassa passningar på vissa billigare spön, men det gäller ju även 2 delat, ta ett lager spölack och styck över klingan, sen sitter det som gjutet igen.

//Markus
                Jag har minst en handfull spön med 2 och 3 skarvar. Normalt kan jag ha dem ligga ihopsatta på krokar i sjöboden. Ett haspelspö åker bil emellanåt och är då självfallet delat. Det spöet vrider sig i holken numera och skall snart bytas. Jag tror att det faktum att det är ett spö med stora ringar och att det tvingas hiva ut beten som ligger i överkant på sitt kompetensområde är orsak till att holken glappar idag. Spöet får alltså mera stryk av mina beten - och linringarna hjälper till att ge ytterligare hävstång till de rotationsbelastande krafterna - än vad isär och ihopsättningarna ger.
                Har ett 1 år gammalt matchspö som verkar vara i farozonen för glapp. Det är det spöet jag fiskat mest med det senaste året. Här är det mera isär och ihopmonteringen som sliter.
                Samtidigt har jag ett 4-meters teleskop från 70-talet. Det skjuts ihop och dras ut stupiett när det används. (Det har den för bäckmetet mycket praktiska finessen att det är ställbart mellan ca 1,5 m till full längd) Under det spöets första 15 år användes det varje vecka maj - augusti och ofta flera dagar i veckan. Där finns inget glapp än.

Ser man till hur tex flugspöns aktioner presenteras i bildform så är det lätt att se att de mångdelade spöna har en styvare aktion än de 2 eller 3 delade syskonen i samma spöserie.
                Och dess fler skarvar dess större risk att någon av dem börjar trassla. Med då kan man lacka dem så håller det ett tag till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                23 svar
                4 134 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Peter B