Mäskvisk och borrmaskin, förmäskning/billigt foder?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mäskvisk och borrmaskin, förmäskning/billigt foder?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mäskvisk och borrmaskin, förmäskning/billigt foder?!

Tjenixen alla mete-tokar,

Isen har inte ens lagt sig i mina trakter, men ändå börjar man planera och fundera på kommande säsong i öppet vatten. Galenskap eller rent utav geni, svårt att säga Nåväl, till frågan kanske. Nästa säsong ska jag lata till det lite, och göra förmäskandet lite lättare än att slänga ihop en massa mäsk i en hink för hand. Då har jag läst till mig att mäskvisp (eller en sådan som används till betong snarare) samt en borrmaskin gör livet lite lättare när det gäller att mixa ihop mäsk i mängder. Vilken kraft på borrmaskinen rekommenderas att ha som minst? Det verkar vanligast med 18V, funkar det däremot med 10-12V borrmaskin, som är snäppet billigare?

Sedan att göra mäskandet ännu billigare, istället för att lägga 100-150spänn per mäsknings-session, vad finns det för foder/bulkande tillsatser som är lättillgängligt? Ströbröd verkar smått omöjligt att få tag på i större kvantiteter häromkring. Säljer Lantmännen (Eller är det Granngården numera?!?) typ hönsfoder eller liknande foder?

Mvh, Robin

När jag inte tävlingsfiskar kör jag med kofoder från Lantmännen. Det kallas Galant och kostar 149 kronor för 20 kg. Har räknat på det, och varje fisketur kostar ungefär 6 kronor med sådant mäsk.

Kommentera

Coop har ganska billigt ströbröd 6-7 kr för ett halvkilo.Bara vitt dock.Men jag tror att man kan köpa billigare från tex ett bageri om man vill köpa
      säckvis.Dom har antagligen mörkt också.
      Det finns en Zoo affär bredvid willys i Gamlestan som har ett grymt sortiment med fågelfrön så som hampa mm.Ganska tidskrävande dock
      att krossa/mala fröna om man inte har en vettig maskin,vanlig matberedare funkar inte så bra.En kaffekvarn fungerar bra men det tar längre tid.
      Det viktigaset när du köper borr/skruvdragare är att batteriet orkar med att blanda en hel laddning mäsk.
      Det klassiska Hönsfodret tycker jag är en superbra grund att börja ifrån som sagt så är det inte så dyrt heller + att det är lätt att mala ner
      och binder grymt bra,och fisken gillar det.
      When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Mäskborr

Maskinmodell beror på hur mycket mäsk du blandar och var du blandar det. Blandar du mäsket hemma kan du t.ex ta en borrmaskin med sladd om du redan har en sådan. Blandar du mäsket på plats är det förståss nödvändigt med en batteridriven. Dessto kraftigare dessto bättre blandat (luftigare utan klumpar) blir mäsket. Jag vill gärna ha en som är minst 18V och som har reservbatteri. Men så blandar jag ibland upp 5-7kg mäsk (varav mycket ofta är leam eller jord) för ett pass. Feederfiskar man och blandar till 0,5-1kg mäst klarar men sig men en betydligt svagare maskin.

Ströbröd går att köpa på storpack från både Sensas och Swedbait vill jag minnas. Men om man förbeställer mäsk så här på vårkanten (sportfiskecenter.nu, itackle.se, metebutiken.se, mfl) går det att hitta bra billiga blandningar på ner mot 15kr/kg eller mindre. Specimenfiskar eller nöjesfiskar man kan jag inte se att det är särskillt effektivt att hiva i "mäsk". Det billigaste mäsket är blomjord. Rent eller med 10-30% mäsk. Doft efter behag. Lägg istället i dessto mera av det bete du metar med eller som du vet att din "target fish" käkar. Majs, mask, döda maggots, hamapa, pellets etc. Mäsk är superbt att kicka igång platsen med. Det brukar inte behövas mycket. Betena är det som får fisken att stanna och käka.
        Senast ändrad av benste; 2011-12-29, 18:45.
        Mete framför allt!
        www.Metetorget.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
        113 svar
        18 334 visningar
        0 gillar