Daiwa Regal-Z 3000 BR vs. Shimano Baitrunner DL 4000 FA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Regal-Z 3000 BR vs. Shimano Baitrunner DL 4000 FA

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Regal-Z 3000 BR vs. Shimano Baitrunner DL 4000 FA

Mellan dessa två rullar vilken skulle ni välja?

Shimano rullen är ca 50 % dyrare än Daiwa. OBS: priserna som jag syftar på är: Shimano ca 1 000 kr och Daiwa ca 650 kr. Båda är frambromsade. Jag vet inte om de klarar av saltvatten, men det är inte viktigt.

Daiwa Regal-Z 3000 BR: http://www.matchmansupplies.co.uk/da...run_reels.html
    With fantastic looks, and continuing the tried and tested combination of front drag with the smoothness of Daiwa's BR Free Spool system, the new Regal BR's are a 'Best Seller' in the making.

- Air Bail
    - BR Clutch system
    - Front drag
    - Twist Buster
    - TiN coated big line roller
    - Machined aluminium engine plate
    - Graphite rotor
    - Anodized aluminium spool
    - Spare aluminum spool (without holes)
    - One touch quick folding handle
    - Soft grip knob
    - Kullager: 6
    - Weight: 325g
    - Gear ratio: 5.1:1
    - Capacity: 0,25mm/240m

Shimano Baitrunner DL 4000 FA: http://www.olssonsfiske.se/shimano-b...735-c-746.aspx
    Ett helt nytt koncept från Shimano. Baitrunner rullar i storlekarna 2500 och4000, perfekta för mete efter abborre och gös. Pålitlig teknik från Shimano i ett mindre och smidigare format.

- Superstopper II
    - Dyna Balance
    - Varispeed
    - Floating Shaft II
    - Hypergear.
    - 3 st kullager och ett rullager
    - Vikt 410gr
    - Utväxling 4,8:1.
    - Linkapacitet 260m 0,25

Det är dessa två rullar som jag fastnat för. Jag vill gärna köpa Shimano rullen men jag har det svårt att motivera prisskillnaden.

Har ni andra förslag ni är mer än välkomna att berätta. Men det ska vara i samma prisklass.

Tack på förhand!
    Senast ändrad av CDan; 2011-11-26, 09:58.
    Tight lines!
    CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Min personliga åsikt är att Daiwa gör otroligt bra och framförallt lätta baitrunners medans Shimanos ofta känns ganska klumpiga, om det kan hjälpa någonting. Vad ska du fiska med rullen?

Kommentera

Ja, du har rätt när det gäller vikten: Daiwa 325 gr jämfört med Shimano 410 gr. Jag vill påpeka att rullarna har nästan samma linkapacitet, Shimano något större.

Hjärnan lutar åt att välja Daiwa men hjärta lutar åt att välja Shimano. Alltså jag har en förkärlek för Shimano (jag har flera rullar av det märket) men på papper Daiwa har flera fördelar: lättare, mindre, mer teknik (Air Bail och två aluminium spolar bara för ett nämna nåt), etc.

Jag vill ha de primärt för larmfiske (gädda, karp, sutare) men jag vill också kunna använda till annat mete som t.ex. bottenmete (därav den "mindre", bekvämare storlek). Jag känner inte behovet av att satsa på specimenfiske och dessutom där jag fiskar har jag ingen möjlighet att kasta jätte lång. Därför tycker jag att jag inte behöver större rullar.

Jag såg att vissa fiskar t.o.m. efter hö med gamla Shimano Baitrunner. Varför gjorde de det vet jag inte. I en bok om kustfiske finns det också en bild med en kille som fiskar efter HÖ med sådan rulle.
      Senast ändrad av CDan; 2011-11-26, 15:43.
      Tight lines!
      CDan

Kommentera

Ge Daiwa en chans, betänk att det är den brittiska metvärldens favoritmärke, och de vet faktiskt vad de talar om då och då

Kommentera

När det gäller Daiwa ska man köra med 3000 eller 4000 storlek? Skillnaden först och främst är vikten: 325 gentemot 480 gram, och linkapaciteten: 0,30mm/170m gentemot 0,30mm/330m. Eller kanske rent av storlek 3500: 480gr och 0,30mm/220m.
          Senast ändrad av CDan; 2011-11-28, 01:43.
          Tight lines!
          CDan

Kommentera

Daiwa vs Shimano

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
            När det gäller Daiwa ska man köra med 3000 eller 4000 storlek? Skillnaden först och främst är vikten: 325 gentemot 480 gram, och linkapaciteten: 0,30mm/170m gentemot 0,30mm/330m. Eller kanske rent av storlek 3500: 480gr och 0,30mm/220m.
            Jag har DL2500 och dom ar tungare an mina Daiwa 2000/2500 rullar. Fiskar karp med dom alla har i Scotland plus i Frankrike. Funderar ocksa pa att kopa antingen DL4000 eller Regal Z4000 till ett par nya karp spon Prismassigt sa ar dom nara varandra har i UK. Shimano ar solida pa nagot satt men jag gillar ocksa Daiwa. Matchmann Supplier ar bra, Tim ar schysst att prata med. Prova ocksa HarrisSportsmail och ClimaxTackle.

Peter

Kommentera

vikt

Har snackat med Matchman ang 3500/4000 Daiwa gentemot DL4000 och lar fa svar i veckan.
              Kollade pa Daiwa UK och Shimanos UK websida och Daiwa vager mer, 3500 och 4000 rullen vager 479 gram enligt dom (16.9oz) verkar some rullhuset ar samma storlek pa dom bada (ga upp till en 4500 och det vager 26oz ! oj-oj). Shimano DL4000 vager 410gm.

Peter

Kommentera

Tack för svaret! Det ska bil intressant att veta din slutsats. Jag väntar med att ta beslut i frågan med tanken på att det finns tid till våren när jag ska börjar igen fiska efter karp.

Ja, vikten som är i Shimanos fördel kan vara viktigt, men att Daiwa är frambromsad väger tyngre tycker jag (jämnare och mjukare broms, du får "nya" bromslameller när du byter spolen). Men å andra sidan vill jag absolut inte gå över Daiwa 4000: jag tycker att de blir för stora och klumpiga för mitt fiske.
                Tight lines!
                CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
                113 svar
                18 334 visningar