Få linan att flyta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få linan att flyta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få linan att flyta

Halloj!

Vet någon här om det finns nå bra produkter för att få linan mellan spöt å flötet att ligga ovanpå vattenytan i stället för att den sjunker ner och absorberar all energi i mothugget?

Mvh

Har med framgång använt olika former av flytmedel för torrflugor för att lösa detta problemet , bäst hittils har varit Hends cdc gel.

Skit fiske !

Kommentera

Det finns flytmedel som flugfiskare använder till sina linor och flugor, kika på det! Annars kan det nog gå med någon sort fast form av fett/olja

Kommentera

Ja, det ska fungera.

Här är ett bra sådant medel: http://www.capricorn.se/sv/utrustnin...oon-aquel.html

Flaskan, må vara liten. Men du behöver bara en ca. ris korn stor klick av denna gel, om du sprider ut den mellan tumme och pek fingret. Min Loon Aquel flaska brukar räcka hela säsongen. Och då använder jag det en hel del.

Vill du få linan att sjunka igen? Ha med en liten tyg bit och en mini flaska med miljö vänligt och oparfymerat disk medel. Lägg ett par droppar på tyg biten och sedan dra linan igenom bara.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2011-11-10, 19:17.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Inget medel, men ändock en lösning. Fireline flyter. Har använt det när jag metat med glidande flöte och jag måste säga att jag kommer att byta till annan lina. När linan ligger och flyter och det blåser bara det minsta lilla så drar linan iväg med en gång vilket gör det i stort sett omöjligt att manövrera flötet dit man vill, plus att man får alldeles för mycket slack på linan vilket gör mothugg mycket svårare och tar dessutom längre tid att få till pga all slack man måste veva upp.

Det är dock helt suveränt när det är fullständigt vindstilla eftersom man kan läsa av nappen mycket fortare än med en sjunkande lina.

Kommentera

Tjocklina?

Håller med förgående talare. Helst vill man sänka linan för att slippa linböjen... om det inte är i strömmande vatten och snabba drifter då jag gärna vill ha linan flytande (en annan teknik).

Men jag förstår varför frågan. Skulle tro att du rullspöfiskar med en ganska tjock tung sjunklina, t.ex Maxima. Gör man det kommer tyngden av den att få den att sjunka för mycket. I värsta fall hela vägen ner mot botten. Då blir mothuggen jobbiga.

Vad fiskar du efter och viken lina/diameter använder du?
            Mete framför allt!
            www.Metetorget.com

Kommentera

Ursprungligen postat av benste Visa inlägg
              Håller med förgående talare. Helst vill man sänka linan för att slippa linböjen... om det inte är i strömmande vatten och snabba drifter då jag gärna vill ha linan flytande (en annan teknik).

Men jag förstår varför frågan. Skulle tro att du rullspöfiskar med en ganska tjock tung sjunklina, t.ex Maxima. Gör man det kommer tyngden av den att få den att sjunka för mycket. I värsta fall hela vägen ner mot botten. Då blir mothuggen jobbiga.

Vad fiskar du efter och viken lina/diameter använder du?

Flötmete med mellan 5 och 30 meter mellan spötoppen och flötet ibland längre främst i strömmande vatten. Med 0,20 nylonlina.

Det var under abborrfisket i somras som bekymret uppdagades när jag fiskade i en liten kanal med stenig botten å strömt vatten, det var lite trixigt att få någon sorts direktkontakt med flötet när man ständigt hade metervis med lina på botten. Inbillar mig att det skulle underlätta om man fick upp linan på ytan.

Annars var det ett väldigt givande med 10cm betesfiskar. Fick ett par grymt fina abborrar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sir Fish-a-lot, 2011-06-08, 23:13
              113 svar
              18 334 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg -martin-  
              Startad av -martin-, 2013-08-08, 17:59